18 366 läst · 55 svar
18k läst
55 svar
Smält snön med värmekablar i garageuppfarten
En modern hall ger fortfarande ganska så mycket spillvärme....A AndersS skrev:När man hade vattenkylda datorer kunde värmen användas till att hålla is/snöfritt t.ex. Swedbank på Stora Essingen runt byggnadens gångvägar eller en annan datahall som levererade till bredvidliggande simhall, det finns många exempel på dåtidens datahallars återvinning av värme.
Idag med miljötänk och spara energi är väl inte snösmältning på egen garageuppfart det man ska genomföra, även med ekonomi för det bör man fundera på hur elresurserna använda.
Men javisst ja, flera är placerade där det inte finns några användare av spillvärmen...
Och sedan var det det där med vad installationen av en återvinning av spillvärmen kostar...
Löser? Gatan är ju inte din. Det drabbar väl inte dig om grannar och hundrastare bryter lårbenshalsarna?H Hedberge skrev:
Du är i det moderna Sverige nu, solidaritet med medmänniskor och måttfullhet är ute - bygg, spendera och skryt med din "uppvärmda uppfart" (oklart om kastreringen ingått), var glad och gå till återvinningen en gång i veckan för att dämpa till äventyrs kvarvarande miljösamvete.
Jo tyvärr är det nog för många som tänker så. Vill tro bättre om folk men förstår din poäng. Då andra sidan så går nog inte så många värmeslingor nu med tanke på elpriserna. Och jag kan skratta medans jag går förbi på min hundrastning.T tobiast skrev:Löser? Gatan är ju inte din. Det drabbar väl inte dig om grannar och hundrastare bryter lårbenshalsarna?
Du är i det moderna Sverige nu, solidaritet med medmänniskor och måttfullhet är ute - bygg, spendera och skryt med din "uppvärmda uppfart" (oklart om kastreringen ingått), var glad och gå till återvinningen en gång i veckan för att dämpa till äventyrs kvarvarande miljösamvete.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Oftast är det väl önskvärt med lägre temp på returen till fjärrvärmeverket, så då passar man på att värma gator och torg typU Uppner skrev:
Vissa fjärrvärmeverk har s.k. rökgaskondensering. Det innebär att man kyler rökgaserna med returvattnet innan returvattnet går in i pannan igen. Ju kallare retur, ju mer kan man kondensera ur värme ur ångorna i rökgaserna som då värmer upp returvattnet. Dvs man återvinner värme som annars hade gått förlorad ut genom skorstenen. Rökgaskondensering brukar finnas på större värmeverk där man eldar fuktiga biobränslen.Rickard. skrev:Vad värmer dom gatorna med nu då som är billigare än returen på fjärrvärmen?
Dom kör då fortfarande med värme men det är rätt begränsat vars, det är bara väldigt centralt mest på gågator och torg (vilket det alltid varit)
Man ska inte glömma bort att det är väldigt dyrt att skotta, särskilt när man måste transportera bort snön.
rinner troligtvis ner i akodränen..M Mattias_hi skrev:Passade på att lägga två 900W slingor när jag lade marksten på vår garagenedfart för att slippa halka omkring med bilen som jag sett grannarna göra. Anläggningen sköter sig själv såtillvida att jag har en temp (och, även om det är lite oklart, även känner av fukt)-givare som är kopplad till ett relä som sköter till och frånslag. För enkelhetens skull så fjärrstyr jag matningen mha IFTTT för att automatiskt slå till spänningen/reläboxen om prognosen säger att det skall bli snö.
[bild]
(Naturligtvis underförstått men för tydlighetens skull: Det ligger ett lager stenmjöl mellan slinga och marksten)
Hade trott att smältvatten skulle rinna mot garaget men det dunstar uppenbarligen.