P Peter787 skrev:
Köp ABSOLUT INTE Biltemas 2-delade kran.
Jag har haft två stycken som gått sönder på samma sätt, kranen och kulan som ska stänga/öppna släpper från varandra.
Rent skit för att skriva klartext.
Samma erfarenhet,skitprodukt
 
Istället för PEM kan du kanske köra med Pex? Den är lite smidigare
 
T torporoman skrev:
Går man ned lite i dimensionen på PEM blir det också lite smidigare. Förmodligen matas inte utkastaren med 32 mm och om den skulle göra det passerar ändå inte så gigantisk vattenvolym genom en utkastare.
Grejen med olika rördimensioner är att på en kort sträcka, som inne i ett hus, kan man klara sig med en liten rördimension (t.ex. 15mm kopparrör, innerdiam. ca. 13mm eller så), men när det börjar bli lite längder, säg 10m eller mera, så får man gå upp lite pga. att man inte vill att det totala tryckfallet blir för stort när kranen står öppen.
Det finns en tryckfallstabell på t.ex. rinkaby rörs hemsida som man rätt enkelt kan se tryckfallet i.
Man kan räkna med att en kran ger 10-20 liter/minut när den står öppen, lite beroende på vilken det är.

32mm är en rätt vanlig dimension för matning till enfamiljshus för att man klarar rimliga längder vid de flöden som är aktuella för en sådan byggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Byggstinsen skrev:
Hej!
Sökt på diverse forum och internetbutiker men får inte riktigt ihop en samlad strategi.
Har en utkastare FM Mattson med utvändig gänga. Vill förgrena denna och koppla på en PEM slang till utekök och samtidigt behålla funktion att kunna använda vattenslang vid behov. Behöver således en grenkoppling med liknande ballofix samt en PRK koppling som passar till förgreningen. Vore skönt att i slutet av säsongen kunna ta bort PEM slangen och dess koppling utan att behöva skruva alltför mycket.

Biltema har ju denna koppling.
[länk]

Sedan kanske man kan skruva på denna?
[länk]

Borde vara godkänd även för dricksvatten? Lite osäker på dimensioner och namn på kopplingarna jag annars skulle behöva köpa..
Jag löste det med NITO-kopplingar. (Googla!) Alltså en hanne på utekranen och en hona på PEM-slangen. Det behövdes bara en avslutning på själva slangen till standard krangänga 1/2" som övergång från slang till NITO-kopplingen. Sedan bara att dra isär på hösten och koppla ihop på våren..Men tips: Blås uteslangen torr med tryckluft på hösten! Fick läckage för att vatten stannat i en svacka på PEM-slangen och fryst sönder den.
Ditt förslag med grenrör går oxå att få på plats med lämplig muff.
 
Försäkra dig om att utkastaren töms efter användning(säsongsslut) så att det inte står vatten kvar när frosten kommer. Annars är utkastarens konstruktion och tänkta roll bortkastad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag förstår inte? Du ska ha en koppling utomhus, till utekök och vattenslang. Denna ska kopplas bort på vintern. Men du vill undvika plast, varför? Allt som tillhör utkastare, och vattenslangar är ju av plast.
Bortsett från de kemiska betänkligheter man kan ha så vill man kanske slippa köpa nytt varannat år.
Plast i solljus, om så är fallet, åldras väldigt snabbt och kommer på nolltid att bli sprött och gå sönder.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Grejen med olika rördimensioner är att på en kort sträcka, som inne i ett hus, kan man klara sig med en liten rördimension (t.ex. 15mm kopparrör, innerdiam. ca. 13mm eller så), men när det börjar bli lite längder, säg 10m eller mera, så får man gå upp lite pga. att man inte vill att det totala tryckfallet blir för stort när kranen står öppen.
Det finns en tryckfallstabell på t.ex. rinkaby rörs hemsida som man rätt enkelt kan se tryckfallet i.
Man kan räkna med att en kran ger 10-20 liter/minut när den står öppen, lite beroende på vilken det är.

32mm är en rätt vanlig dimension för matning till enfamiljshus för att man klarar rimliga längder vid de flöden som är aktuella för en sådan byggnad.
Absolut, men till en enstaka kran i ett utekök kan man nog acceptera ett litet tryckfall.
En 100m 32mm slang klarar upp till 15l/min utan tryckfall, går man ner till 20mm klarar du "bara" 10l/min, men får en betydligt smidigare slang att hantera.

Med ett normalt vattentryck och längder kring 10-15m klarar även en 16mm PEM att ge ett rimligt flöde i en kökskran.

Men, ska du dra en "stamledning" kring tomten för att förse ett större antal sprinklers med rejält flöde bör man givetvis vara generösare med dimensioneringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Försäkra dig om att utkastaren töms efter användning(säsongsslut) så att det inte står vatten kvar när frosten kommer. Annars är utkastarens konstruktion och tänkta roll bortkastad.
Absolut! Håller med. Allt ska vara urkopplat från utkastaren vintertid.

Sen kan man använda sig av en fotpump eller en kompressor (om man äger en sån) koppla in till rören som är i marken utomhus och blåsa bort vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut, men till en enstaka kran i ett utekök kan man nog acceptera ett litet tryckfall.
En 100m 32mm slang klarar upp till 15l/min utan tryckfall, går man ner till 20mm klarar du "bara" 10l/min, men får en betydligt smidigare slang att hantera.

Med ett normalt vattentryck och längder kring 10-15m klarar även en 16mm PEM att ge ett rimligt flöde i en kökskran.

Men, ska du dra en "stamledning" kring tomten för att förse ett större antal sprinklers med rejält flöde bör man givetvis vara generösare med dimensioneringen.
Bara så det inte blir några missförstånd så kan det vara bra att precisera:
15 l/min genom 100m 32mm PEM-slang (invändig diameter ca. 26mm) ger ett tryckfall på ca. 0,1 bar (1mvp). Det står visserligen inte med i tabellen, men man hamnar ungefär där.
15 l/min genom 100m 20mm PEM-lang (invändig diameter ca. 16mm) ger ett tryckfall på ca. 1,25 bar (12,5mvp). Alltså ungefär 10 gånger så mycket.

Är det bara 10m så dividerar man tryckfallet med 10, alltså bara 0,125 bar, vilket är fullt acceptabelt.
Notera dock att vill man ha ut 20 l/min istället, så ökar tryckfallet till 0,2 bar på samma sträcka - det ökar alltså "fort" med högre flöde (ungefär proportionellt till flödet i kvadrat).

16mm PEM-slang är bara 12mm invändigt, så där får man inte ut några höga flöden.
Den står inte med i rinkabys tabell, men från andra tabeller kan man få ut att det är omkring en halv (0,5) bar på 10m vid 15 l/min.

Det är alldeles riktigt att är sträckan kort (10m) så går det bra med mindre än 32mm om man inte behöver mer än 10-20l/min. För längre sträcka räkna ut vad tryckfallet blir och dimensionera gärna lite över absolut minsta tänkbara..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om TS är bekymrad över eventuella tryckfall vill jag varna för att använda avstängningsventiler som reducerar arean signifikant, tex. ballofix ventiler. Använd istället kulventiler med full öppning, alltså samma innerdiametar som slangen/rörets innerdiameter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Hornbach säljer mjuk slang som är livsmedelsklassad, om än extremt dyr. Men ett alternativ om man vill få en mjuk anslutning den sista metern från den styva PEM-slangen. Jag har två meter i sommarstugan.

https://www.hornbach.se/s/Dricksvattenslang
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Hade Gardenas tidigare men den droppade en hel del trots försök att montera med gängtejp av både mig och rörmokare.

Kört en sån här sen i våras (fast med tre uttag) och inte läckt en droppe.

[länk]
Finns ett uttryck: köp billiga grejer och du får köpa flera gånger, bra grejer köper man en gång
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår din tes, men den är svår att demontera inför varje vinter. Därav att alltid ha lekande mutter mot vattenutkstaren för enkel åtkomst säsongsvis.

Den oskrivna regeln är att aldrig lina fast produkt mot vattenutkastaren.

Dessutom är mitt föreslagna produktval betydligt billigare än ditt.

Men vill man fortfarande köra på din variant så sätter man denna produkten mot vattenutkastaren för enkelhetens skull:
RSK: 1970156

Lekande mutter åt varje håll G15 med pl
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår din tes, men den är svår att demontera inför varje vinter. Därav att alltid ha lekande mutter mot vattenutkstaren för enkel åtkomst säsongsvis.

Den oskrivna regeln är att aldrig lina fast produkt mot vattenutkastaren.

Dessutom är mitt föreslagna produktval betydligt billigare än ditt.

Men vill man fortfarande köra på din variant så sätter man denna produkten mot vattenutkastaren för enkelhetens skull:
RSK: 1970156

Lekande mutter åt varje håll G15 med planpackning.
[bild]
Hej! Den koppling du visar verkar riktigt bra men vad jag kan se måste jag ha ett företag för att kunna beställa den? Vet du om liknande säljes på annan plats?
Är den lekande muttern inbyggd i fördelen eller kan man skapa en egen lekande mutter på en annan rördel?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hornbach säljer mjuk slang som är livsmedelsklassad, om än extremt dyr. Men ett alternativ om man vill få en mjuk anslutning den sista metern från den styva PEM-slangen. Jag har två meter i sommarstugan.

[länk]
Riktigt bra alternativ för sista delen som du säger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.