T Thomas' skrev:
Köra in i vardagsrummet eller?
Jag har garage men annars valfritt rum där bilen får plats. :D Eller så kan man kallställa huset och flytta in i garaget om bilen körs ofta.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Ni som gått all-in på smarta hem spåret, jag undrar två saker.

Hur mycket drar systemet på tomgång? En Ikea trådfri lampa t.ex. drar 0.5W när den är släckt, och man har trots allt ganska många lampor i ett hus. Inkludera hubbar och allt vad det nu kan vara. Hur många W?

Hur stor vad den totala investeringen kontra besparingen?
400W drar all nätverksutrustning inkl switch, brandvägg, server. Så används ju detta till allt från att ge internet och wifi i hela huset plus att jag kör Plex och lite andra mediatjänster.

Hos mig har jag mätt upp ca 10W för alla lampor i off-läge.

Så totalt kan man säga 410W.

Men jag personligen har främst inte mitt system för att spara el. Det gör jag främst genom att duscha mindre och skruva ner värmen.

Däremot så hjälper systemet mig att stänga av belysning och enheter när jag åker hemifrån eller går och lägger mig, inte är i vissa rum osv, så viss besparingar blir det väl på det förstås.

Störst besparingar har blivit på att garageportar stängs när de glömts av att stängas av mig själv vilket är ett stort återkommande problem hos mig
 
M
Kopplar du bara om rörjobbet riktigt så går det fint. De flesta tillverkare anger att det är ok med varmvatten. Har man blandare med diskmaskinsavstängning så är det oftast bara att lossa vredet och flytta det ett hack så har du varmvatten till diskmaskinen. Känn på slangen om det blir varmt när den fyller. Om det är flera sköljningar så brukar de mellersta vara med kallvatten så där förlorar man lite energi. Sista värms ofta upp på moderna maskiner för att torka disken

Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
En tidigare granne kopplade sin diskmaskin på varmvattnet. Han fick inte en krona på försäkringen när diskmaskinen gick sönder så det sprutade varmvatten, försäkringsbolaget hävdade att det inte var fackmannamässigt gjort om jag minns rätt. Resultatet var iaf att hela lägenheten blev vattenskadad och reparationskostnaden landade på ca 300 kkr, som han fick ta ur egen ficka.
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
En tidigare granne kopplade sin diskmaskin på varmvattnet. Han fick inte en krona på försäkringen när diskmaskinen gick sönder så det sprutade varmvatten, försäkringsbolaget hävdade att det inte var fackmannamässigt gjort om jag minns rätt. Resultatet var iaf att hela lägenheten blev vattenskadad och reparationskostnaden landade på ca 300 kkr, som han fick ta ur egen ficka.
 
M mnils skrev:
En stor el-tjuv är elektrisk golvvärme, sätter du den några grader högre än vanliga rumstempen och har fläkt i badrummet (som man ju har) så kan den göra av med riktigt många kWh. Även elektriska handdukstorkar får man stänga av i vinter, blir till att duscha i raggsockor.

Vatten som avdunstar gör det genom att ta upp värme från omgivningen (0.63kWh per liter), se därför till att skapa rent i duschen efter varje användning.
Vi har två elgolvvärme-anläggningar i huset, de har inte varit påslagna på flera år. Blir lite kallt i badrummet på övervåningen, men inte så att det är kris. När man duschar där värms rummet upp av varmvattnet, sen går man därifrån. Förre ägaren valde av någon anledning att inte sätta in ett litet vattenburet element där, utan tanken var väl att rummet helt skulle värmas upp av el-golvvärmen. Finns även en handdukstork som drivs av el, har nog varit påslagen 2-3 gånger på 6 år, har aldrig fattat vitsen med den.

Våra stora förbrukare på höst-vinter-vår är:

- Eltillsats till vår FLVP
- Ugn
- häll, induktion
- Kaffebryggare
- Elbil

Svårt att göra något åt dessa...

/S
 
S steve5432 skrev:
Vi har två elgolvvärme-anläggningar i huset, de har inte varit påslagna på flera år. Blir lite kallt i badrummet på övervåningen, men inte så att det är kris. När man duschar där värms rummet upp av varmvattnet, sen går man därifrån. Förre ägaren valde av någon anledning att inte sätta in ett litet vattenburet element där, utan tanken var väl att rummet helt skulle värmas upp av el-golvvärmen. Finns även en handdukstork som drivs av el, har nog varit påslagen 2-3 gånger på 6 år, har aldrig fattat vitsen med den.

Våra stora förbrukare på höst-vinter-vår är:

- Eltillsats till vår FLVP
- Ugn
- häll, induktion
- Kaffebryggare
- Elbil

Svårt att göra något åt dessa...

/S
Elbilen kan du ju alltid jämföra pris på offentliga laddare jämfört med hemma och bestämma om du ska ladda hemma eller borta... Snabbladdare kan kosta 5-6kr men om elpriset är högre hemma så kan du ladda "borta".
 
F
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Detta kanske låter extremt trivialt men jag har satt en fjärrbrytare till våran tv-hörna.
Så när vi inte tittar på TV så stängs allt ner istället för att gå in i strömsparläge.

Jag har räknat fram att denna åtgärd och investering är betald mellan 4-5 månader ponerat att kw/h priset är 3 kronor.

Det ska tilläggas att våran tvhörna har mer saker än bara tv såsom externt ljudsystem, tvspel, och annan elektronik.

Har du mätt?

Vår standby vid tv ligger på 2w för tv, media spelare och förstärkare.

M MrDizzy skrev:
Just det ... detta hade jag glömt bort , men nån gillade nyss en post där jag skrev detta i en annan tråd så infon gjorde sig påmind igen.

"Hmmm blir elpriset över 340öre / kWh är det fan billigare att värma huset med värmeljus Glimma från Ikea.

IKEAs Glimma kostar 49 kronor. För det får man 100 stycken värmeljus som väger 13.3 gram styck, varav aluminiumhållaren väger ca 0,8 gram. Ljusen är gjorda av paraffin, som har ett energivärde på 42 kJ eller 42 kJ x 12.5 g = 525 kJ = 525 kWs = 0,146 kWh. Ett ljus kostade ju 49/100 = 0,49 kronor så priset för 1 kWh blir 0.49 x 6.86 = 336öre. (6.86 är så många ljus som krävs för 1 kWh: 0,146X = 1.)

Slutsats:
Har ni ett elpris över 340 öre/ kWh beställ hem lite värmeljus från Ikea och njut.
( Se upp för brandrisken bara, och ignorera att taket kan bli sotigt ;) ) "

Glimma kostar numera 59kr.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Så här ser det ut hos mig med lite mysbelysning på i nästan alla rum. Alla lampor är LED.
Under hur lång tid?
 
F Fideliox skrev:
Har du mätt?

Vår standby vid tv ligger på 2w för tv, media spelare och förstärkare.




Glimma kostar numera 59kr.
Då jag skrev den första gången (endast nån månad sen) gjorde de inte det. Nu då jag postade igen så kollade jag inte av priset på nytt.
Ingen inflation här inte.:cool:
Men eftersom du är tvåa på den bollen(att påpeka att det är nytt pris) så får du äran att räkna om vad det nya priset ger för "beak even ";)
 
yonna yonna skrev:
Under hur lång tid?
Den bilden visar förbrukningen just där och då.
 
  • Gilla
Buuzzz och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man besöker såklart vänner, bekanta och affärer under de tider som elen är som dyrast. Då kan man passa på och sänka värmen hemma hos sig själv.
Jag har bundit på 66öre så jag räknar med att leva som vanligt.
Vaddå leva som vanligt, jag tänkte bli kompis med dig och med tanke på ditt elavtal kommer jag nog bli kvar hos dig hela vintern :):oops:;)
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
K
Upptäckte att min Bosch/Siemens diskmaskin från 2017 har en standbyeffekt på 6W (maskin helt nedsläckt), aktiverar jag den (displayen börjar lysa) drar den 9W.
Låter mycket med en tomgångsenergi på 4,32kWh per månad bara genom att ha stickproppen i uttaget.

Är det Aquastop som drar energi? Tycker rimligen att AquaStop borde stänga vattnet vid opåverkat läge och öppna när den får spänning, dvs när man ska köra en maskin?
 
hsd
K KjellTimell skrev:
Upptäckte att min Bosch/Siemens diskmaskin från 2017 har en standbyeffekt på 6W (maskin helt nedsläckt), aktiverar jag den (displayen börjar lysa) drar den 9W.
Låter mycket med en tomgångsenergi på 4,32kWh per månad bara genom att ha stickproppen i uttaget.

Är det Aquastop som drar energi? Tycker rimligen att AquaStop borde stänga vattnet vid opåverkat läge och öppna när den får spänning, dvs när man ska köra en maskin?
Installera en strömbrytare till tvätt och tork, eller om dessa inte är fast anslutna -dra ut kontakten
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Tänkte att jag startar en tråd där man kan tipsa om sätt att minska elförbrukningen.
Jag tänker då främst mindre åtgärder som inte listas vid första bästa google sök. Tips i stil med duscha mer sällan och kortare eller att sänkning av inomhus temperatur, byta till LED lampor, tilläggsisolera, byta värmesystem osv.

Sitter ni på några bra tips som man normalt inte tänker på skriv gärna dessa i denna tråd!

Många bra småtips! Vad sägs om att duscha på jobbet, gymmet eller äta hos svärmor med låga elkostnader. Vi har elpanna och vet inte konsekvensen av på/av men testat och stänga av dagtid och det sänker dagligen 25 kWh. Blir svårt till vintern då det är kallt 24h/24h. Vi är fast och pendlar mellan att gambla på rörligt eller fast på 4 kwh/år...vilken j huvudvärk.
 
En fråga, finns det nått att spara på att stänga av en alliance fläkt vissa tider på dygnet t.ex. då man inte är hemma. Nattetid behöver den väl vara på för att man ska få lite cirkulation på luften när man sover tänker jag och den måste vara på vid matlagning.
Nån som testat nån intelligent styrning av den?
 
yonna yonna skrev:
Annars kan man ta sig till Klippan och köpa ett lager ullfiltar med fabrikationsfel för billig penning. Felen är svåra att upptäcka men måste säljas som sekunda. Ull värmer bättre än fleece. Heller inte lika brandfarligt.

Min kamin var på service en kall novembermånad och jag frös. Satte upp en stång i trappan och hängde en matta där. Det fungerade över förväntan bra.
Var i Klippan hittar du dom filtarna? Älskar ullfiltar, och behöver komplettera, gärna billigt om det går. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.