Min favorit kombination är Facoms ledade spärr och Biltemas lösa hylsor i 3/8 Hylsorna är tunna i godset och dessutom letrade i ovankant så att man kan vrida med fingrarna. Biltemas hylsor är allas favorit på jobb dom går även med 3/8 mutterdragare ibland.

Biltemas verktyg med 10års garanti är faktiskt riktigt bra i förhållande till vad dom kostar. Mitt tips är att köpa ringspärrnycklar. Det är dom jag använder mest då jag skruvar. Har ett tryckluftsdrivet spärrskaft men det tycker jag inte om så det används aldrig.

På jobbet har vi en variant av tengtools 1/2 skaft som är riktigt smidiga och fina(och ännu fler som inte är lika smidiga)
Jag kan kolla om det går att se någon märkning på måndag om det är intressant och jag kommer ihåg.
Jag vet att de är inköpta på tools i alla fall.
Jag känner inte till att något skaft gått sönder ännu, och med tanke på hur vi behandlar verktyg så är det ett gott betyg.
Vad gäller omtagsvinkel så är de som ett standard tengtools, eller bahco-skaft, om nu det säger dig något.

Här skall du få en riktigt bra länk:

http://www.tbs-aachen.de/

Dom är seriösa och väldigt uppskattade på garagejournal bla.

Svårt att misslyckas med Stahlwille/ Gedore/ Hazet
Själv håller jag Stahlwille högst när det gäller spärrskafft och hylsor.

Lycka till!

Redigerat:
Mikael_L
Jag själv blir smått tårögd när jag ser att det finns kvar de som levererar sina hylsnyckelsatser i plåtlådor, som dessutom är hårt packade med sina grejer.
Tvärtemot vad jag misstänker andra göra, sätta luft mellan varje hylsa osv för att lådan ska se större ut och luras att man får mer än vad man får...
Hazet_905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller denna extremt smidiga tätpackade lilla låda:

• 703010_1328603258_z.jpg
    Skapa konto
Mikael_L
Bildfunktionen i forumet krånglar rejält sen några dagar, åtminstone för mig.

Plåtlådor med hållare i metall för alla delar, mums:
53895140_jpg72og.jpg
Skapa konto

Ähh, inte vet jag om lådor i plåt egentligen är viktigt för mig.
Men tätpackade lådor vill jag nog åtminstone ha.

Plåtlådor ger ju tveklöst bra feelgood men sedan hamnar dom ju bland dom andra lådorna när man hänger upp sakerna på verktygstavlan.....

Mikael_L
MathiasS skrev:
Plåtlådor ger ju tveklöst bra feelgood men sedan hamnar dom ju bland dom andra lådorna när man hänger upp sakerna på verktygstavlan.....
(y)

Ja under de omständigheterna spelar ju plåtlåda ingen roll. Jag har dock mina hylsnyckelsatser i den låda de kom i. Men Bachosatsen har jag tagit bort locket på, och lagt hela underdelen i min verktygsvagn. Så jag kan plocka eller sätta tillbaka när jag dragit ut en låda.

Tack, nu börjar det ta sig! Den sista som Michael postade verkar vara det jag söker. Jag vill helst slippa de bulkiga plasthandtagen. Jag måste bara kolla att det är ett 72-klicks spärrskaft.

Det verkar som att "rimligt pris" har fallit bort de senaste dagarna. Hazet, plåtlåda, 72-klick......

Det gillar vi!

Chaly
Jag fick en äldre modell av den här lådan från Kamasa för några år sedan (K 25018). Har fungerat bra för hobbyskruvande på motorcykeln och för att hålla frugans bil rullande. Innehåller en del prylar man inte så ofta använder (kråkfötter för bromsjobb, t.ex). Inget har pajat och jag har inte saknat något ännu...
37399_500x300_-1.jpg
Skapa konto

Snacka om feelgood. Passar bättre som prydnad i vardagsrummet än på ett skitigt fågaragegolv.

Kamasa's spärrskaft är trevlig att jobba med. Ligger bra i handen och trevlig känsla i mekaniken, även bra åtkomlighet. Dock är hållbarheten lite sisådär, vi har bytt ut rätt många hittills, men med livstids garanti (tror jag det är iaf) är det inte hela världen. Men visst känns det lite tråkigt att det ska behövas bytas ut med jämna mellanrum, dom är dock så pass trevliga att jobba med så vi härdar ut. Skall väl tilläggas att de används HÅRT, det är inte helgmeckande som avses, då håller de förmodligen en livstid....

Wera's gillar jag inte alls, klumpigt, dålig åtkomlighet och gick sönder på nolltid.

Tengtools känns lite sådär, hade förväntat mig högre kvalitetskänlsa här, inget vidare intryck överlag.

Geodore känns väldigt gedigna, nycklar, hylsor mm, dock inte provat deras spärrskaft, men om det ligger på samma kvalitetsnivå som resten av sortimentet så är det nog till belåtenhet.

Hazet, grymma verktyg. Inte provat deras spärrskaft än, så kan inte uttala mig om de specifikt. Men resten av prylarna, t.ex. blocknycklarna är riktigt riktigt trevliga. Passformen och känslan är suverän. Deras skiftnycklar får en att vilja använda Bacho och de andra märken vi har som sänke och ankare. Skruvmejslar likaså, kanonfinish på klinga och greppet/handtaget är min favorit hittills, och då är jag till trots en stor fantast av Wera's mejslar. Men nästa uppsättning blir Hazet, inte Wera. Kommer nog prova att ta hem spärrskaft och lite andra prylar från Hazet också framöver. Samtliga grejer från Hazet hittills har varit mycket trevliga.

Biltema, visst är det just "tema" som vi säger här i bygden, men deras hyls och nyckelverktyg fungerar faktiskt helt ok, speciellt de med 10 års garanti. Vi använder även en hel del Biltema och en del som varit med länge. Om jag själv fick välja mellan att köpa sig en liten uppsättning kvalitetsnycklar, t.ex. Hazet eller en mer komplett uppsättning från Biltema hade jag valt Biltema. När man mekar så känns det viktigare att ha rätt verktyg (vilket kan kräva en stor arsenal) än ett par av hög kvalitet. T.ex. att kunna ta fram ett 1m 3/4 kraftskaft när det sitter istället för att köra på med 1/2"-aren och övervåld (och riskera att ha sönder verktyget).

Bäst är ju såklart att ha allt och kvalitetsverktyg rakt igenom, men det tror jag är få förunnat, iaf om det ska finnas någon form av lönsamhet också :cool:

Vi har handlat från TBS Aachen som tipsat om tidigare i tråden. Fungerat bra och inga konstigheter alls.

Att inte ha ett bra 3/8 set känns konstigt, Det är nog det som jag känner används absolut mest. Det som känns mest "allround".
Det är iaf mina 2 hundradels dollar.

PS.
De där delarna från Ko-Ken såg onekligen lite heta ut...:wow:

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.