9 662 läst · 91 svar
10k läst
91 svar
Snabbtråd ifall ni ännu ej har slagit på någon värme i bostaden: När ger du upp inför kylan?
Min värmekostnad för november 2022 var lägre än den var 2021 (-8%) trots att jag inte gjort något för att ändra förbrukningen. Första gången det lönar sig att ha fjärrvärme för mig.Eriksgatan skrev:
Har ni både LVVP, flera LLVP plus en kamin? Var norr om polcirkeln?R Redgeneral skrev:Hus 80kvm plus källare halvt inredd. Kamin på entréplan, eldar en snabbis på morgonen plus hela kvällen. Blir som kallast 17, och när tempen går uppåt 20-21 drar jag på kanalfläkt för att skjutsa ner värmen till pannrummet. Funkar riktigt bra, många l/s plus rejäla dämpare så nästintill ljudlös. Källaren blir således 13 som kallast och 16 som varmast. Bävar för den dagen jag måste dra igång LVVP alternativt någon av LL pumparna.
(Älskar tipset om en snabbis på morgnarna och att hålla på hela kvällen, för att hålla värmen! )
Jag vill inte sänka den höga stämningen, men eftersom ni bor i lägenhet (enligt din profil) så har grannarna antagligen ännu lägre kvadratmetertemperaturindex ifall de ställt sina radiatorer lägre, eftersom det kommer att läcka värme från er till dem.Ulltand skrev:
Två LL som är 5-6 år gamla. LV är ny för i år Östergötland!Eriksgatan skrev:
Precis, bara peta in stocken i brasan och köra på Har man inte stock får man köra med pinne
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Vi har fortfarande inte startat luftvärmepumpen. 12-13 grader inne på morgonen. Eldar i kamin och får då upp till 18 grader på bottenvåningen fram mot läggdags. Omkring -10 ute. Förra året gav vi upp när utetemperaturen låg på -2. Snålhet är en bra motivation.