Patrik V.
K Klacken skrev:
Så att elen som produceras o går ut på nätet gör alltså ingen nytta någonstans?
Det borde finnas studier av hur din slutledningsförmåga fungerar.

• Haha
Klacken
  • Laddar…
K
Patrik V. Patrik V. skrev:
Det borde finnas studier av hur din slutledningsförmåga fungerar.
Det var en så kallad retorisk fråga!
Googla retorik o återkom

Patrik V.
K Klacken skrev:
Det var en så kallad retorisk fråga!
Googla retorik o återkom
Hahaha det är ju du som likställer cykelbanor med din solcellsanläggning. Det är inte jag som har problem med hjärnkapaciteten. Orkar inte diskutera med dig mer och det ska man heller inte göra med såna som du, enligt kända gifs.

K
Hahaha det är ju du som likställer cykelbanor med din solcellsanläggning. Det är inte jag som har problem med hjärnkapaciteten. Orkar inte diskutera med dig mer och det ska man heller inte göra med såna som du, enligt kända gifs.
Surt, sa räven....

N Nordsjö skrev:
Ingen dum ide och gillar tanken, men så länge någon ansluter sig mot elnätet på något sätt verkar politikerna kunna sätta käppar i hjulet för både föreningar, villaägare mfl. På något sätt skulle det vara skönt att slippa det kollektiva beroendet och producera endast det man själv gör av med, en blandning av energiproduktioner i varje fastighet (villa). Tänk att kunna kombinera olika energi former och vara helt självförsörjande. Undrar vad som skulle hända då, anarki hos politikerna?
Vind, sol och värme kan idag kombineras på olika sätt, frågan är om villaägare vill och kan göra detta möjligt på våra breddgrader. Finns en uppsjö tips och tricks i både böcker, internet med flera ställen. Bara att börja experimentera. En fungerande anläggning där energi kan spara både miljö och pengar.
Kruxet är att ackumulera energi för senare användning, men kombinerar man olika energislag borde man kunna klara sig hyfsat om man inte behöver elbil eller har extremt krävande apparater i hemmet. Man kan vända på det och dra ner på "lyxen" leva mer modest men ändå leva gott.
Om detta får utbredning så blir det ett förbud väldigt snabbt. Vi lever
Ja precis exakt samma sak som att du får bidrag till dina personliga solceller

Om du tänker lite längre, så upptäcker du att cykelbanor är för alla och din solcellsanläggning är för dig. Du som påstår att vissa gör korkade inlägg....
cykelbanorna är referens till elnätet, solceller på taket skall jämföras med egna cyklar. Du har missat poängen som var väldigt viktigt i diskussionen huruvida mikroproducenter skall betala nätavgift för produktion endast. Även elcyklar har haft stöd i olika former via företag och kommuner ...

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
D
Är cyklisterna på din bilväg då? Herregud vad du och klacken uppvisar en klart begränsad huvudanvändning.
Ja

K
Angående hjärnkapacitet: Mitt inlägg ang. jämförelsen med cykelbanan var ett exempel på att man betalar för saker som inte just JAG har någon nytta av JUST NU. Lovar att försöka vara tydligare framöver! Missbedömde totalt vissas intellektuella nivå.

Om du tänker lite längre, så upptäcker du att cykelbanor är för alla och din solcellsanläggning är för dig. Du som påstår att vissa gör korkade inlägg....
Bidragen är tillgängliga för alla (som betalar skatt) att nyttja. Precis som cykelbanorna. Sen att alla inte vill ha en cykel....

• Gilla
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
D Dr.Feelgood skrev:
Om detta får utbredning så blir det ett förbud väldigt snabbt. Vi lever

cykelbanorna är referens till elnätet, solceller på taket skall jämföras med egna cyklar. Du har missat poängen som var väldigt viktigt i diskussionen huruvida mikroproducenter skall betala nätavgift för produktion endast. Även elcyklar har haft stöd i olika former via företag och kommuner ...
Poängen är att inget stöd ska ges till köp av elbilar, solceller, elcyklar, etc etc etc etc. Att jämföra med infrastrukturen i Sverige och försöka visa på ett bidrag till personlig utrustning, tyder på hur inavlade tankarna är.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik V.
X xLnT skrev:
Bidragen är tillgängliga för alla (som betalar skatt) att nyttja. Precis som cykelbanorna. Sen att alla inte vill ha en cykel....
Men hur är det möjligt att vara så begränsad i tanken och inte ens begripa att ex solceller inte alls är "tillgängliga för alla" . Att leva i en pseudoverklighet, där alla bor i villa, visar bara på hur trångsynt du är.

• Haha
Hus-i-Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men hur är det möjligt att vara så begränsad i tanken och inte ens begripa att ex solceller inte alls är "tillgängliga för alla" . Att leva i en pseudoverklighet, där alla bor i villa, visar bara på hur trångsynt du är.
Nu är jag medveten om att det är lördagkväll och att många då njuter av diverse alkoholhaltiga drycker som kanske påverkar både omdömet likväl läsförståelsen.

Jag skrev att det var tillgängligt för alla att nyttja, inte att det passade alla att nyttja, förstår du skillnaden annars får du säga till så förklarar jag det i mer detalj.

Det finns så många bidrag som inte alla kan nyttja eller kommer till gängs, så detta blir bara en direkt reflektion över klagandes egna värderingar.
Mot väldigt många bidrag, så krävs det ju för att nyttja detta, en motprestation (jobb och betald skatt), det tycker jag är positivt. Jag är generellt emot bidrag och vill hellre ha lägre skatter, för det ska löna sig att arbeta tycker jag.

Så till skillnad från dig (vad det verkar av ditt inlägg) så kan jag resonera om/för saker som ligger tvärt emot mina åsikter.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Bidragen har bivit en smula löjliga på senare år. Typ: jag behöver cykel för att ta mig till mitt jobb. Lösning: du får ett saftigt bidrag till en elcykel, varsågod.

Alternativ lösning: betala den där jäkla cykeln som man alltid fått göra innan dessa knepiga bidrag dök upp. Tycker du personligen att en elcykel är värt investeringen så bara gör så. Punkt. Eller köp en icke-elcykel, gör vad du tycker är bäst.

Nu finns väl inte dessa elcykelsbidrag längre men ett väldigt bra exempel på hur man hivat ut mängder med gemensamma pengar via skatter på märkliga projekt, som gynnar en del på bekostnad av alla andra.

• Gilla
  • Älska
Tubes och 4 till
  • Laddar…
S
Att man för tillfället bor i lägenhet och inte kan nyttja X antal förmåner från staten samtidigt som man har tillgång att nyttja Y antal statliga förmåner är ju temporärt och alla är fria att flytta och bo vart man vill och har råd.

Vi som bor på landet har ju inga poliser runt hörnet, brandstationer eller nära till sjukhus. Får någon hjärtstillestånd här så lär man vara död innan man får vård eller tillgång till hjärtstartare.

Bor man i stan så har man en elräkning på 500kr medans en villaägare har 7500kr. Att villaägaren får kompensation av olika slag är ju för att Staten har intresse av att man vill ha en levande landsbygd. Alla kan inte bo i lägenheter även om Miljöpartiet vill att alla ska göra det.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Bidragen har bivit en smula löjliga på senare år. Typ: jag behöver cykel för att ta mig till mitt jobb. Lösning: du får ett saftigt bidrag till en elcykel, varsågod.

Alternativ lösning: betala den där jäkla cykeln som man alltid fått göra innan dessa knepiga bidrag dök upp. Tycker du personligen att en elcykel är värt investeringen så bara gör så. Punkt. Eller köp en icke-elcykel, gör vad du tycker är bäst.

Nu finns väl inte dessa elcykelsbidrag längre men ett väldigt bra exempel på hur man hivat ut mängder med gemensamma pengar via skatter på märkliga projekt, som gynnar en del på bekostnad av alla andra.
Problemet med elcykelbidraget var nog att det endast bidrog till att välbetalda tjänstemän i storstäderna som redan cyklade 400m om dagen kunde uppgradera sin cykel till en mindre kaloribrännande cykel som belastade elnätet minimalt. När man inte inkomstprövar bidrag så blir det oftast så att de som har råd får störst möjlighet att nyttja bidragen.
Familjen von Pluring kan ju sätta upp solceller, ha fröken Rut som städtant och Palle Rot som personlig snickare. Medans Familjen medelsvensson får välja om de ska renovera eller sätta upp solceller.

Vissa bidrag bör ha ett inkomsttak för att kunna nyttjas.

• Gilla
Cramse
  • Laddar…
D
Då tänker man bara i ett litet kort steg, när någon tex flyttar sin bilkörning från fossilt till el så skapas ett utsläppsutrymme som gör att någon annan som kör fossilt får en lättnad, annars hade man fått öka kostnaden mer för att få ner utsläppen. Man kan nästan kalla det för en handel med utsläppsrätter, även om den inte syns på det sättet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.