G Greger_08 skrev:
Jag har jobbat med diskmaskiner för massa år sedan och svaret är det går åt mer energi om man kopplar varmvatten.

ECO program drar lite el ca 0.6-0.8 kWh beroende på märke och vatten förbrukningen är 7-9 liter programtid oftast runt 3h.


Ett 65*C program drog ca 30 l vatten och 2 kWh dvs mycket vatten går åt i kall sköljning = inte så bra om man har varmvatten in och betalar för det...


Bättre att använda samma vattenglas hela dagen istället för att ta ett nytt då slipper man köra maskinen lika ofta ;)
Vi fick akut köpa en till jul. Och ta det som fanns. Det var en som saknade torkprogram för disken. Det skulle värmen i disken ändå göra. Bara man väntade 20-30 min vill jag minnas. Vet du hur mycket drar torkning av disken?
 
JesperKn JesperKn skrev:
Var i Klippan hittar du dom filtarna? Älskar ullfiltar, och behöver komplettera, gärna billigt om det går. :)
Outleten i Klippan...
 
  • Älska
JesperKn
  • Laddar…
J J_B skrev:
En fråga, finns det nått att spara på att stänga av en alliance fläkt vissa tider på dygnet t.ex. då man inte är hemma. Nattetid behöver den väl vara på för att man ska få lite cirkulation på luften när man sover tänker jag och den måste vara på vid matlagning.
Nån som testat nån intelligent styrning av den?
Du har väl redan det alternativet. Då byglingen bestämmer hastighet på takfläkten med två valda alternativ. Beroende på husstorlek och luftmängd. Elektriker kan även göra ett tredje alternativ som inte är förkopplat.

Ökningen gör du sedan med reglagen på köksfläktens vreden. Om du inte bara har en kökskåpa som bara styr takfläkten.

Det du kan göra är möjligen att byta takfläkten till någon som drar mindre el. Jag har bytt takfläkt två gånger. Den äldre modellen får bara säljas till befintliga system. Då fläkten drar för mycket ström.

Frånluftsfläktar har även som uppgift att leda bort fukten. Så den inte hamnar på vinden.

Så att mixtra för mycket avråder jag ifrån. Då en här under två år bidragit till mögel på vinden. Bara för att de ville köpa ny köksfläkt och lagt befintligt rör urkopplat på vinden.

Men visst kan man laborera. Då andra typer av frånluftssystem kan ha två/tre lägen beroende på antalet personer storlek eller fukt I huset.
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Du har väl redan det alternativet. Då byglingen bestämmer hastighet på takfläkten med två valda alternativ. Beroende på husstorlek och luftmängd. Elektriker kan även göra ett tredje alternativ som inte är förkopplat.

Ökningen gör du sedan med reglagen på köksfläktens vreden. Om du inte bara har en kökskåpa som bara styr takfläkten.

Det du kan göra är möjligen att byta takfläkten till någon som drar mindre el. Jag har bytt takfläkt två gånger. Den äldre modellen får bara säljas till befintliga system. Då fläkten drar för mycket ström.

Vi har här sett skräckexempel på folk som har kopplat ifrån sina. Och bara lett upp rören på vinden. Frånluftsfläktar har även som uppgift att leda bort fukten. Så den inte hamnar på vinden. Så att mixtra för mycket avråder jag ifrån.

Men visst kan man laborera. Då andra typer av frånluftssystem kan ha två/tre lägen beroende på antalet personer storlek eller fukt I huset.
Min köksfläkt är satt till att ge ut 100v till takfläkten när inte köksfläkten är igång. Min gamla köksfläkt kunde jag bygla om till 80v som minst. Den nya kan jag programmera om så den bara ger ut 80v om jag vill. Har en strömbrytare för både köksfläkt och takfläkt. Tänkte om jag bara slog av den när vi inte är hemma.
 
J J_B skrev:
Min köksfläkt är satt till att ge ut 100v till takfläkten när inte köksfläkten är igång. Min gamla köksfläkt kunde jag bygla om till 80v som minst. Den nya kan jag programmera om så den bara ger ut 80v om jag vill. Har en strömbrytare för både köksfläkt och takfläkt. Tänkte om jag bara slog av den när vi inte är hemma.
Kan inte svara om det tredje alternativet som elektriker kan koppla in är just 80 volt. Men de står säkert i någon manual.
 
Jag ställer en större kastrull vatten på kokplattan på braskaminen, vattnet är fortfarande varmt när kaminen kallnat och kanske kan ge lite extra värme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Förutom att maskinerna inte är designade för det så sker sköljning också med varmvatten
De tre senaste maskinerna jag haft under snart en 20-års period har uttryckligen varit designade för att medge varmvattenanslutning så ditt påstående är ofta direkt felaktigt. Min nuvarande maskin har till och med en inställning där man anger hur den är inkopplad.

Skärmdump av diskmaskinsinställningar med varmvattenanslutning aktiverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De tre senaste maskinerna jag haft under snart en 20-års period har uttryckligen varit designade för att medge varmvattenanslutning så ditt påstående är ofta direkt felaktigt. Min nuvarande maskin har till och med en inställning där man anger hur den är inkopplad.

[bild]
Det var en bra maskin.

Jag får minsann ta tillbaka det kategoriska uttalandet att maskiner inte är byggda för det.
Men jag ifrågasätter fortfarande nyttan (speciellt på tvättmaskiner). Kanske inte för din maskin där det går att ställa in speciellt för varmvatten.
Men min lite dummare diskmaskin blaskar runt väldigt länge med kallvatten innan den höjer temperaturen. Kallvattendisk som då hade slösat varmvatten istället.

Sen är det mycket anekdotsnack på nätet om maskiner som inte riktigt tålt varmvatten i längden, men det lär ju vara märkesberoende och just anekdoter..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har du mätt?

Vår standby vid tv ligger på 2w för tv, media spelare och förstärkare.
Nej, jag ha ruppskattat. Jag har tänkt såhär:
65"tv standby =5watt
Baslåda (våran brummar lite konstant) = minst 5 watt
Tvspelskonsoler x3 = 5 watt
Mediaenhet som alltid är på =10watt
Förstärkare = 3 watt
Nätverksswitch = 2 watt.

Total uppskattning ca 30 watt/h
Men som sagt detta är ett uppskattat värde och inget som är kollat men det är skönt att slippa bruset från baslåda de 21-24 timmarna om dygnet den inte används.


Glimma kostar numera 59kr.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Detta kanske låter extremt trivialt men jag har satt en fjärrbrytare till våran tv-hörna.
Så när vi inte tittar på TV så stängs allt ner istället för att gå in i strömsparläge.

Jag har räknat fram att denna åtgärd och investering är betald mellan 4-5 månader ponerat att kw/h priset är 3 kronor.

Det ska tilläggas att våran tvhörna har mer saker än bara tv såsom externt ljudsystem, tvspel, och annan elektronik.
Tyvärr blir tex playstation väldigt "arg" om man fimpar filsystemet genom att bryta strömmen. Vore trevligt om det gick att ställa in så att den stänger av sig helt av sig självt.

Det jag läst nån gjort är att man "auto-stänger-av" genom att switchen man sätter läser strömförbrukningen och är den under säg 5 watt kan den räkna med att alla enheter är i standbyläge, först då slår den av, men den gör det automatiskt. Många swithchar har avläsning av ström och att man i hemautomation bara kan sätta upp en regel för att göra så här (jag har tvärt om på belysningen, när min icke smarta rörelsedeccare startar en lampa så läser jag av det på förbrukningen och startar andra lampor utomhus).
 
O [old rusty] skrev:
Men jag ifrågasätter fortfarande nyttan (speciellt på tvättmaskiner).
När det gäller tvättmaskiner har jag inte stött på att det skulle vara lämpligt om vi pratar normala konsumenttvättmaskiner. Exempelvis Mieles större proffsmaskiner är dock förberedda för det:

Textbeskrivning av Mieles tvättmaskiners vattenanslutning för både kall- och varmvatten med programmöjligheter och slangmått.

Jag tror detta är rätt normalt om vi pratar om större maskiner.

"Nyttan" när vi pratar diskmaskin är väl utifrån trådens tema om att minska elförbrukningen den strikt egoistiska nytta man får om man har möjlighet att låta någon annan, exempelvis en bostadsrättsförening eller en hyresvärd, betala för uppvärmningen, och därmed själv slipper få den kostnaden på elräkningen.

Om detta är moraliskt, etiskt, miljömässigt och/eller samhällsekonomiskt lämpligt lägger jag inga värderingar vid utan konstaterar enbart att det kan ge en minskad privat elförbrukning, vilket är vad jag uppfattar att tråden handlar om.

Nytta kan även uppnås om man betalar för vattenuppvärmning själv men den kostnaden är mycket lägre än kostnaden för eluppvärmning så att totalkostnaden minskar trots att mer varmvatten används.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Köpte en fet powerbank och laddar den under natten (har rörligt, timdebitering). Vet inte hur många kronor den sparar men alltid är det nåt (köptes inför resa så inte specifikt för att spara på elräkningen). Dessutom laddar den mobilerna snabbare än vanliga eluttag.

Om man bor i ett äldre hus med äldre fönster och har värmeläckage därifrån så är det en god idé att titta på hur man gjorde förr, t ex täta med ull och sätta in vinterfönster.
 
Man får investera sig igenom krisen, här blir det en ny stor tjock badrumsmatta istället för golvvärme i vinter.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Man får investera sig igenom krisen, här blir det en ny stor tjock badrumsmatta istället för golvvärme i vinter.
Ja, såna här saker får man ägna sig åt. Jag satt igår och googlade på varma tofflor till hela familjen. :p
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
För oss som har något kilo för mycket verkar det ju bara bra att sänka värmen så kroppen får förbränna lite extra.
 
  • Gilla
  • Haha
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.