6 851 läst · 60 svar
7k läst
60 svar
Snabbast stigande rörliga räntan sedan 1992
Högre boendekostnader och mindre värde på bostäder när det går ner.I Implor skrev:
En del hade det jobbigt innan även med låga räntor det kommer inte vara lättare nu.
Hade det inte varit bättre att ha en högre ränta än att sänka den till låga nivåer?
Släpp sargen och kom in i matchen. Läs riksbankens rapport t.ex. klart det finns andra orsaker som att vi kom ur Corona också men energipriser är starkt bidragande "S SueCia skrev:Känner du någon som fått det svårt än?
Jag gör det inte, det känns som dom får klämma till ordentligt mycket mer än såhär innan folk tycker det är jobbigt.
Att det är jobbigt för ett gäng sjukskrivna/pensionärer är såklart inte roligt. Men det är heller inte dom som driver inflationen i speciellt stor omfattning. Därför behöver det bli mycket värre innan det blir bättre om inflationen ska stoppas.
Inflationen är inte skapad av energikrisen, det var bland det mest absurda påståendet jag läst på riktigt länge--
FÖRDJUPNING – En högre inflation –
tillfälligt eller varaktigt?"
Edit: med energipriser menar jag även bränslepriser
Redigerat:
Bankerna räknar på du ska tåla minst 7% ränta. Om du har jobbigt vid 2% ränta så är det andra orsaker (överskuldsättning av annat än bostad). Är också ingen rättighet att bo i hus. Har man inte råd har har man inte.....A A-Man_08 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Inflationen är primärt driven av extremt utdelande av pengar. Energipriserna hjälper självklart till men man har medvetet sänkt värdet på pengar, det är knappast en hemlighet.S surfarn skrev:
Problemet i bankernas fantasivärld är att de då inte räknar med att allt annat också är dyrare när räntan är 7%. De verkar tro att räntan kan gå upp till 7% utan att något annat går upp. Trodde i min enfald att det var sånt här ekonomer borde kunna räkna ut, men icke.I Implor skrev:
Du kan vara lugn. Läste igår att det snart kommer uppdaterade konsumentpriser som kommer läggas till bankernas kvar-att-leva-på-kalkyl.L lbgu skrev:
Inte intressantsre än att bostadspriserna kommer att justeras till nivån som folk kan låna till. Det har nog iofs till stor del redan skett, då det redan varit stora nedgångar även fast folk får låna lika mycket fortfarande.A A-Man_08 skrev:
Du har nog inte fattat problemet.S surfarn skrev:
Det är ju så de alltid gjort. De utgår från priserna idag. Men de räknar med att låntagaren ska klara att räntan går upp några procent. Det de inte räknar med är att om räntan går upp några procent så blir allt annat också dyrare.
Fast jämför man hur mycket räntan gått upp så har inte nedgångarna i huspriserna varit särskilt stora ännu. Om räntorna går upp mot 5% så har ju folks ränteutgifter (vilka för många är det dyraste med husägandet) kanske gått upp runt 300%.K Kallens skrev:
Det kommer ytterligare öka på boprisfallet. Vilket i sig inte är så dåligt (förutom för de som var för högt belånade) då priserna på toppen var absurda. Med sjunkande priser så behöver inteA A-Man_08 skrev:
jo jag fattar, men det tror jag inte blir ett stort problem innan vi närmar oss kalkylräntan.L lbgu skrev:
Absolut, men ränteutgifterna (som andel av lön) har de senaste åren varit på historiskt låga nivåer, så det finns också goda marginaler för de flesta. Men nu var det lånelöften vi menade. Kalkylräntan har inte sänkts lika mycket som bolåneräntorna, vilket skapat den marginalen. Kalkylräntan behöver nog inte höjas lika mycket som bolåneräntorna, på samma sätt som de inte sänktes lika mycket. En del av syftet med Kalkylräntan är ju att vara stabiliserande.L lbgu skrev:
Banken räknar heller inte med löneökningar, dom kan inte räkna in allt och är inte intresserade heller...L lbgu skrev:
Nej det blir ju ganska snabbt en gissning med extremt låg sannolikhet att få rätt när man ska räkna flera år in i framtiden. Så tämligen poänglöst att försöka kompensera för en det ena än det andra. I slutändan är det ju en rimlig säkerhetsmarginal att klara lånet alla är intresserade av.Jonatan79 skrev: