Webbsida visar vit elektrisk kamin med rabatterbjudande, jultema, gratis leverans, och sökfältet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utetemperatur på under -15 grader under hela gårdagen och -22 i natt. 12 grader inomhus som kallast, men efter lite eldning går det upp mot runt 18 grader.

Nu verkar det bli varmare ute en tid. Vi kommer nog inte behöva slå på värmen alls denna vinter.

• Gilla
Redgeneral och 4 till
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Utetemperatur på under -15 grader under hela gårdagen och -22 i natt. 12 grader inomhus som kallast, men efter lite eldning går det upp mot runt 18 grader.

Nu verkar det bli varmare ute en tid. Vi kommer nog inte behöva slå på värmen alls denna vinter.
Jävla viking :cool:

• Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
harry73
Om jag tar min rörliga elhandelskostnad + rörliga elnätskostnad och dela fasta avgifter med 31 (och sen moms såklart), betalade jag igår strax under 500 kr för elen. Jag trodde det var ett all time high, men det var det såklart inte, det var förra året den 21 dec. Då kostade det strax under 700 kr

V
Vem fan vill leva i 12 grader inne när de är 20 minus ute.

Man kan ju undra vilka som dricker, snusar, röker, äter chips, godis, hämtmat, mm mm o samtidigt lever i 12 grader

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Vem fan vill leva i 12 grader inne när de är 20 minus ute.

Man kan ju undra vilka som dricker, snusar, röker, äter chips, godis, hämtmat, mm mm o samtidigt lever i 12 grader
Vi lever inte i 12 grader, det är 12 grader på morgonen när vi går upp. När vi tänt i kamin och vedspis blir det efter några timmar 18 grader. 30 grader närmast värmekällorna. Fryser man kan man sitta där och mysa en stund.

Vi tycker inte att det är värt pengarna det skulle kosta att ha 18 grader även på morgonen genom att slå på värmepumpen. Det skulle bli över 6000 kronor extra i december. De pengarna kan vi ha roligare för.

Hade det varit 12 grader i hela huset dygnet runt hade vi inte stått ut. Men nu är ju så inte fallet.

• Gilla
Redgeneral och 2 till
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Vi lever inte i 12 grader, det är 12 grader på morgonen när vi går upp. När vi tänt i kamin och vedspis blir det efter några timmar 18 grader. 30 grader närmast värmekällorna. Fryser man kan man sitta där och mysa en stund.

Vi tycker inte att det är värt pengarna det skulle kosta att ha 18 grader även på morgonen genom att slå på värmepumpen. Det skulle bli över 6000 kronor extra i december. De pengarna kan vi ha roligare för.

Hade det varit 12 grader i hela huset dygnet runt hade vi inte stått ut. Men nu är ju så inte fallet.
Kan man få låna din tidsmaskin? Vad blir snittpriset för resten av månaden ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan man få låna din tidsmaskin? Vad blir snittpriset för resten av månaden ?
Mitt elbolag ger mig en uppskattad kostnad för december. Den ligger just nu på 5500 kronor om vi håller förbrukningen stabil. Drar vi igång värmepumparna kommer prognosen såklart dra iväg uppåt.

Förra året kostade december 6000 kronor, men priset är ju mycket högre i år.

Nej, jag har ingen tidsmaskin. Det kanske blir mycket billigare än 5500 om priserna droppar. Det kan också bli mycket dyrare. Det enda jag kan vara säker på är att jag sparar en hel del pengar genom att elda istället för att värma upp huset med el. Ved har jag i överflöd och hanteringen är inget jobbigt, det är bara trevligt att elda och mysigt att bära ved.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Anade det, väldigt långsökt dock att det skulle kosta 6000kr extra men gissa är roligt…

Eriksgatan
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Anade det, väldigt långsökt dock att det skulle kosta 6000kr extra men gissa är roligt…
Finns de som har till yrke att "gissa" och gör det framgångsrikt. Allt beror på vilken data man har tillgång till och dess kalkylerade tillförlitlighet. Idag den 19:e i månaden med väderprognoser 10 dagar framåt för Sverige och Europa och O3 på god väg mot full drift, så har man idag ändå rätt goda möjligheter att estimera slutfakturan åtminstone +/- 10-15 %. Och det räcker gott för att ta ett informerat AV/PÅ -beslut, vilket är vad @Mnbvcxz har att fatta.

• Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Ja ska onekligen bli spännande att se vart detta landar på, har haft alla element ställda på 21 grader denna månad och LLVP'n på nedervåningen på 22.
216kvm. Men badrummet på övervåningen ville frugan inte ställa lägre än 24 så där tuffar golvvärmen och handdukstork för jämnan. Även golvvärme och handdukstork på i badrummet där nere men står på lägre då vi typ aldrig är där. (suterränghus med sovrummen, kök, vardagsrum på övervåning. Vardagsrum till, gästrum walk-in closet, tvättstuga, kontor och extra badrum där nere. Vi har haft kontoret samt tvättstugan utan uppvärmning, med dörrarna stängda så där inne har det varit kring 10-12 grader, lite varmare i tvättstugan då maskinerna går rätt ofta. Har sedan några år kört kontoret i gästrummet och det värms till största delen av min dator och kringutrustning och draghjälp från LLVP'n som sitter i vardagsrummet utanför.

Eriksgatan
96 dagar sedan trådstart och har fortfarande klarat oss utan att behöva slå på elpannan till radiatorerna. Den 19 november bröt vi sviten med att vara helt utan uppvärmning och satte då igång vår gamla LLVP.
Före experimentet, så var jag starkt inne på att köpa en Ngenic Tune som skulle styra radiatoruppvärmnigen efter elpris och väder samt byta från Greenely till Tibber för att få rabatt på denna i mitt tycke rätt dyra styrning. Dess pris har också höjts en hel del senaste året och kostar nu 6 000 kr. Men den har ändå inte gått att köpa med slut i lager och ständigt påhittade nya datum för tidigaste leverans, så det blev ingen. Men med tanke på att vi ännu inte ens behövt använda elpannan under vintern, är jag glad över att vi inte fick tag på någon.
Vi har inte behövt låta LLVP gå hela dygnet, utan med hjälp av "smart" LLVP-styrning (den äldre Sensibo Sky köpt för 500 kr på rea) låter vi dess klimatdetektorn slå till och från LLVP helt flera gånger per dygn efter innetemperaturen och har ställt in den på att få pendla mellan 17,5 och 19,5 grader vilket är helt OK för oss nu när vi blivit anpassade till bistrare tider. När temperaturen är som idag i Göteborg med moln, + 4 C och blåsigt (dvs. normalt göteborgskt julaftons-/midsommarväder ;)) så tar det ca 40 min. att höja temperaturen dessa 2 grader vid mätpunkten, och två timmar för den att sjunka motsvarande, innan LLVP kickar igång igen.
Jag vet inte hur mycket detta sliter på LVVP, det tar jag gärna emot tips om ifall någon vet. Men vi ser att den drar betydligt mindre energi på det viset än om man hade valt att låta den gå på 18,5 grader hela tiden. Under hela gårdagen drog LLVP 4,28 kWh, det var hela förbrukningen för uppvärmningen igår, men kyligare dagar hamnar det snarare mellan 7-10 kWh/dygn. Då har vi 140 kvm varav ca 40 kvm är "kallställda" med stängd dörr, och i de kalla rummen är det 12-13 grader nu.
Med två graders fluktuation min/max så känns variationen, men det är vid mätstället ca 4 meter framför LVVP vilket är i en korridor där man enbart passerar förbi. I resten av huset, där varierar värmen inte lika mycket eftersom det bara är fläkten i LVVP + en liten lös golvfläkt som trycker värmen vidare. Så i sovrummen och kontoret har vi ca 16 grader medan kök och vardagsrum får de 19,5 som ställts in.

Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
96 dagar sedan trådstart och har fortfarande klarat oss utan att behöva slå på elpannan till radiatorerna. Den 19 november bröt vi sviten med att vara helt utan uppvärmning och satte då igång vår gamla LLVP.
Före experimentet, så var jag starkt inne på att köpa en Ngenic Tune som skulle styra radiatoruppvärmnigen efter elpris och väder samt byta från Greenely till Tibber för att få rabatt på denna i mitt tycke rätt dyra styrning. Dess pris har också höjts en hel del senaste året och kostar nu 6 000 kr. Men den har ändå inte gått att köpa med slut i lager och ständigt påhittade nya datum för tidigaste leverans, så det blev ingen. Men med tanke på att vi ännu inte ens behövt använda elpannan under vintern, är jag glad över att vi inte fick tag på någon.
Vi har inte behövt låta LLVP gå hela dygnet, utan med hjälp av "smart" LLVP-styrning (den äldre Sensibo Sky köpt för 500 kr på rea) låter vi dess klimatdetektorn slå till och från LLVP helt flera gånger per dygn efter innetemperaturen och har ställt in den på att få pendla mellan 17,5 och 19,5 grader vilket är helt OK för oss nu när vi blivit anpassade till bistrare tider. När temperaturen är som idag i Göteborg med moln, + 4 C och blåsigt (dvs. normalt göteborgskt julaftons-/midsommarväder ;)) så tar det ca 40 min. att höja temperaturen dessa 2 grader vid mätpunkten, och två timmar för den att sjunka motsvarande, innan LLVP kickar igång igen.
Jag vet inte hur mycket detta sliter på LVVP, det tar jag gärna emot tips om ifall någon vet. Men vi ser att den drar betydligt mindre energi på det viset än om man hade valt att låta den gå på 18,5 grader hela tiden. Under hela gårdagen drog LLVP 4,28 kWh, det var hela förbrukningen för värme. Vi har 140 kvm varav ca 40 kvm är "kallställda" med stängd dörr så i de kalla rummen är det 12-13 grader nu.
Med två graders fluktuation min/max så känns variationen, men det är vid mätstället ca 4 meter framför LVVP vilket är i en korridor där man enbart passerar förbi. I resten av huset, där varierar värmen inte lika mycket eftersom det bara är fläkten i LVVP + en liten lös golvfläkt som trycker värmen vidare. Så i sovrummen och kontoret har vi ca 16 grader medan kök och vardagsrum får de 19,5 som ställts in.
Imponerande. Vet inte om jag skulle klara av de temperaturerna.
Jag kör ca 22.5C (fast pris och ny VP med bättre COP än gammla) så jag har "sommar" temp inne fortfarande. Men när det fasta elpriser upphör ... tja då blir det ju att sänka. Frågan är bara hur mycket.
Kul att läsa om att det finns folk som kör med kallare än de 20C jag tänkt mig

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Ingen elvärme påslagen ännu. Ungarna fick varma ulltofflor och fluffiga morgonrockar i julklapp. Nu är det plusgrader utomhus och både jag och frugan hade svårt att somna igår kväll för att det var så varmt (ca 17 grader) i sovrummet på övervåningen. :rofl:

Jag har gjort av med omkring 5 kubik ved hittills i höst/vinter. Räknar med att göra av med minst lika mycket till innan sommaren. Än så länge går det fint att bara värma huset med ved. Trodde faktiskt att det skulle vara mycket jobbigare.

• Gilla
Eriksgatan och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
M MrDizzy skrev:
Imponerande. Vet inte om jag skulle klara av de temperaturerna.
Jag kör ca 22.5C (fast pris och ny VP med bättre COP än gammla) så jag har "sommar" temp inne fortfarande. Men när det fasta elpriser upphör ... tja då blir det ju att sänka. Frågan är bara hur mycket.
Kul att läsa om att det finns folk som kör med kallare än de 20C jag tänkt mig
Vi gillar också värme men frågan om hur mycket man värdesätter det beror på hur dyr man tycker elen är, vilket ju är högst individuellt. Varje gång vi ser energiministern i TV-rutan hettar det till lite när blodtrycket stiger och då kan vi dra ned ytterligare en grad några timmar. :cool:
En bieffekt är att när man som van vid 18 grader hamnar i varmare sammanhang, som hos släktingar på julafton, så blir hela familjen snabbt röd om kinderna då vi hamnar i vad som känns som bastuvärme (22 C), och får kommentarer som att det "nog inte ska vara mer glögg där".:crysmile:

• Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.