Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte nödvändigtvis felaktig, men överspelad. Och ja, det är olyckligt att den ligger där när de nu bytt fot. Gissar på att det är en kommunikatör som tycker sig ha hittat mer material inom samma område som länkat in den alternativt att det gjorts med automatik.
Då ber jag om ursäkt för mina felaktiga inlägg. Rapportförfattarna har inte analyserat en lagändring skulle få för effekt på en mikroproducent. De gör en avgränsning i rapporten kring detta. Jag förmodar att EI får skaffa fram en kompletterande rapport innan ändringen föreslås. Annars kan ju det bli lite vilda västern av det hela.

//J

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag måste nog ändra mig om skälet till att de tagit med rapporten. Det verkar mer handla om föredömlig transparens än misstag. Såhär skriver Ei i FAQ:n de länkar till på samma ställe.
Svensk text om bedömning av nedsatt nätavgift och EU-regler, lagkonflikt, rapport 2021, kammärrättsdom 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om Kammarättens dom och nätagifter med länkar till ytterligare information och rapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ja, hur kunde jag bomma detta! Blir intressant att följa detta då jag själv är mikroproducent.

//J

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad innebär detta konkret?

X xLnT skrev:
Vad innebär detta konkret?
Bra fråga, jag är helt ny på detta som mikroproducent enligt definition. Det är en mängd olika småslattar hit och dit som kan ses som "rabatter";
- man får betalt för nätnytta ca 10 öre/kWh från min lokala eldistributör
- sedan en skatterabatt för den del av produktionen som matchar köpt el (60 öre /kWh upp till 30 MWh/år),
- även 2 - 2,5 öre utöver timspotpris från elbolaget som köper elen i 60 mån därefter enbart timspotpris.

Vad ändras av "den slopade rabatten" frågas.

H Harald Blåtumme skrev:
Bra fråga, jag är helt ny på detta som mikroproducent enligt definition. Det är en mängd olika småslattar hit och dit som kan ses som "rabatter";
- man får betalt för nätnytta ca 10 öre/kWh från min lokala eldistributör
- sedan en skatterabatt för den del av produktionen som matchar köpt el (60 öre /kWh upp till 30 MWh/år),
- även 2 - 2,5 öre utöver timspotpris från elbolaget som köper elen i 60 mån därefter enbart timspotpris.

Vad ändras av "den slopade rabatten" frågas.
Jag utgår ifrån att man pratar om nätnyttan, men jag förstår inte varför eller vilka som står bakom en ändrning för hur det har sett ut hittils.

Nu när jag googlade på detta så hittade jag att nätnyttan skall anpassas efter de lokala förutsättningarna. Det torde innebära att den minskar med fler solpaneler i ett område.

I ett annat papper på EI så antyds att de som producerar el skall stå för alla merkostnader i elnätet kopplade till denna produktion (innan man sedan pratar om de rabatter som nu tas bort). Detta skulle ju kunna leda till höga kostnader om transformatorer exempelvis behöver byggas om. Detta kommer att behöva specificeras bättre....

Om det är ersättningen för nätnytta som avses så gäller detta från och med 1 april för lokala elnätsdistributören VEAB: ersattning-mikroproduktion-apr-2023.pdf (veab.se)

Citat: "Ersättning = Ersättning för nätnytta, baseras på den minskning av förluster som uppstår i ledningsnätet vid anslutning av producentens anläggning jämfört med om den inte hade anslutits".

De höjer nu till 10,1 öre /kWh från tidigare 4,7 öre /kWh som gällde från juli 2022.

Så det kanske kan vara en del lokala variationer för beräkningsbasen för detta, hur förutsättningarna ser ut osv?

Det handlar inte om nätnytta utan om inmatningsavgifter. Som elkonsument betalar du en nätavgift (överföring) till ditt nätbolag. På samma sätt betalar producenter en inmatningsavgift för att de ges tillträde till nätbolagens ledningar. Dessa avgifter (fasta och rörliga) har mikroproducenter varit undantagna från. Det undantaget försvinner.

//J

Precis, men jag hittar inget om hur stora dessa borde vara.

J jasula01 skrev:
Det handlar inte om nätnytta utan om inmatningsavgifter. Som elkonsument betalar du en nätavgift (överföring) till ditt nätbolag. På samma sätt betalar producenter en inmatningsavgift för att de ges tillträde till nätbolagens ledningar. Dessa avgifter (fasta och rörliga) har mikroproducenter varit undantagna från. Det undantaget försvinner.

//J
Alla har väl betalt det redan (bortsett de med produktionssäkring) i sin anslutningsavgift?
Dvs tillstånd att få nyttja nätägarens kablar?

X xLnT skrev:
Alla har väl betalt det redan (bortsett de med produktionssäkring) i sin anslutningsavgift?
Dvs tillstånd att få nyttja nätägarens kablar?
Merkostnader som uppstår i elnätet skall också betalas, här kan man tänka sig merkostnader för att byta transformator till exempel. Detta är bara ett exempel...

J jasula01 skrev:

//J
Inte sett ett skvatt om detta på lokala eldistributörens webbplats, varken att det skulle tillkomma fasta eller rörliga avgifter för såld el från mikroproducenter.

pacman42 pacman42 skrev:
Merkostnader som uppstår i elnätet skall också betalas, här kan man tänka sig merkostnader för att byta transformator till exempel. Detta är bara ett exempel...
Ok, ganska kontraproduktivt förslag, om man vill ställa om till mer fossilfrikraft.
Man vill alltså att producenter ska betala elöverföring och energiskatt på den el som exporteras ut på elnätet?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ok, ganska kontraproduktivt förslag, om man vill ställa om till mer fossilfrikraft.
Man skall betala efter användning, inte dumpa delar av kostnaden på sina grannar...

• Gilla
mcax och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.