29 230 läst · 225 svar
29k läst
225 svar
Snart fiber igång...skissar i huvudet på kabeldragning i huset.
Denna verkar både vara driven med PoE och kunna tillhandahålla PoE på portarna eller tolkar jag beskrivningen fel?andersgd skrev:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...e-stromforsorjd-gigabitswitch-5-portar-p61214
Jodå, har läst. Du behöver ju vlan-stöd också och där är jag osäker om det finns PoE-matade switchar som också har vlan-stöd, det kanske någon annan vet. Vlan-switchar med PoE och egen elanslutning är lätt att hitta, dvs switchar som tillhandahåller kraft.
Om det inte funkar att ha en "Master" som skickar ström till alla "slavar" i kedjan så får vi tänka om en gång till. Jag har räknat med att ha sex slavar (OBS! Ej särskrivet! ) för 319 kr styck. Krävs det att slavarna är den som SSSS länkade till på varje plats blir det en merkostnad på nästan 3000 kr, vilket ryms inom budget i dagsläget.
Dustin säljer den switchen billigare (619 kr) just nu https://www.dustinhome.se/product/5010825371/prosafe-plus-gs105pePaxman skrev:
Problemet blir att du vill driva 6 switchar från mastern vilket den billigare 8 portars switchen inte klarar av.
Nu är jag rätt dåligt uppsjungen på PoE, men läser man på lite om switchen ovan (jag blev nyfiken), och om standarden blir jag tveksam till att det går. Även lite andra bekymmer. Den måste matas från början av en PSE, alltså den har inte någon strömförsörjning till den första switchen. Sedan verkar den bara ge 20 W, men kan dra upp till 21,95 W. Möjligtvis att den kan driva en eller två, men sex st låter väldigt mycket.
Ta mina uppgifter med en nypa salt, jag kan ha missförstått
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/GS105PE/GS105PE_IG_7Nov2013.pdf
Ta mina uppgifter med en nypa salt, jag kan ha missförstått
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/GS105PE/GS105PE_IG_7Nov2013.pdf
Jag hittade numret till Netgears svenska tekniska support, så jag ringde dit. Fick prata med en snubbe som (förhoppningsvis) förstod vad jag var ute efter, men han ville kolla med någon kollega så han skulle ringa tillbaka. Får se om så sker!
Jag är lite förvånad att det här verkar kräva specialprodukter...det kan ju inte vara jätteovanligt att konsumenten vill undvika massor av utanpåliggande nätverkskablar och att varje kopplingspunkt ockuperar ett eluttag.
Jag är lite förvånad att det här verkar kräva specialprodukter...det kan ju inte vara jätteovanligt att konsumenten vill undvika massor av utanpåliggande nätverkskablar och att varje kopplingspunkt ockuperar ett eluttag.
Spännande att höra om det kan fungera. Det som gör ditt fall unikt är att du på ett sätt motverkar naturen här. Du försöker göra om ett i verkligheten seriellt nät, till ett stjärnnät rent logiskt. Så bygger man egentligen aldrig, om det går att undvika. Hade du utgått från ett ställe, och dragit ut alla kablar därifrån så hade det varit enormt mycket enklare.
Eftersom switcharna ändå behöver vara synliga (ej inbyggda i väggen), så blir det ju annars inte speciellt mycket bökigare att köra med enkla VLAN-switchar med en strömadapter, och hänga tex bakom respektive tv. Eller, som du iofs inte vill, att ta fram stora borrmaskinen och dra ett knippe kablar, och förtunna ut uppåt i kåken
Eftersom switcharna ändå behöver vara synliga (ej inbyggda i väggen), så blir det ju annars inte speciellt mycket bökigare att köra med enkla VLAN-switchar med en strömadapter, och hänga tex bakom respektive tv. Eller, som du iofs inte vill, att ta fram stora borrmaskinen och dra ett knippe kablar, och förtunna ut uppåt i kåken
Jag skulle säga att det inte kommer att funka eller vara grymt på marginalen.
du har max 20W att tillgå och 20/6 är grovt 3.3W som då ska räcka till att driva en switch, plus kabelförluster plus ev omvandlingsförluster i switchen.
I mina ögon är det för lite för att jag skulle våga satsa på det.
du har max 20W att tillgå och 20/6 är grovt 3.3W som då ska räcka till att driva en switch, plus kabelförluster plus ev omvandlingsförluster i switchen.
I mina ögon är det för lite för att jag skulle våga satsa på det.
GS105PE har ingen strömkabel och måste drivas av en GS108PE eller större. GS108PE använder första genereationens POE som kan leverera max 15.4W. Så länge inte slavswitcharna belastas av POE-terminaler, typ IP-telefoner, IP-kameror etc, är nog belastningen låg. GS105E, den utan POE, drar 2.6W. Lägger du dock alla 6 switchar i serie på en port kan du få problem med överbelastning som sänker hela kedjan fram till Master-switchen.Paxman skrev:
Vet inte om det finns någon begränsning i antalet POE passthrough som kan göras. Bandbreddskapaciteten kan bli lidande beroende på trafikscenarier om mycket trafik skall genom en port i masterswitchen. Kan du inte köra med 2 eller 3 armar istället för en lång svans?