104 722 läst · 169 svar
105k läst
169 svar
Släpvagn, vad ska man tänka på?
Tyvärr bara 1000 kr.... Att köra omkring med en släpvagn som har sämre däck än bilen är som att be om att få orsaka en olycka....Bezt skrev:
Ett par riktiga dubbdäck till släpen för 1500-2000 kr känns som en bra investering
/Krister
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Till min skulle dubbdäck kosta närmare 10 000 (har jag för mig det var) så jag ställer av den på vintern.
Min tanke medMikael_L skrev:
När det gäller om en kärra betalar sig eller inte så haltar jämförelsen, för mig är TIDEN den största besparingen, man har helt enkelt inte tid med att stressa tillbaka men kärra hela tiden när man bygger nytt, att bränna en timma på att returnera en kärra är otänkbart i min värld, en annan fördel är ju att grejerna kan ligga kvar på kärran hemma tills man behöver dem istället för att bränna tid på att lasta av och flytta runt grejer....
En sak till är ju att låne/hyrkärrorna sällan är inne när man verkligen behöver dem, något som inte går hand i hand med en stressad byggherre. Om man ser ett behov för mycket transporter inom en begränsad tid ska man inte tveka på att köpa en kärra, det är ju mellanskillnaden när man säljer den som är intressant, faktum är att jag sålt mina kärror +/- noll (Auktion), en eventuell förlust får man ju se som en otroligt bra kostnad i förhållande med tiden man tjänat under byggets gång.......
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Nu var det i fjol vår jag kollade och jag har för mig att det var 13" som jag kunde hitta dubbat alls i. 12" fanns bara dubbfritt.
För att krångla till det så är alla M+S inte godkända för vinterväg
http://www.stro.se/winter/vinter111001_new.pdf
En annansak att tänka på är att ETmåttet ofta skiljer sig mellan
bil och släp så om man sätter en "bilfälg" på sin kärra kan däcket
komma så nära axelkonstruktionen att när man lastar tungt kan
däcket ta i.
http://www.stro.se/winter/vinter111001_new.pdf
En annansak att tänka på är att ETmåttet ofta skiljer sig mellan
bil och släp så om man sätter en "bilfälg" på sin kärra kan däcket
komma så nära axelkonstruktionen att när man lastar tungt kan
däcket ta i.
Som svar till TS, jag har en enaxlad Hebytrailer med kapell, bromsat som lastar 1200 kg. Kapell är att föredra då man kan använda kärran mer mångsidigt då.
Låna/hyra tröttnade jag snabbt på av många skäl men mest pga tiden det tar och att spontananvänding är omöjlig samt att den ska lämnas tillbaka och inte kan stå med sopor på under en vecka när man röjer nånstans tex.
E-kort å V8-Jeep som dragbil gör att jag egentligen skulle vilja ha ett större men oftast räcker den till som den är.
Tycker det är lite samma med släpkärra som med garage, det kan knappast bli för stort
Låna/hyra tröttnade jag snabbt på av många skäl men mest pga tiden det tar och att spontananvänding är omöjlig samt att den ska lämnas tillbaka och inte kan stå med sopor på under en vecka när man röjer nånstans tex.
E-kort å V8-Jeep som dragbil gör att jag egentligen skulle vilja ha ett större men oftast räcker den till som den är.
Tycker det är lite samma med släpkärra som med garage, det kan knappast bli för stort
Jag köpte en bromsad vagn från trailergruppen, totalvikt 750 och lastvikt 550... Flaket är 2,6 långt och det är i kortaste laget om man ska köpa virke kan jag tycka.
Många har skrivit om däcken, kan väl lägga till att det är nog inte många som nöter ut däcken på en släpvagn. Oftast blir dom för gamla och får torrsprickor, gäller att byta då...
Kan ju också säga att som chaufför ser man en del som kanske inte borde va ute med släpvagn... Framförallt dom som ska ha lite grus i nåt grustag, som säger till lastmaskinen att dom vill ha en skopa...
Sent from my LT15i using Byggahus
Många har skrivit om däcken, kan väl lägga till att det är nog inte många som nöter ut däcken på en släpvagn. Oftast blir dom för gamla och får torrsprickor, gäller att byta då...
Kan ju också säga att som chaufför ser man en del som kanske inte borde va ute med släpvagn... Framförallt dom som ska ha lite grus i nåt grustag, som säger till lastmaskinen att dom vill ha en skopa...
Sent from my LT15i using Byggahus
Vi har en ett CO-Släpet på jobbet med hög glasfiberkåpa o normalhöga lämmar.
Totalvikt/lastvikt 1350/1000 kg
Vi är bara några få gubbar som delar på det, än färre som använder det ,så det är aldrig några problem att bruka det efter kl 1600 s.a.s .. Har funkat till alla mina behov hittils, köra byggvaror, skräp, hämta möbler m.m ..
Dock när vi skulle byta till kåpan som sitter på idag kom jag med förslaget att köpa ett nytt med samma kåpa fast boggie och totalvikt 1500 kg, för att kärran helt enkelt är nästan 30 år gammal, inköpt 1985, så skrek gubbarna rakt ut. Vad skulle vi med en sån kärra till egentligen , boggikärrar var ju sååå obekvämt att köra med ?!??! Försöket övertyga dom att så inte är fallet, snarare så att en boggiekärra går mycket finare på vägen både tom o framförallt vid full last, men det ville dom inte tro på, så det blev som det blev...
Men det är iaf bra mycket bekvämare att ha kärran i firman o låna den till privata saker, för då slipper man bry sig i alla kostnader. Sen att det bara är 3 pers som brukar kärran på jobbet är ju också plus, då vet man hela tiden vad som händer med den o att den blir skött efter ordning.
Totalvikt/lastvikt 1350/1000 kg
Vi är bara några få gubbar som delar på det, än färre som använder det ,så det är aldrig några problem att bruka det efter kl 1600 s.a.s .. Har funkat till alla mina behov hittils, köra byggvaror, skräp, hämta möbler m.m ..
Dock när vi skulle byta till kåpan som sitter på idag kom jag med förslaget att köpa ett nytt med samma kåpa fast boggie och totalvikt 1500 kg, för att kärran helt enkelt är nästan 30 år gammal, inköpt 1985, så skrek gubbarna rakt ut. Vad skulle vi med en sån kärra till egentligen , boggikärrar var ju sååå obekvämt att köra med ?!??! Försöket övertyga dom att så inte är fallet, snarare så att en boggiekärra går mycket finare på vägen både tom o framförallt vid full last, men det ville dom inte tro på, så det blev som det blev...
Men det är iaf bra mycket bekvämare att ha kärran i firman o låna den till privata saker, för då slipper man bry sig i alla kostnader. Sen att det bara är 3 pers som brukar kärran på jobbet är ju också plus, då vet man hela tiden vad som händer med den o att den blir skött efter ordning.
Jag köpte kompletta dubbade på blocket till min dubbelaxliga, det kostade inte många kronor. Det kan nog ha varit 13"Robert-san01 skrev:
Köpte blanka hjulsidor från biltema för en hundring+, mina kollegor tyckte jag var slut i huvvet som köpt kromade lättmetalfälgar till en så gammal släpvagn... Biltema is da shit
Personligen skulle jag aldrig köpa obromsat.... Säg att du har full last och måste pallnita... Då kommer alltså släp med dess fulla vikt att trycka på bilen bakifrån och dina bilbromsar samt däck skall ta även den belastningen.Jämfört med att släpet själv hjälper till att bromsa sin egen vikt...
Att sköta bromsarna på ett släp är en barnlek om man vet hur man gör. Jag köpte ett brosmat släp med bromsproblem, fixade det genom att jsutera bormsarna korrekt och funkar nu perfekt. Insåg då hur lätt det är att hantera dessa så aldrig ett obromsat släp för mig, särskilt inte då jag bor i norr och kör mycket skoter på vintern.
Sedan anser jag att tipbart släp är guld, särskilt med lastning av skoter men även då jag lastar trädgårdstraktorn, snöslunga eller annat på hjul. Kungligt att bara fälla ner flaket och rulla upp.. Allt beror på användandet och behovet vad man skall köpa för kärra
Förvarar släpet ute... Har helgalvat släp, rostfri durkplåt i botten på flaket samt ställer den i lutande läge så vatten rinner av. Spolar även av den med högtrycken om det samlats skit i den ( löv, barr och annat som kommer med vinden)
Att sköta bromsarna på ett släp är en barnlek om man vet hur man gör. Jag köpte ett brosmat släp med bromsproblem, fixade det genom att jsutera bormsarna korrekt och funkar nu perfekt. Insåg då hur lätt det är att hantera dessa så aldrig ett obromsat släp för mig, särskilt inte då jag bor i norr och kör mycket skoter på vintern.
Sedan anser jag att tipbart släp är guld, särskilt med lastning av skoter men även då jag lastar trädgårdstraktorn, snöslunga eller annat på hjul. Kungligt att bara fälla ner flaket och rulla upp.. Allt beror på användandet och behovet vad man skall köpa för kärra
Förvarar släpet ute... Har helgalvat släp, rostfri durkplåt i botten på flaket samt ställer den i lutande läge så vatten rinner av. Spolar även av den med högtrycken om det samlats skit i den ( löv, barr och annat som kommer med vinden)