B Byggstinsen skrev:
Det ä ju skillnad på plast och plast helt klart! PEM slang är ju godkänd för vatten. Jag kan tänka mig att ex en Gardena slang innehåller mängder av BPA/Ftalater och dylikt. Vissa metaller framställs så de innehåller bly/arsenik eller andra farliga ämnen. Alltså försöker jag minimera detta genom att använda PEM som är godkänt för tillvatten och kan även tänka mig att bygga en egen Y koppling med ex pex-rör och ballofix? Vet bara inte vart en ska börja. Självklart skulle den bästa lösningen vara att betala en rörmokare som fixar anslutning direkt till vattnet.

Ex denna:
[länk]
Kanske man kan använda med 3 st ballofixer och så har man sin egen Y-Koppling likt den från Biltema?
Det står att Vatette inte får användas med icke-Vatette system dock?
Varför krångla till det? Kör med vanliga gängade rördelar, ett r15-T, https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-t-ror-inv-15/, eventuellt en 90-graders böj, https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-vinkel-in-ut-15/. Sedan två kulventiler eller ballofixer, t.ex https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-in-ut-15r/.


Du behöver lära dig att lina kopplingar, inte svårt och hade du även behövt göra med de du länkade. Fördelen med denna lösning är att den kostar en bråkdel...
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
J JSten skrev:
Varför krångla till det? Kör med vanliga gängade rördelar, ett r15-T, [länk], eventuellt en 90-graders böj, [länk]. Sedan två kulventiler eller ballofixer, t.ex [länk].


Du behöver lära dig att lina kopplingar, inte svårt och hade du även behövt göra med de du länkade. Fördelen med denna lösning är att den kostar en bråkdel...
Jag förstår din tes, men den är svår att demontera inför varje vinter. Därav att alltid ha lekande mutter mot vattenutkstaren för enkel åtkomst säsongsvis.

Den oskrivna regeln är att aldrig lina fast produkt mot vattenutkastaren.

Dessutom är mitt föreslagna produktval betydligt billigare än ditt.

Men vill man fortfarande köra på din variant så sätter man denna produkten mot vattenutkastaren för enkelhetens skull:
RSK: 1970156

Lekande mutter åt varje håll G15 med planpackning.
Guldfärgad lekande mutter, artikelnummer RSK: 1970156, för anslutning till vattenutkastare, ger enkel åtkomst och demontering säsongsvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår din tes, men den är svår att demontera inför varje vinter. Därav att alltid ha lekande mutter mot vattenutkstaren för enkel åtkomst säsongsvis.

Den oskrivna regeln är att aldrig lina fast produkt mot vattenutkastaren.

Dessutom är mitt föreslagna produktval betydligt billigare än ditt.

Men vill man fortfarande köra på din variant så sätter man denna produkten mot vattenutkastaren för enkelhetens skull:
RSK: 1970156

Lekande mutter åt varje håll G15 med planpackning.
[bild]
Sant, unionkoppling eller lekande koppling mot blandaren är en klok ide. Mitt svar var mer tänkt som alternativ till TS föreslagna vatette fördelare som inte läste så mycket om du frågar mig.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Tack för alla fina svar och länkar!
Jag är ju en lekman bevisligen (fick googla lekande koppling).
Nåväl vad tror vi om detta:
R-15T med lekande mutter till FM Mattson, två ballofix och avslut per koppling med en PRK till PEM 20mm åt sidan och en ex Gardena hane nedåt?

Behöver jag köpa "mellanrör" imellan ballofix och T-röret eller kan dessa skruvas dikt an? Vad är standard rörstorlek på FM Mattson i gängning och vart köper man den lekande muttern (skall den dras med gängtejp för att bli tät?)?
Egentligen skulle jag kunna tömma PEM-slangen på vintern och lämna den kvar (och stänga den ballofixen) och dränera resterande kran nedåt genom Gardenahanen?
Många frågetecken, men tacksam att få lära mig från er som kan!
 
  • Gilla
Macabeus
  • Laddar…
Davidbagare
Krilleman Krilleman skrev:
Kör max på 20 om det bara är ett utomhuskök. 16 skulle som redan nämnts räcka.

Börja med en "delning" med lekande mutter så det är lätt att ta bort vintertid.

[länk]
[bild]

Finns helt i metall på Amazon för samma pengar.
Massor med varianter, men dom flesta är 3/4", här hittade jag en som är 1/2":
[länk]

[bild]

Ena sidan använder du som vanligt.
Andra gängar du på en koppling till din PEM.
Men hur funkar det att ha konstant tryck ut på en förgrening likt ovan? Har en Pem till mitt utekök där jag vill ha vatten på utan att skruva på utkastaren, men vill inte ha konstant tryck på trädgårdsslangen som sitter på andrs förgreningen. Kan man då lita på dessa plastiga grenar från typ gardena?
 
hsd
Jag har använt Gardena kopplingar i +30 år och de enda läckagen som inträffat är när oringen spruckit, lätt att byta
En del kopplingar från andra tillverkare passar dåligt, tröga och inte samma kvalitet på plasten, har en stor tomt och det har behövts både grenar och skarvar slang kopplingar med och utan backventil diverse olika tillbehör för bevattning och tvätt
En gång i tiden köpte jag nittos metall kopplingar men dessa var lite tröga och då fanns inte slangkoppling med backventil så det blev Gardena fullt ut
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan man då lita på dessa plastiga grenar från typ gardena?
hsd hsd skrev:
Jag har använt Gardena kopplingar i +30 år och de enda läckagen som inträffat är när oringen spruckit, lätt att byta
En del kopplingar från andra tillverkare passar dåligt, tröga och inte samma kvalitet på plasten, har en stor tomt och det har behövts både grenar och skarvar slang kopplingar med och utan backventil diverse olika tillbehör för bevattning och tvätt
En gång i tiden köpte jag nittos metall kopplingar men dessa var lite tröga och då fanns inte slangkoppling med backventil så det blev Gardena fullt ut
Gardena är bra och så även Hozelock.
Men det finns en svag punkt. Dessa tål inte varmvatten.

Nu är kanske inte det ts tanke köra varmvatten. Men det här blev ett problem för mig för jag kör även varmvatten.

Dock är det som sagt enorm skillnad på plast och plast t ex Rustas plastgrejor som funkar helt okej normalt bara flyger iväg från högtryckstvättens inkommande vatten uttag 😂

Jag kommer byta till det här systemet.
I alla fall där huvudkopplingarna är!
Har haft det här till en pump där jag först tänkte använda Gardena, men problemet då var att jag ville förminska slangbredden och det gick ej med Gardena o co. Däremot med "harjus" system.

Motonet webbplats som visar två Harju mässingsslangkopplingar med priser och lagerstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motonet-produktbläddrare visar mässingskopplingar för slangar i olika storlekar med priser och lagerstatus i både fysiska butiker och onlinebutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda elaka jag har att säga är att när sakerna skall tas loss behövs verktyg.

Men dessa håller och är även väldigt billiga i jämförelse mot Gardena och Hozelock.

Vet dock inte om de säljs i Sverige. Men borde ju finnas liknande system. Ni får i alla fall bilderna. En bild säger ju mer än tusen ord....
 
Redigerat:
asdf123
B Byggstinsen skrev:
Hej!
Sökt på diverse forum och internetbutiker men får inte riktigt ihop en samlad strategi.
Har en utkastare FM Mattson med utvändig gänga. Vill förgrena denna och koppla på en PEM slang till utekök och samtidigt behålla funktion att kunna använda vattenslang vid behov. Behöver således en grenkoppling med liknande ballofix samt en PRK koppling som passar till förgreningen. Vore skönt att i slutet av säsongen kunna ta bort PEM slangen och dess koppling utan att behöva skruva alltför mycket.

Biltema har ju denna koppling.
[länk]

Sedan kanske man kan skruva på denna?
[länk]

Borde vara godkänd även för dricksvatten? Lite osäker på dimensioner och namn på kopplingarna jag annars skulle behöva köpa..
Jag skulle kört en anslutningsslang på utkastaren och sen hållt mig undan obskyra fördelare. T.ex:

Utkastare -> Anslutningsslang -> PRK vinkel (precis under mark) -> Kort PEM 20 -> PRK T-koppling (precis under mark) -> Uppåt anslutningsslang till kran med kulventil (placering nånstans bredvid utkastare) -> PEM 20 från t-koppling till utekök.

Använd sexkantsnippel för att kunna ansluta anslutningsslang till PRK-kopplingar... och lin för att täta alla gänganslutningar. Inför vintern är det bara koppla loss anslutningsslang med skiftnyckel.
 
Inte precis som du vill bygga, men lite inspiration. Jag använde en koppling med dubbla lekande muttrar som det tipsades om ovan.
 
  • Utomhusvattenuttag med en koppling med dubbla lekande muttrar, monterat på en tegelvägg, ansluten till en svart slang med blå rand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Inte precis som du vill bygga, men lite inspiration. Jag använde en koppling med dubbla lekande muttrar som det tipsades om ovan.
Går man ned lite i dimensionen på PEM blir det också lite smidigare. Förmodligen matas inte utkastaren med 32 mm och om den skulle göra det passerar ändå inte så gigantisk vattenvolym genom en utkastare.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
T torporoman skrev:
Går man ned lite i dimensionen på PEM blir det också lite smidigare. Förmodligen matas inte utkastaren med 32 mm och om den skulle göra det passerar ändå inte så gigantisk vattenvolym genom en utkastare.
Nej precis. Jag körde på 20mm pem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Byggstinsen skrev:
Det ä ju skillnad på plast och plast helt klart! PEM slang är ju godkänd för vatten. Jag kan tänka mig att ex en Gardena slang innehåller mängder av BPA/Ftalater och dylikt. Vissa metaller framställs så de innehåller bly/arsenik eller andra farliga ämnen. Alltså försöker jag minimera detta genom att använda PEM som är godkänt för tillvatten och kan även tänka mig att bygga en egen Y koppling med ex pex-rör och ballofix? Vet bara inte vart en ska börja. Självklart skulle den bästa lösningen vara att betala en rörmokare som fixar anslutning direkt till vattnet.

Ex denna:
[länk]
Kanske man kan använda med 3 st ballofixer och så har man sin egen Y-Koppling likt den från Biltema?
Det står att Vatette inte får användas med icke-Vatette system dock?
Visst är det skillnad på plast och plast. Men man får ju också se till den eventuella kontamineringstiden, samt kvantiteten vätska som man får i sig därifrån. Jag kan garantera att du får i dig mer plast av att dricka ett glas mineralvatten från en PET-flaska, än ett glas vatten som passerat en Gardenakoppling.
Den eventuella oron/stressen för att få i sig skadliga ämnen, brukar vara betydligt farligare än ämnet självt.
 
  • Gilla
Graste och 6 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
[bild]

Nog inte värre än all annan skit man stoppar i sig.🤣 Hade det varit mycket skadliga ämnen i vanliga vattenslangar man förväntas använda till trädgårdslandet hade det blivit liv i luckan.
jag har haft en vanlig vattenslang nedgrävd i 15 år funkar bra men bara använt till bevattning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.