33 111 läst · 260 svar
33k läst
260 svar
Slopad rabatt på el från solceller
Det var någon tidigare i tråden som la in information i tråden från sin nät ägare. Men framför allt så får ju inte mikroproducenter en rabatt på nätanslutningen. De betalar samma säkringstariff som alla andra.
Det är de som har en högre produktionssäkring än de betalar abonnemang för som kan få en högre avgift. Majoriteten påverkas inte.
Det är de som har en högre produktionssäkring än de betalar abonnemang för som kan få en högre avgift. Majoriteten påverkas inte.
För att vara en besserwisser som du är och slänger ur dig att folk har fel, så borde du vara mer påläst för att inte tappa ansiktet.D Daniel 109 skrev:Det var någon tidigare i tråden som la in information i tråden. Men framför allt så får ju inte mikroproducenter en rabatt på nätanslutningen. De betalar samma säkringstariff som alla andra.
Alla producenter är indirekt rabatterade eftersom de som inte har en producerande anläggning hjälper till att betala utbyggnaderna. Oavsett om man har produktionssäkring eller ej.
Detta kommer från flera handläggare på Ei jag pratat med.
Va? Nu begriper jag inte vad du menar.
Edit:Stavning
Edit:Stavning
Redigerat:
Den meningen är fel och det finns många olika rättelser, går inte att gissa vad du ville få ut av den.D Daniel 109 skrev:
Jag konstaterar bara att ditt påstående om att jag har fel om att det kommer bli mindre lönsamt med solceller är fel.
För alla producenter kommer bli drabbade av högre kostnader.
Det blev ett stavfel. Ursäkta.
Enligt vem kommer mikroproducenter att få högre kostnad?
Enligt vem kommer mikroproducenter att få högre kostnad?
Vad är det du inte förstår?D Daniel 109 skrev:
Kostnaden för att uppgradera elnätet för att klara av producerande anläggningar som solceller (som peakar effekt ungefär samtidigt på dygnet) har hittills bekostats av även de som inte har solcellsanläggning.
Nu kommer det bli billigare avgifter för dom, medans de som har producerande anläggning kommer få betala mer.
Det är inte svårt att förstå.
EU bestämmer och Ei har lagt ut det på nätägarna att ta fram en kostnadsberäkning för detta.
Men nu handlade det ju om skillnader mellan olika producenter.
VI har en s k kallad produktionssäkring (Vattanfall Eldistribution är nätägare) och vi fick betala en engångsavgift på 56 250 SEK (inkl. moms) för detta. Nu undrar man såklart vad det var för. Min uppfattning var att detta var en engångskostnad som skulle göra att jag inte behöver betala den löpande, högre abonnemangsavgiften för inmatningen på nätet. Så fick jag även förklarat mig efter att ha undersökt noggrant. Undrar nu hur dessa nya regler kommer påverka min månadsavgift. Jag tycker ju att jag betalat för nödvändig uppgradering av nätet.D Daniel 109 skrev:Det var någon tidigare i tråden som la in information i tråden från sin nät ägare. Men framför allt så får ju inte mikroproducenter en rabatt på nätanslutningen. De betalar samma säkringstariff som alla andra.
//A
Anslutningsavgifter ska täcka kostnaden för att bygga/förstärka elnätet utifrån ditt behov när du ansöker om anslutningen, de löpande abonnemangsavgifterna ska blandannat täcka kostnaderna för drift, underhåll och förnyelse av det elnätet som byggts. Om du får har och nyttjar ett elnät för 63 A men pga produktionssäkringar betalar löpande avgifter för 10 A så betalar du i teorin inte fullt ut för drift, underhåll och förnyelse av elnätet fram till dig. Det innebär att när elnätet någon gång i framtiden ska förnyas så kommer det övriga kundkollektivet genom deras nätavgifterna behöva täcka upp för den kostnad som du inte stått för genom åren vilket är just det som är poängen med förändringen. Om du nyttjar ett elnät för 63 A så ska du också betala för det vilket inte är så konstigt egentligen. Dessutom så ska man ha med sig att den generella täckningsgraden på anslutningsavgifter mycket sällan täcker den faktiska kostnaden för anslutningen.A AndBygg skrev:VI har en s k kallad produktionssäkring (Vattanfall Eldistribution är nätägare) och vi fick betala en engångsavgift på 56 250 SEK (inkl. moms) för detta. Nu undrar man såklart vad det var för. Min uppfattning var att detta var en engångskostnad som skulle göra att jag inte behöver betala den löpande, högre abonnemangsavgiften för inmatningen på nätet. Så fick jag även förklarat mig efter att ha undersökt noggrant. Undrar nu hur dessa nya regler kommer påverka min månadsavgift. Jag tycker ju att jag betalat för nödvändig uppgradering av nätet.
//A
Såhär skriver Ellevio. Deras tolkning är för närvarande att om man har samma säkring på in och ut så påverkas man inte. Har man däremot en större säkring för ut än in så kommer man påverkas..
https://www.ellevio.se/privat/energ...r-de-nya-reglerna-for-sveriges-solcellsagare/
https://www.ellevio.se/privat/energ...r-de-nya-reglerna-for-sveriges-solcellsagare/