5 624 läst · 53 svar
6k läst
53 svar
Smygrenoverar en Widfeldtsvarv från (kanske) 1949
Då jag gjorde lite nya muttrar till dotterns begagnade "brio meccano" (brio builder) och bilotoy tänkte jag att det borde gå att göra även i detta fall.
En relativt snabb sökning gav i alla fall en träff som inte känns helt fel:
https://www.thingiverse.com/thing:3442774
Det borde även gå att testa med konisk trapetsgänga, frågan är ju dock om det finn någon modell för detta eller om man då får skissa på det själv. I så fall behövs ju en specifikation.
En relativt snabb sökning gav i alla fall en träff som inte känns helt fel:
https://www.thingiverse.com/thing:3442774
Det borde även gå att testa med konisk trapetsgänga, frågan är ju dock om det finn någon modell för detta eller om man då får skissa på det själv. I så fall behövs ju en specifikation.
Redigerat:
Nu knaprar jag morfin för tillfället och är lite extra trög. Menar du att jag borde kunna 3D-printa ut gängan jag vill testa? Låter ju smart i så fall, men då behöver jag någon som kan printa ut just med den stigningen eller vad det heter numera.
Ja, precis, det blir väl ingen superprecision, men på en så stor gänga borde det kunna fungera dugligt.
Jag har skrivare men bor en bit från dig.
Men hittar du ingen i närheten och du (och andra här) tror det kan vara en bra idé skulle jag nog kunna skriva ut och skicka.
Jag har skrivare men bor en bit från dig.
Men hittar du ingen i närheten och du (och andra här) tror det kan vara en bra idé skulle jag nog kunna skriva ut och skicka.
Sifwerts hjälpte mig och det är en UFC 1 1/4 gänga. Så nu gäller det "bara" att hitta en chuck som passar. En snabb googling ger att det finns till 1 1/4 tum med stigning 8, men inte till stigning 7 som är vad UNC 1 1/4 betyder och jag behöver.
Innan jag ger mig på och tjatar på alla som säljer chuckar - vad är det jag vill ha? En chuck, en platta man skruvar fast stycket i, en sån där dubb med "klor" som håller fast och ser till att det snurrar? Eller köper man en pryl som är gängad i svarven och fäster resten i den?
Innan jag ger mig på och tjatar på alla som säljer chuckar - vad är det jag vill ha? En chuck, en platta man skruvar fast stycket i, en sån där dubb med "klor" som håller fast och ser till att det snurrar? Eller köper man en pryl som är gängad i svarven och fäster resten i den?
Jag ska absolut kolla med dem. Solberga är ju ingen storstad, så antingen är de olika fabrikörerna släkt, kollegor, konkurrenter eller dödsfiender. De lär ju inte ha tillverkat svarvar okunniga om varandra.U ujja skrev:
August Hiel Johansson grundade det som skulle bli Solberga Mekaniska Verkstad i slutet av 1800 talet. En bit in på 1900-talet utsågs hans söner, Nathan Widfeldt och Eric Widfeldt. till disponent resp fabrikör i bolaget.
En tredje son, Robert Widfeldt startade ett eget verkstadsbolag med namnet Robert Widfeldts Mekaniska Verkstad AB i början av 1900-talet.
Hur mycket de två bolagen konkurrerade eller samarbetade med varandra vet jag dock inte...
En tredje son, Robert Widfeldt startade ett eget verkstadsbolag med namnet Robert Widfeldts Mekaniska Verkstad AB i början av 1900-talet.
Hur mycket de två bolagen konkurrerade eller samarbetade med varandra vet jag dock inte...
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Samma företag tomU ujja skrev:
Säker på att det är en unc 1 1/4 och inte w 1 1/4? Båda har 7tpi, det skiljer bara i vinkeln på 'dalarna/spetsarna'.Hep skrev:Sifwerts hjälpte mig och det är en UFC 1 1/4 gänga. Så nu gäller det "bara" att hitta en chuck som passar. En snabb googling ger att det finns till 1 1/4 tum med stigning 8, men inte till stigning 7 som är vad UNC 1 1/4 betyder och jag behöver.
Standard på många chuckar idag är m33. Försökt få tag på en m33 för att gänga andra änden att passa min 1 1/8, eller min insida som är w3/4.
Jag har en äldre sorby-chuck jag köpt här på bh, den är inte så modern men funkar fint.
Vad du vill ha för Chuck beror ju på vad du vill svarva. En fyrbackschuck är bra när du svarvar skålar. En platta är bra för skålar. En dubb är bra för att göra stavar/ben och liknande. Du kommer vilja ha allt Mycket går att göra själv, bara 4backschuxken som man behöver köpa..men man klarar sig utan den med..
Det jag vet är att killen på Sifvert med lite lagom rosttröghet skruvade i en UNC-skruv i slipplattan jag hade med mig. Den verkade sitta tajt utan våld eller glapp. Om det skulle gått i fall gängorna varit en Whitworth har jag ingen koll på. Vet du om de är så lika att de passar ihop på det sättet?
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Ja de passar i princip (tyHep skrev:Det jag vet är att killen på Sifvert med lite lagom rosttröghet skruvade i en UNC-skruv i slipplattan jag hade med mig. Den verkade sitta tajt utan våld eller glapp. Om det skulle gått i fall gängorna varit en Whitworth har jag ingen koll på. Vet du om de är så lika att de passar ihop på det sättet?
Ja de passar i båda, utom för 1/2" som har olika tpi.Hep skrev:Det jag vet är att killen på Sifvert med lite lagom rosttröghet skruvade i en UNC-skruv i slipplattan jag hade med mig. Den verkade sitta tajt utan våld eller glapp. Om det skulle gått i fall gängorna varit en Whitworth har jag ingen koll på. Vet du om de är så lika att de passar ihop på det sättet?
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Är din axel ihålig?
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg