K Klacken skrev:
Är du lantbrukare har du arealbidrag, skatterabatt på drivmedel mm mm. Samtliga fyller ett syfte. Eller är dom också bidragsdiare?
Ja, men de flesta lantbrukare jag känner är principiellt för ett friare näringsliv i allmänhet och lantbruk i synnerhet. De känner sig kort sagt överreglerade. Att de genom sina bransch- och politiska företrädare låter sig delvis köpas med subventioner är förstås ett problem det också, ja.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
När du ändå håller på så kan du ju påstå att inflationen är till för att jävlas med solpanelsägarna också, samt att kriget i Ukraina också är för att gå solpanelsägare emot. Det är på den nivån argumentationen du för befinner sig.

Jag tar detta en gång till:
- det är EU som har ett reglemente som tvingar Sverige att ändra lagen, detta görs för att alla kostnader skall vara tydliga och transparenta. Detta hindrar inte subventionering av småskalig elproduktion, det hindrar dock att dessa subventioner göms i andra kostnader som exempelvis elkonsumenter har på ett icke transparent sätt.
- de ekonomiska fördelarna distribueras till de som säljer el från solenergi (och annan egenproducerad el) i form av betalning för elen (till elbolaget som står för elförsäljning/inköp) samt en ersättning för nätnytta till elnätsbolaget.
- som solelsproducent får man ju dessutom ett bidrag på 60 öre/kWh. Detta är en ren subvention.
- det finns ingen nytta för elnätet förutom just nätnyttan, som alltså elenergibolagen enligt lag är tvungna att betala till de som producerar el.
- om det blir för många solpaneler i ett område så riskerar nätnyttan först att sjunka och sedan att utebli pga att det inte längre är en nytta för det lokala elnätsbolaget.
- förutom nätnyttan som handlar om de rörliga kostnaderna i elnätet så finns det dock fasta kostnader för elproduktion. I bästa fall är dessa på samma nivå eller lägre än för rena elkonsumenter och då betalar producenten enbart för den konsumtionskapacitet som man har. Här finns det idag abonnemang som tillåter olika säkringar för produktion och för konsumtion, dessa kommer troligen med den nya formuleringen i lagen inte längre att vara tillåtna. Om elnäten måste byggas om för att man skall kunna stoppa in småskalig elproduktion så kommer det troligen också att belasta elproducenterna i framtiden, dvs om det inte finns kapacitet i transformatorerna för småskalig produktion (för att det är för många på samma ställe) så skall dessa kostnader bekostas av producenterna, inte konsumenterna. Även detta är rimligt.

Nu föreslår ju även EU att man måste anlägga solpaneler på sitt tak vid ett nybygge om det är rimligt av kostnadsskäl och/eller praktiska skäl. Detta visar på att EU inte har några som helst med solel, utan att de snarare vill ha detta, men de vill att kostnader/intäkter skall vara tydliga och transparenta. När det gäller nyproduktion och solceller på taket så kan ett exempel på när det inte är rimligt av kostnadsskäl vara att transformatorerna i området inte klarar av det utan mycket dyra ombyggnationer. Men samtidigt så kan man anta att alla nya bostadsområden som anläggs där man också bygger ut elnätet kommer att dimensioneras för solpaneler från början, det kostar nämligen inte så mycket då.

Så för att sammanfatta det hela så är det enligt EU inte lagligt att dumpa kostnader för solelsproduktion på konsumenterna om det inte görs på ett transparent och tydligt sätt. Man får lägga kostnaderna på konsumenterna hur mycket man vill, men det skall då ske genom de bidrag/subventioner som finns och inte gömma detta i andra kostnader. Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara ett problem? Vi vill väl att samhället skall vara transparent och överblickbart? Det är ju ett effektivt sätt att undvika exempelvis korruption.
Jag känner att du går över ån efter vatten i resonemanget, jag får kanske ta på mig att jag inte är tydlig men man brukar säga att intäkter ska följa kostnader, helt enkelt att det inte är god sed att låta kostnaden falla på ett ställe och intäkten någon annanstans. På det sättet kan jag sympatisera med att låta eventuella (om det nu skulle finns några, vilket jag vid en första anblick inte köper) kostnader belasta anläggningarna, men då ska man ju lägga samma energi på att bena ut de ekonomiska fördelarna och låta dessa gå samma väg.

Det är egentligen hela min poäng.

Sen att jag anser att hela den svenska elnätshärvan antingen behöver återtas i allmän ägo eller utsättas för en granskning är en annan sak.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Lättkränkthet verkar vara det nya normala. Att man ifrågasätter varför ICKE solcellsproducenter hela tiden kommer med mer eller mindre fantasifulla argument innebär naturligtvis inte att man inte accepterar
andras åsikter,
Jag tror inte någon är kränkt här, i alla fall inte jag. Att säga att underkännande av ens åsikter är förolämpande är en sakupplysning om debattekniken. Huruvida jag tar åt mig är en annan sak.

För om du m.fl. hoppar över argumenten ni inte håller med om och fabulerar ihop att det nog egentligen handlar om avundsjuka är just att inte acceptera åsikten.

Vad jag tycker i sak har jag skrivit många gånger här, men är inte så revolutionerande i sig, så jag är mer intresserad av varför ni envisas med avunds-halmdockan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte någon är kränkt här, i alla fall inte jag. Att säga att underkännande av ens åsikter är förolämpande är en sakupplysning om debattekniken. Huruvida jag tar åt mig är en annan sak.

För om du m.fl. hoppar över argumenten ni inte håller med om och fabulerar ihop att det nog egentligen handlar om avundsjuka är just att inte acceptera åsikten.

Vad jag tycker i sak har jag skrivit många gånger här, men är inte så revolutionerande i sig, så jag är mer intresserad av varför ni envisas med avunds-halmdockan.
Tja, att kalla solcellsägare bidrags-diare gör väl inte att din argumemtationsteknik når några himmelska höjder! Illa dold under "jag skulle kunna säga".......

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
D djac skrev:
"Vi" har oändligt med pengar men de har skummats av under lång tid och inte gått till elnäten.

Om teorin att elpriserna sätts på en marknad så ger mer el ett lägre pris, elpriserna förefaller fortfarande vara högst på dagen och detta sammanfaller med produktionen från solceller. Så antingen måste vi enas om att elpriserna sätts slumpmässigt (och att slumpen alltid ger ungefär samma mönster) eller så blir mer tillgänglig el under högkostnadstimmarna en fördel.

Skulle vi enas om att mer el inte sänker priserna så stoppar ju hela diskussionen om utbyggd produktion abrupt.
Jo men nu handlar det då om var framtidens energi ska produceras, gärna havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft (SMR) och som helårsbehovet ser ut så så ger solceller marginellt i Sverige (det bara år så)

Sen handlar det då om var elnätsbolagen ska lägga sina investeringar utan att det medför fördyringar. Tittar man på ett helt elnät så finns det betydligt viktigare underhållsbehov än att göra att solcellsägare får plats i ett elnät.

Sen har vi då lagring av el och det kommer att ett antal år innan man får till ekonomiska lösningar för en lagring.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu handlar det då om var framtidens energi ska produceras, gärna havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft (SMR) och som helårsbehovet ser ut så så ger solceller marginellt i Sverige (det bara år så)

Sen handlar det då om var elnätsbolagen ska lägga sina investeringar utan att det medför fördyringar. Tittar man på ett helt elnät så finns det betydligt viktigare underhållsbehov än att göra att solcellsägare får plats i ett elnät.

Sen har vi då lagring av el och det kommer att ett antal år innan man får till ekonomiska lösningar för en lagring.
Nej, det handlade om att det ska påföras några futtiga korvören på små solelsinstallationer.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
P paralun skrev:

Solcellsanläggningar producerar redan 4% av hushållens totala förbrukning (2022). Med tanke på hur många tak som inte har solceller idag, finns det en ganska enorm potential kvar. Detta till en minimal kostnad för staten. Tror inte utbyggnadstakten av solenergi kommer att minska dom närmaste åren. Den kostnad som ev kommer att debiteras ut på solcellsanläggningar kommer nog inte att påverka nämnvärt.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
K Klacken skrev:
Ungefär som att jag betalar för kommunens cykelbanor som inte ens äger en cykel.
Ja precis exakt samma sak som att du får bidrag till dina personliga solceller

Om du tänker lite längre, så upptäcker du att cykelbanor är för alla och din solcellsanläggning är för dig. Du som påstår att vissa gör korkade inlägg....

• Haha
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
K
Patrik V. Patrik V. skrev:
Ja precis exakt samma sak som att du får bidrag till dina personliga solceller

Om du tänker lite längre, så upptäcker du att cykelbanor är för alla och din solcellsanläggning är för dig. Du som påstår att vissa gör korkade inlägg....
Så att elen som produceras o går ut på nätet gör alltså ingen nytta någonstans?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Enklast är att göra en tarif på netto överproduktion även om det inte blir helt rätt.

K Klacken skrev:
Ungefär som att jag betalar för kommunens cykelbanor som inte ens äger en cykel.
OT:
Än värre, jag betalar samma skatt som du men i min kommun finns det inte ens cykelbanor överhuvud taget.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
D
Patrik V. Patrik V. skrev:
Jag testade och det visade sig att de bara var för cyklister, bilister fick inte vara där, fick ingen rabatt på skatten ändå, det var konstigt.

Påståendet att elproduktion inte är viktigt betyder ju att alla diskussioner om att bygga ut vår produktion kan avslutas, det finns inga fördelar med att producera el.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
K
Undrar om dessa vindkraftsmotståndare kommer att kämpa lika hårt mot tågtrafiken och kraftledningar eftersom det är den vanligaste orsaken till att havsörnen dödas. Men förresten, det passar nog inte i agendan.

K Klacken skrev:
Undrar om dessa vindkraftsmotståndare kommer att kämpa lika hårt mot tågtrafiken och kraftledningar eftersom det är den vanligaste orsaken till att havsörnen dödas. Men förresten, det passar nog inte i agendan.
Man får väl sätta skyddsgaller runt propellern på samma sätt som vanliga luftfläktar har, då kommer ju örnen inte in :thinking:

Patrik V.
D djac skrev:
Jag testade och det visade sig att de bara var för cyklister, bilister fick inte vara där, fick ingen rabatt på skatten ändå, det var konstigt.

Påståendet att elproduktion inte är viktigt betyder ju att alla diskussioner om att bygga ut vår produktion kan avslutas, det finns inga fördelar med att producera el.
Är cyklisterna på din bilväg då? Herregud vad du och klacken uppvisar en klart begränsad huvudanvändning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.