18 200 läst · 55 svar
18k läst
55 svar
Smält snön med värmekablar i garageuppfarten
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 623 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 957 inlägg
Funderade på det också, men vintertid kan den ju gå dygnet runt, drivströmmen är ju typ 10 watt på en lågenergi-cp idag. Har man ok flöde i brunnen och slänger ner typ en 200 m kringla så kanske. Ska fundera vidare.A andersda skrev:
Anledningen att man tar returen på fjärrvärmen är att fjärrvärmebolagen vill ha en låg returtemp tillbaka så att de kan elda effektivt på hög effekt. Dvs renare rök i skorstenen när de kör på hög effekt.Rickard.ag skrev:Vad värmer dom gatorna med nu då som är billigare än returen på fjärrvärmen?
Dom kör då fortfarande med värme men det är rätt begränsat vars, det är bara väldigt centralt mest på gågator och torg (vilket det alltid varit)
Man ska inte glömma bort att det är väldigt dyrt att skotta, särskilt när man måste transportera bort snön.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 957 inlägg
I min kommun betalar dessutom energibolaget en årlig fast avgift till industrin de tar värmen ifrån, det kvittar hur mycket de tar ut per år och stoppar in i fjärrvärmenätet alltså...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Off topic, men 4WD är bilhandlarnas våta dröm, mer profit vid försäljningen, mer profit på service, mer profit på dyra reparationer.Tokslut skrev:
Men är man uppvuxen på vinterväglag med en Amazon så klarar man alla situationer med bra däck och RWD.
Iofs funkar häst och vagn superbra på vinterväglag också, bättre än en Range Rover 4WD
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Tills man kopplar på ett tungt släp, då hamnar man lätt i tokiga situationer när man lämnar dom stora vägarna.Mats-S skrev:
Men om biltillverkarna faktiskt började tillverka tvåhjulsdrivna bilar så skulle dom allra flesta (inklusive jag) klara sig galant med det. Men tyvärr så verkar dom flesta inte vara så intresserade av det och enhjulsdrivet räcker helt enkelt inte i många situationer.
För de pengarna får man många ton salt.Rickard.ag skrev:Tills man kopplar på ett tungt släp, då hamnar man lätt i tokiga situationer när man lämnar dom stora vägarna.
Men om biltillverkarna faktiskt började tillverka tvåhjulsdrivna bilar så skulle dom allra flesta (inklusive jag) klara sig galant med det. Men tyvärr så verkar dom flesta inte vara så intresserade av det och enhjulsdrivet räcker helt enkelt inte i många situationer.
Betydligt billigare och väldigt enkelt att salta vid behov.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 378 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 378 inlägg
Vad ska salt göra? Så det blir vatten på isen så det blir ännu halkigare salt fungerar när det är lite som ska tinas och någorlunda varmt. Grus fungerar ofta bättre men det blir ju orimliga mängder man behöver ha med sig.Nissens skrev:
Salt smälter snön och normalt har man fall så att det rinner undan, det blir väl ingen skillnad om man smälter med salt eller el?Rickard.ag skrev:
Orimliga mängder att ha med sig? Vad menar du? Detta handlar om en garageuppfart, så man behöver inte ha med sig det någonstans. Det går inte åt speciellt mycket för att tina detsamma som projektet visar, endast hjulspåren.
Jag saknar synpunkter på isolering i artikeln...Redaktionen skrev:Värmekablar i garageuppfarten är en praktisk lösning för att slippa vinterns snöskottning och ishalka. Men det finns en hel del att tänka på när du installerar ett markvärmesystem. Här bjuder vi på tips från husägare som löst problemet.
Du kan läsa artikeln här: Smält snön med värmekablar i garageuppfarten
En korrekt utförd markanläggning använder isolering för att minska kostnader för energi men också för att använda naturliga temperaturvariationer för att minska isbildning