5 639 läst · 53 svar
6k läst
53 svar
Smygrenoverar en Widfeldtsvarv från (kanske) 1949
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Vi närmar oss. Nu ska vi se om jag fattat det rätt. Jag kollar att det verkligen är mk2 i axeln och om det är det sätter jag dit en drivdubb och har en svarv för ämnen som hålls fast i båda ändarna? En drivdubb verkar finnas för någon hundring, så det är billigt att testa.
Nästa steg är att se om t ex http://verktygsstallet.se/sortiment.../3-backchuck/svarvchuck-125-mm-med-mk2-faste/
gör att det går att svarva en skål.
Den dubb som sitter på svarven nu verkar vara fast. Jag gissar att man det här millenniet hellre har en som kan snurra. Jag får undersöka om den är konad också, eller hur den ser ut. Jag lär återkomma.
Nästa steg är att se om t ex http://verktygsstallet.se/sortiment.../3-backchuck/svarvchuck-125-mm-med-mk2-faste/
gör att det går att svarva en skål.
Den dubb som sitter på svarven nu verkar vara fast. Jag gissar att man det här millenniet hellre har en som kan snurra. Jag får undersöka om den är konad också, eller hur den ser ut. Jag lär återkomma.
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Du behöver ingen Chuck för att svarva skålar
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Låter hoppfullt, men visst brukar man väl använda en chuck då, eller jag jag helt tappat minnet sedan slöjden?Frustrator skrev:
Nu kollade jag hur dubbsidan ser ut och där är det en rejäl gängad ubåtsratt i en 30 mm dubb som inte kan rotera. Var det så på den tiden att dubben gled mot ämnet istället för att rotera? Är det ok, eller ett dyrt sätt att göra upp eld?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Brukar och brukar, det är väl vanligast nu för tiden om vi tänker brukar som vad som är vanligast så är det väl det vanligaste de senaste 2tusen åren att göra mellan dubb..Hep skrev:
@Lime113 pallar du att mäta på mina 'reservdelar' vad det är för gänga på chucken?Hep skrev:
Jo, jag vet att Adolf Fredrik svarvade utan el för några hundra år sedan, så jag vet att det går, men jag undrar om han inte hade en och annan kaffeflicka som fick sköta vevandet åt honom. Du och jag kan säkert skapa saker i trä på diverse mer eller mindre antika och småfarliga sätt, men det betyder inte att det är rätt.
Min utmaning är att det inte bara är jag som ska svarva, så vi vänder lite på frågan. Svarven är en present till min fru som inte svarvat sedan skolan och ska gå kurs i vinter. Det jag undrar nu är om jag med gott samvete kan skaffa henne en drivdubb och låta henne sätta igång och testsvarva lite nu utan roterande dubb i andra ändan. Helst utan att tappa några fingrar, sätta eld på verkstan och helst utan att tappa sugen för att det är för stökigt eller tråkigt.
Stort tack förresten för att du lägger tid på att svara på alla mina dumma frågor. Det är väldigt uppskattat ska du veta.
Vad tänker du kring chucken med mk2-fäste förresten - skulle du våga riskera dina fingrar på en sån?
Min utmaning är att det inte bara är jag som ska svarva, så vi vänder lite på frågan. Svarven är en present till min fru som inte svarvat sedan skolan och ska gå kurs i vinter. Det jag undrar nu är om jag med gott samvete kan skaffa henne en drivdubb och låta henne sätta igång och testsvarva lite nu utan roterande dubb i andra ändan. Helst utan att tappa några fingrar, sätta eld på verkstan och helst utan att tappa sugen för att det är för stökigt eller tråkigt.
Stort tack förresten för att du lägger tid på att svara på alla mina dumma frågor. Det är väldigt uppskattat ska du veta.
Vad tänker du kring chucken med mk2-fäste förresten - skulle du våga riskera dina fingrar på en sån?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Svar ja, hon kommer inte elda upp huset. Tror risken att hon svarvar sig en leksak som utrangerar dig är större.Hep skrev:Min utmaning är att det inte bara är jag som ska svarva, så vi vänder lite på frågan. Svarven är en present till min fru som inte svarvat sedan skolan och ska gå kurs i vinter. Det jag undrar nu är om jag med gott samvete kan skaffa henne en drivdubb och låta henne sätta igång och testsvarva lite nu utan roterande dubb i andra ändan. Helst utan att tappa några fingrar, sätta eld på verkstan och helst utan att tappa sugen för att det är för stökigt eller tråkigt.
Chuck med mk-fäste är jag mer skeptisk till, ffa vill du ha en 4backschuck och inte trebacks.
Ang Chuck tror jag på att både du och jag behöver hitta någon som kan tänka sig svarva en adapter. Jag från 1 1/8 och du från 1 1/4.
Liman i Lerum kan fixa med talonchuck för ett ok pris, men tänker att man kanske får större valmöjlighet omm an har till m33*3.5.
Kanon. Då har jag en plan för nu och en halv plan för senare. Menar du att de i Lerum kan fixa chuck med adapter/övergång/specialtillverkad gänga? I så fall lägger jag det på minnet och pausar mitt letande. Efter hon gått kursen får hon säga vad hon vill ha.
Jag får väl återgå så länge till att fixa säker strömbrytare och ge mig på rosten. Det var ju lite fler saker än en chuck att fixa…
Jag får väl återgå så länge till att fixa säker strömbrytare och ge mig på rosten. Det var ju lite fler saker än en chuck att fixa…
Gamla Solbergasvarvar brukar ha Whitworth gänga på spindeln. Om det är någon ledtråd.
Chucken skall naturligtvis sitta på gängan inte på kona.
På den tiden fanns det inga kullagerdubbar. Eftersom man mest skärsvarvade med låga varvtal gick det väl någotsånär men köp en kullagerdubb så blir frun glad. Ett frustrerat och irriterat fruntimmer kan vara svårt att tas med. Det kan vara värt kostnaden för en ny kullagerdubb att undvika problemet.
Undrar om inälvorna till en vanlig Katko motorskyddsbrytare skulle passa i den gamla brytaren. Du behöver mäta och jämföra men det ser snarlikt ut.
Chucken skall naturligtvis sitta på gängan inte på kona.
På den tiden fanns det inga kullagerdubbar. Eftersom man mest skärsvarvade med låga varvtal gick det väl någotsånär men köp en kullagerdubb så blir frun glad. Ett frustrerat och irriterat fruntimmer kan vara svårt att tas med. Det kan vara värt kostnaden för en ny kullagerdubb att undvika problemet.
Undrar om inälvorna till en vanlig Katko motorskyddsbrytare skulle passa i den gamla brytaren. Du behöver mäta och jämföra men det ser snarlikt ut.
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
För att förtydliga sitter troligen dubben inskjuten i den blanka delen du har mätt på.
Jag skulle gärna byta ut dubben, men den sitter där den sitter. Om det är av ålder och gammal vana, eller om någon satt fast den med flit vet jag inte, men jag har inte lyckats slå eller trycka ut den. Borde jag kunna det? Ska jag försöka med mer våld tror ni?
Logga in
Skapa konto