18 200 läst · 55 svar
18k läst
55 svar
Smält snön med värmekablar i garageuppfarten
jag gör allt själv, och vet inte riktigt om jag har haft så mycket besvär med främre delen av drivningen på någon av bilarna på 20+ år. Kan vara 1-2 damasker jag fått byta totaltMats-S skrev:Off topic, men 4WD är bilhandlarnas våta dröm, mer profit vid försäljningen, mer profit på service, mer profit på dyra reparationer.
Men är man uppvuxen på vinterväglag med en Amazon så klarar man alla situationer med bra däck och RWD.
Iofs funkar häst och vagn superbra på vinterväglag också, bättre än en Range Rover 4WD
Men vill man tycka illa om 4wd så hittar man väl orsaker
Ja, både isolering nedåt, och hur man får så bra värmeledning som möjligt uppåt. Projektet i artikeln verkar inte ha lyckats med något av det...R Renoverajämt skrev:
Finns det krav eller bestämmelser gällandr hur man ska ta hand om smältvattnet? Tänker att gatan som uppfarten gränsar mot nog inte är uppvärmd och då kan det bli riktig blankis där.
Eller hur löser man det på ett bra sätt?
Eller hur löser man det på ett bra sätt?
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Det smartaste är faktiskt om man har eller skall installera bergvärme.
1) Borra 50-100 meter extra - kostar nästan inget extra.
2) Sätt in en extra cirkpump och ta kylvätskan från borrhålet och pumpa i en slinga under uppfarten. Slingan kan ej frysa, det ju kylvätska.
Resultat, endast en extra cirkpump i driftkostnad. Cirkpumpen går på timer och startas bara vid behov.
1) Borra 50-100 meter extra - kostar nästan inget extra.
2) Sätt in en extra cirkpump och ta kylvätskan från borrhålet och pumpa i en slinga under uppfarten. Slingan kan ej frysa, det ju kylvätska.
Resultat, endast en extra cirkpump i driftkostnad. Cirkpumpen går på timer och startas bara vid behov.
Låter smart i teorin.C claesborjesson skrev:Det smartaste är faktiskt om man har eller skall installera bergvärme.
1) Borra 50-100 meter extra - kostar nästan inget extra.
2) Sätt in en extra cirkpump och ta kylvätskan från borrhålet och pumpa i en slinga under uppfarten. Slingan kan ej frysa, det ju kylvätska.
Resultat, endast en extra cirkpump i driftkostnad. Cirkpumpen går på timer och startas bara vid behov.
Om det är -15 ute och du pumpar runt 3-5graders vatten i din slinga på uppfarten kommer det verkligen smälta något?
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag det gör det, har kört det med returvatten från fjärrvärme som dock var c:a 10oC, fungerade bra vid -20. Gick dock via värmeväxlare m.m. var ett mycket större system vid Globen. Isen smälter dock inte, den försvinner via sublimering. Viktigt att det ligger isolering under slingorna så att man inte värmer upp underliggande mark i onödan.Suhagg skrev:
Låter nästan som att en P11 och en sån här blir billigare och smälter snön fortare.
https://www.brider.se/maskiner/till...9eMWONl6nMMScJjsMNXmhybeUlgXqy9hoCOi4QAvD_BwE
Ger ungefär 60kW och 1800 gr. En P11 räcker 2 timmar. Vi använder dessa på jobbet och 60kW tinar ganska bra!
Annars ger väl bäst effekt att ha värmebäraren ingjuten i betong, väldigt populärt i USA där man gör uppfarter med mönster i betong.
https://www.brider.se/maskiner/till...9eMWONl6nMMScJjsMNXmhybeUlgXqy9hoCOi4QAvD_BwE
Ger ungefär 60kW och 1800 gr. En P11 räcker 2 timmar. Vi använder dessa på jobbet och 60kW tinar ganska bra!
Annars ger väl bäst effekt att ha värmebäraren ingjuten i betong, väldigt populärt i USA där man gör uppfarter med mönster i betong.
Vi skulle kunna ta fram en dräneringsränna av komposit som värms upp överst på ytan av själva gallret och har automatik som sparar energi. Men risken är väl att vattnet bildar en propp längre ned i dräneringsröret om man inte kompletterar med en värmekabel som går ända ned till frostfritt djup - och så ser det ju sällan ut.H Hedberge skrev:
Ja det var ju aningen varmare. Tänkte en lösning med returen från ett borrhål eller jordvärme. Där lär det vara max 4-5grader.C claesborjesson skrev:Jag det gör det, har kört det med returvatten från fjärrvärme som dock var c:a 10oC, fungerade bra vid -20. Gick dock via värmeväxlare m.m. var ett mycket större system vid Globen. Isen smälter dock inte, den försvinner via sublimering. Viktigt att det ligger isolering under slingorna så att man inte värmer upp underliggande mark i onödan.
Ja det är lite så jag tänker. För jag själv hade inte blivit superglad om grannen anlägger en skridskobanan utanför sin uppfart varje årEriksgatan skrev:Vi skulle kunna ta fram en dräneringsränna av komposit som värms upp överst på ytan av själva gallret och har automatik som sparar energi. Men risken är väl att vattnet bildar en propp längre ned i dräneringsröret om man inte kompletterar med en värmekabel som går ända ned till frostfritt djup - och så ser det ju sällan ut.
Typ om man driver ett litet kärnkraftverk för hushållsbehovet. Då hade allt varit löst. Då skulle man iofs inte ha några större problem med energi till elslingor heller... Kanske en kombination?optimum skrev:
När man hade vattenkylda datorer kunde värmen användas till att hålla is/snöfritt t.ex. Swedbank på Stora Essingen runt byggnadens gångvägar eller en annan datahall som levererade till bredvidliggande simhall, det finns många exempel på dåtidens datahallars återvinning av värme.
Idag med miljötänk och spara energi är väl inte snösmältning på egen garageuppfart det man ska genomföra, även med ekonomi för det bör man fundera på hur elresurserna använda.
Idag med miljötänk och spara energi är väl inte snösmältning på egen garageuppfart det man ska genomföra, även med ekonomi för det bör man fundera på hur elresurserna använda.