194 läst · 2 svar
194 läst
2 svar
Slamavskiljare från Baga eller Cipax
Vi har idag en 3m³ Baga slamavskiljare som är 9 år gammal. Tyvärr har den fått en spricka så att det läcker in grundvatten i tanken. Så den ska bytas ut.
Det är svårt att veta innan man grävt upp den om det är något tillverkningsfel på slamavskiljaren eller någon sten som tryckt sönder den utifrån.
"Bädden" som tanken sänktes ner på såg fint gjord ut.
Jag trodde Baga var bland dom bättre tillverkarna när vi valde dom, men nu är jag osäker.
Firman som ska göra grävningen har hittat en slamavskiljare från Cipax, cpx 3,2 m³ som också har integrerad pumpbrunn.
Är det någon som har erfarenhet kring hållbarheten av dessa två slamavskiljare?
Det är ungefär samma pengar, Cipax något billigare.
Det blir ganska mycket merjobb att få plats med betongbrunn och separat pumpbrunn, så helst vill jag slippa det.
Mvh Eddie
Det är svårt att veta innan man grävt upp den om det är något tillverkningsfel på slamavskiljaren eller någon sten som tryckt sönder den utifrån.
"Bädden" som tanken sänktes ner på såg fint gjord ut.
Jag trodde Baga var bland dom bättre tillverkarna när vi valde dom, men nu är jag osäker.
Firman som ska göra grävningen har hittat en slamavskiljare från Cipax, cpx 3,2 m³ som också har integrerad pumpbrunn.
Är det någon som har erfarenhet kring hållbarheten av dessa två slamavskiljare?
Det är ungefär samma pengar, Cipax något billigare.
Det blir ganska mycket merjobb att få plats med betongbrunn och separat pumpbrunn, så helst vill jag slippa det.
Mvh Eddie
Hobbysnickare
· Sverige
· 139 inlägg
Har inget konkret svar på om någon är bättre eller sämre av de två. Men går det inte svetsa tanken?
Jobbade förr med minireningsverk ä det hände att jag fick åka ut å svetsa i skarvar och stosar pga sättningar osv.
Tänkte det kanske var ett billigare alternativ. Men har du redan grävt upp allt så är det nog lika bra att byta...
Jobbade förr med minireningsverk ä det hände att jag fick åka ut å svetsa i skarvar och stosar pga sättningar osv.
Tänkte det kanske var ett billigare alternativ. Men har du redan grävt upp allt så är det nog lika bra att byta...
Tack för svar!
Baga har erbjudit sig att svetsa skadan, men då behöver skadan friläggas utvändigt och skadan är nära botten på tanken. Så det blir ganska mycket grävjobb ändå tyvärr.
Och lite osäkerhet om bädden den står på inte är så fin som det såg ut vid installationen och det snart blir en spricka igen.
Att leja bort jobbet med svetsning efter att man frilagt tanken verkade ligga runt 10 000 kr. Hade man kunnat lösa det själv vore det ett lättare beslut
Mvh Eddie
Baga har erbjudit sig att svetsa skadan, men då behöver skadan friläggas utvändigt och skadan är nära botten på tanken. Så det blir ganska mycket grävjobb ändå tyvärr.
Och lite osäkerhet om bädden den står på inte är så fin som det såg ut vid installationen och det snart blir en spricka igen.
Att leja bort jobbet med svetsning efter att man frilagt tanken verkade ligga runt 10 000 kr. Hade man kunnat lösa det själv vore det ett lättare beslut
Mvh Eddie
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Vilken fördelare vid inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Vad torde kostnaden bli för att byta 25 VVS ventiler i källare?
Vatten & Avlopp