Om du får av delen där dubben sitter så spruta mycket 556 ner i hålet och låt biten stå lodrätt några timmar. Knacka lite på dubben med en hammare då och då. Gör sedan ett anhåll i ek med borrat hål där dubben kan åka ner och det cylindriska röret ligger an mot eken. Ta fram handsläggan och slå hårt, snabbt på den metallstång som du fört ner i hålet. Var rädd om gängorna inne i röret och ta på ett par tjocka handskar som skydd för handen om släggan slinter. Sitter den i en kona är det hårt och snabbt som gäller!
Lycka till!

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Tackar. Den släppte lättare än jag fasat för, och den var mycket riktigt bara fastsmutsad. Med lite milt våld och en metallstång på rätt ställe gick det.

Metallstång på en arbetsbänk med synlig slitage och rost, använd i reparation av gammal svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min utmaning, förutom att jag kan för lite om gamla svarvar, är att jag i måndags stelopererade större delen av nacken och nu bara kan och får titta rakt fram. Otroligt opraktiskt när man ska stöka med en maskin som inte direkt går att ställa upp på arbetsbänken för att komma åt. Egentligen ska jag nog vila mer än renovera, men så länge jag inte vrider på huvudet för mycket borde det funka. Sitta stilla funkar i alla fall inte för mig.

Nu när jag har bankat loss och mätt har jag en plan.

Beställa dubbar till båda sidorna.

Byta ut strömbrytaren mot något modernt och säkert, utan att göra åverkan på maskinen och samtidigt dokumentera och spara originalprylar för att kunna fixa det snyggare senare om jag får tid.

Låta Nanowire löda ihop stödet.

Städa rost och lämna över svarven till frun.

Ta tag i chuck- och gängutmaningen när hon gått kursen och vet mer vad hon vill ha.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kan nog bli något det här.
Närbild av rostig stålkonstruktion i en verkstad.
Skapa konto

Utsikt längs en stor metallbalk på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
ujja och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Brukar och brukar, det är väl vanligast nu för tiden ;) om vi tänker brukar som vad som är vanligast så är det väl det vanligaste de senaste 2tusen åren att göra mellan dubb..

@Lime113 pallar du att mäta på mina 'reservdelar' vad det är för gänga på chucken?
Drygt 30 mm, kanske M32? Hand håller mätverktyg bredvid rostig bult, med möjlig storlek M32, i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Om drygt 30 är 31,75 och stigningen sju varv per tum får du tårta!

Jag man ska utföra helgerån, så ska det vara ordentligt. Eftersom jag inte har möjlighet eller kunskap nog att fixa en osynlig modernisering av strömbrytaren som ändå är säker, så bytte jag både strömbrytare, kablar och "luckan" till något som funkar och är återställbart om någon senare skulle vilja göra det.

Nytt strömbrytarkåpa i trä monterad på en sliten metallmaskin.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag man ska utföra helgerån, så ska det vara ordentligt. Eftersom jag inte har möjlighet eller kunskap nog att fixa en osynlig modernisering av strömbrytaren som ändå är säker, så bytte jag både strömbrytare, kablar och "luckan" till något som funkar och är återställbart om någon senare skulle vilja göra det.

[bild]
Du vet om att du har en svarv som man inte gör sig av med? ;)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
A
Lite komiskt, men jag håller på att rensa i bland min fars och hans bröders saker, och hitta massor av saker till en träsvarv i går, Min farbror va tenntryckare mm och min far träsnidare så den har brukats till mycket kommer jag ihåg från tidigt 70tal, men viste inte att det fans saker kvar än. men ska fota det och kolla mer i morgon . Krya på dig

Dubbar kom i snygg låda.
Kullagret rent skit.
Dubbar åker tillbaka i snygg låda.
Andra dubbar beställda.

Fyra metalliska dubbar för byggprojekt arrangerade i öppen låda med blått skuminlägg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.