K Klass0n skrev:
En fråga, händer det något om värdet på ens hus går ner så långt att huset är värt mindre än lånet man har till banken?
Med "händer" så menar jag inte magont och ångest :) utan mer om banken kan tvångsförsälja det.
Svar NEJ! Bankerna har inte koll på alla sina kunders hus, betala räntan och bit ihop bara ;)
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
En fråga, händer det något om värdet på ens hus går ner så långt att huset är värt mindre än lånet man har till banken?
Med "händer" så menar jag inte magont och ångest :) utan mer om banken kan tvångsförsälja det.
Varför skulle dom tvångsförsälja det pga värdet sjunker?
 
Jag tror att man ändrade reglerna för några år sedan. Just för att bankerna inte skulle kunna häva lånet för att säkerheten har tappat värde. Så länge man betalar enligt plan kan inte banken göra något.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar NEJ! Bankerna har inte koll på alla sina kunders hus, betala räntan och bit ihop bara ;)
Tack för svar!
Nej så illa är det inte för oss, vi är trygghetsnarkomaner och band räntan på lång tid för ett bra tag sen och amorterar rätt hårt.

Var mer att jag var nyfiken och vi diskuterade det på jobbet häromdagen och alla hade olika åsikt!
 
K Klass0n skrev:
Tack för svar!
Nej så illa är det inte för oss, vi är trygghetsnarkomaner och band räntan på lång tid för ett bra tag sen och amorterar rätt hårt.

Var mer att jag var nyfiken och vi diskuterade det på jobbet häromdagen och alla hade olika åsikt!
Förstår, det finns dom som är rädda för sin egen skugga…
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att man ändrade reglerna för några år sedan. Just för att bankerna inte skulle kunna häva lånet för att säkerheten har tappat värde. Så länge man betalar enligt plan kan inte banken göra något.
Så med andra ord är det inte förrän man slutar betala räntan som man ligger pyrt till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Varför skulle dom tvångsförsälja det pga värdet sjunker?
Jag hade ju uppenbarligen fel!
Men jag tänkte mer att om man investerar på börsen och belönar sina aktier för å köpa fler och värdet på portföljen sjunker så kommer det till en punkt när banken säljer det åt dig för att inte förlora pengar på belöningen.

Så jag tänkte att huslån generellt är rätt stora pengar så det kanske är nåt liknande. Å andra sidan så borde man ju läst en och annan snyfthistoria i kvällstidningarna om så var fallet :)
 
A
S surfarn skrev:
Jag tycker Riksbanken är usla. Först eldar de på i en högkonjunktur så att tillgångspriser skjuter iväg som raketer. Sen slår de i bromsen när vi går in i ek lågkonjunktur med en inflation skapad av en energikris. Jag tycker hela riksbankens mål behöver omformuleras för just nu gör de livet svårt för många svenskar
Om Sverige hade hållt räntan hög sedan 2008 hade Sveriges ekonomi stannat totalt och vi hade haft deflation och arbetslöshet. Om Sverige nu legat kvar med låga räntor hade inflationen skenat i Sverige pga de dyra importvarorna.

Kontentan är att RB inte kan göra så mycket annat än att följa efter de stora bankerna, ECB, FED etc.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Inflationen ner i USA.
Ingves har föjt fed t pricka,snart går Inflationen ner här med...

Läste att el priser var dyrare i oktober 2021 än 2022,de kmr garanterat påverka Inflationen då september 2022 kostade elen 3 gånger så mkt..
 
K Klass0n skrev:
Så med andra ord är det inte förrän man slutar betala räntan som man ligger pyrt till.
Från konsumenternas.se:

Om du har ställt en säkerhet för lånet, och värdet på säkerheten har försämrats avsevärt har långivaren rätt att säga upp lånet. Men det gäller bara om säkerheten har försämrats av någon annan anledning än en allmän prisnedgång på den relevanta marknade.

När du lämnat en säkerhet för lånet handlar det ofta om att du pantsatt din bostad för ett bolån. Att huset eller lägenheten gått ner kraftigt i värde kan exempelvis vara på grund av en brand, onormal förslitning, vanvård eller en naturhändelse. Ett ytterligare exempel är att en bostadsrättslägenhet gått ner i värde för att bostadsrättsföreningen misskötts eller gått i konkurs. En allmän prisnedgång är alltså inte ett godtagbart skäl för att säga upp bolånet.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
A
T Titagurgi skrev:
Inflationen ner i USA.
Ingves har föjt fed t pricka,snart går Inflationen ner här med...

Läste att el priser var dyrare i oktober 2021 än 2022,de kmr garanterat påverka Inflationen då september 2022 kostade elen 3 gånger så mkt..
T Titagurgi skrev:
Inflationen ner i USA.
Ingves har föjt fed t pricka,snart går Inflationen ner här med...

Läste att el priser var dyrare i oktober 2021 än 2022,de kmr garanterat påverka Inflationen då september 2022 kostade elen 3 gånger så mkt..
elpriserna var ned -25% i oktober pga blåst och varmt väder. Allt annat steg. Inflationen ex energi steg hela 0,5% på EN månad.
Det blir minst 0.75p nästa vecka från RB. 100 kan absolut inte uteslutas.
 
Aaake37 skrev:
elpriserna var ned -25% i oktober pga blåst och varmt väder. Allt annat steg. Inflationen ex energi steg hela 0,5% på EN månad.
Det blir minst 0.75p nästa vecka från RB. 100 kan absolut inte uteslutas.
Ja och nu i november så har diesel å bensinpriset lägre än oktober med.

Elpriset var snitt 40 öre läste jag.

Ska du leta efter mer halmgubbar mr positiv.
 
A
T Titagurgi skrev:
Ja och nu i november så har diesel å bensinpriset lägre än oktober med.

Elpriset var snitt 40 öre läste jag.

Ska du leta efter mer halmgubbar mr positiv.
jag konstaterar bara fakta. Den underliggande inflationen ex energi ökade kraftigt. Att det råkar vara varmt väder och blåsigt en månad så att elpriserna hålls nere är knappast något RB kommer bry sig om när de tittar på nästa räntehöjning.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M
T Titagurgi skrev:
Ja och nu i november så har diesel å bensinpriset lägre än oktober med.
Ska du leta efter mer halmgubbar mr positiv.
USD försvagades kraftigt för en vecka sedan, men var lugn den går nog upp igen och kronan går som vanligt bara neråt...
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.