9 804 läst · 91 svar
10k läst
91 svar
Snabbtråd ifall ni ännu ej har slagit på någon värme i bostaden: När ger du upp inför kylan?
Jag är ganska nära nu. Vaknade med bara 21 grader inne och 10 grader ute... Ruggit och hemskt. Frun klagade men barnen sprang runt i underkläder så farligt kan det inte vara..
Letade fram fjärrkontrollen och knäppte på säkerhetsbrytaren på luftvärmepumpen så att jag vid behov skulle kunna slå på den via webbgränssnittet från jobbet.
Bakade bröd så temperaturen höjdes en halv grad i kök-vardagsrum och utetemperaturen har faktiskt börjat närma sig 12 grader. Så ännu finns det hopp. Bar in ett par säckar ved också så att den verkligen är torr när det behövs eldas i november - köpte i augusti och säljaren hävdade att den var huggen i fjol, men man vet aldrig tycker att en del klabbar är oroväckande tunga.
Letade fram fjärrkontrollen och knäppte på säkerhetsbrytaren på luftvärmepumpen så att jag vid behov skulle kunna slå på den via webbgränssnittet från jobbet.
Bakade bröd så temperaturen höjdes en halv grad i kök-vardagsrum och utetemperaturen har faktiskt börjat närma sig 12 grader. Så ännu finns det hopp. Bar in ett par säckar ved också så att den verkligen är torr när det behövs eldas i november - köpte i augusti och säljaren hävdade att den var huggen i fjol, men man vet aldrig tycker att en del klabbar är oroväckande tunga.
Här är det 10 grader ute och konstant mulet så ingen hjälp från en varm veranda längre men så länge det är över 17-18 inne under större delen av dygnet och vi har varmvatten (från solfångarna eller LVVP) så får shunten stå på noll. LVVP får bara gå om det är 8 grader varmt OCH under dagtid när solen ger el - vi har en Julapump mest på prov då den var nästan gratis, men den tappar allt när det blir kallt ute så den är ett skämt som uppvärmningskälla, under vår och höst ger den dock ett fint tillskott till VV-beredaren. Vi har en 12-åring som nappade omedelbart på utmaningen att hålla ut utan att starta värmen och gubben är snål som tusan så jag har inga mot-hjälpare i mitt lilla quest
Medlem
· Västernorrland
· 10 999 inlägg
Bor mitt i sverige och ganska gråkallt på nätterna så är nog nere på 15-16 grader inne. Ingen värme än. Sambon knorrar lite men ungarna har inte brytt sig än.
Sotade dock skorsten, kamin och panna i helgen så det är klart iallafall. Nu kan jag inte skylla på det heller.
Sotade dock skorsten, kamin och panna i helgen så det är klart iallafall. Nu kan jag inte skylla på det heller.
Stängde av poolvärmen för nån vecka sedan (32gr mellan maj-sept) och då vrider jag igång värmen i huset, det kanske var ett glapp på 2 timmar mellan pool av och hus på. Elräkningen för augusti (enbart förbrukning) landade på 4900kr. Det känns bra att fördela förbrukningen jämt över året, jag har i princip samma förbrukning alla månader på året. Då slipper man överaskningar och man slipper även frysa.
Jag kan förstå om man går runt och fryser hemma om man har det knapert ekonomiskt. Men den dagen jag behöver ha långärmat på mig inomhus pga. att jag inte har råd att ”leva” som jag vill så är det nog dags att sälja och flytta.
Jag kan förstå om man går runt och fryser hemma om man har det knapert ekonomiskt. Men den dagen jag behöver ha långärmat på mig inomhus pga. att jag inte har råd att ”leva” som jag vill så är det nog dags att sälja och flytta.
Har redan svarat i tråden och vi håller ut fortfarande utan värme ca 18 grader just nu.
Men imorgon kommer SVÄRMOR på besök. Ska prova att bara köra en brasa ikaminen ikväll och se vilken temp vi kommer upp med bara den. (Ca 3 kg ved har jag laddat den med)
Men imorgon kommer SVÄRMOR på besök. Ska prova att bara köra en brasa ikaminen ikväll och se vilken temp vi kommer upp med bara den. (Ca 3 kg ved har jag laddat den med)
För att verkligen visa att kaminen inte är igång än
Hade 16.2 grader inne igår och gick för att starta luft luft vp för elpriset var lågt men upptäckte då att den är trasig. Så jag hänger kvar i tråden ett tag till.
Idag är det dock 18 grader inne.
Bor utanför lund
Hade 16.2 grader inne igår och gick för att starta luft luft vp för elpriset var lågt men upptäckte då att den är trasig. Så jag hänger kvar i tråden ett tag till.
Idag är det dock 18 grader inne.
Bor utanför lund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu 3 veckor efter trådstarten. Har haft mellan 11-14 grader ute. Någon natt ned till 3 grader som kallast.
Kan tillägga att detta gäller Göteborg,
Har fortfarande ca 20 grader inomhus på markplanet utan att någon LLVP eller elpanna her behövt slås på.
I källarkontoret under jord, är det 18,5 grader. Som kallast var det 16 grader där en morgon, men temperaturen stiger även där till över 20 grader under förmiddagen. Så vi håller ut utan att lida något.
Kan tillägga att detta gäller Göteborg,
Har fortfarande ca 20 grader inomhus på markplanet utan att någon LLVP eller elpanna her behövt slås på.
I källarkontoret under jord, är det 18,5 grader. Som kallast var det 16 grader där en morgon, men temperaturen stiger även där till över 20 grader under förmiddagen. Så vi håller ut utan att lida något.