Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Jo då, i november mer än halverade vi energiförbrukningen mot 2021. Vi gör det vi kan nu när R4 har sabbats av klantiga tekniker, O3 ska stängs ned för underhåll igen i morgon och R3 har fått problem och går på halv effekt. Tror inte att vårt bidrag räcker tyvärr...
Min värmekostnad för november 2022 var lägre än den var 2021 (-8%) trots att jag inte gjort något för att ändra förbrukningen. Första gången det lönar sig att ha fjärrvärme för mig.

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
R Redgeneral skrev:
Hus 80kvm plus källare halvt inredd. Kamin på entréplan, eldar en snabbis på morgonen plus hela kvällen. Blir som kallast 17, och när tempen går uppåt 20-21 drar jag på kanalfläkt för att skjutsa ner värmen till pannrummet. Funkar riktigt bra, många l/s plus rejäla dämpare så nästintill ljudlös. Källaren blir således 13 som kallast och 16 som varmast. Bävar för den dagen jag måste dra igång LVVP alternativt någon av LL pumparna.
Har ni både LVVP, flera LLVP plus en kamin? Var norr om polcirkeln?
(Älskar tipset om en snabbis på morgnarna och att hålla på hela kvällen, för att hålla värmen! :love:)

• Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Eftersom vi bara har 64 kvm kan vi hålla 23 C. Känns riktigt bra att bo litet nu :)

Vi är 3 personer i hushållet vilket ger
en kvadratmetertemperaturindex per person på 588.

yta/person *( t-inne - t ute)

• Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom vi bara har 64 kvm kan vi hålla 23 C. Känns riktigt bra att bo litet nu :)
Vi är 3 personer i hushållet vilket ger
en kvadratmetertemperaturindex per person på 588.
yta/person *( t-inne - t ute)
Jag vill inte sänka den höga stämningen, men eftersom ni bor i lägenhet (enligt din profil) så har grannarna antagligen ännu lägre kvadratmetertemperaturindex ifall de ställt sina radiatorer lägre, eftersom det kommer att läcka värme från er till dem. :cool:

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag vill inte sänka den höga stämningen, men eftersom ni bor i lägenhet (enligt din profil) så har grannarna antagligen ännu lägre kvadratmetertemperaturindex ifall de ställt sina radiatorer lägre, eftersom det kommer att läcka värme från er till dem. :cool:

Fan det har du rätt i ….

Har ni både LVVP, flera LLVP plus en kamin? Var norr om polcirkeln?
(Älskar tipset om en snabbis på morgnarna och att hålla på hela kvällen, för att hålla värmen! :love:)
Två LL som är 5-6 år gamla. LV är ny för i år :cool: Östergötland!
Precis, bara peta in stocken i brasan och köra på :geek: Har man inte stock får man köra med pinne

• Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ni göra med alla pengar ni sparar?

Det är som att backa bandet hundra år.
I en bok om spädbarnsvård från 30-talet så står det att man ska bada spädbarn i ett varm rum, gärna 18-20 grader lufttemperatur. :rolleyes::crysmile:

Magnus E K
17-18 grader var det väl?

S
Magnus E K Magnus E K skrev:
17-18 grader var det väl?
Aha, jo är nog rimligt. kommer kanske ihåg fel.
Får leta upp boken igen. ;)

har 14-15 grader i huset. Endast LLVP. Har elradiatorer men går ej slå på för då skenar kostnaden brutalt (vilket det redan gjort i och för sig)
Måtte det bli mildare väder snart. -10 ute nu :(

• Ledsen
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
har 14-15 grader i huset. Endast LLVP. Har elradiatorer men går ej slå på för då skenar kostnaden brutalt (vilket det redan gjort i och för sig)
Måtte det bli mildare väder snart. -10 ute nu :(
Ingen kamin eller annan källa ?

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Ingen kamin eller annan källa ?
Tyvärr inte. Endast 2 elkaminer... men de sattes in för snygghetens skull och när elen kostade 34 öre /kwh Och vanliga elelement finns med men avstängda

Vi har fortfarande inte startat luftvärmepumpen. 12-13 grader inne på morgonen. Eldar i kamin och får då upp till 18 grader på bottenvåningen fram mot läggdags. Omkring -10 ute. Förra året gav vi upp när utetemperaturen låg på -2. Snålhet är en bra motivation.

• Gilla
Redgeneral och 2 till
  • Laddar…
Imponerande att det är kvar folk som inte gett upp.

P Pappa1986 skrev:
Tyvärr inte. Endast 2 elkaminer... men de sattes in för snygghetens skull och när elen kostade 34 öre /kwh Och vanliga elelement finns med men avstängda
Vad är en Elkamin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.