Hej Tycker inte man ska krångla till det så mycket.500,650,750kg vagnar är ingen skillnad på när det gäller vikt eller axlar utan det som avgör är vad dom är inreg.för totalvikt(i alla fall med dom firmorna tikki och bendrup som jag tänkte köpa) men det står vad din bil får ha för totalvikt för obromsad släpkärra i regbeviset.Eftersom jag köpt en 650kg vagn så är tjänstevikten 228 kg och med den får jag lasta 422kg men jag får dra av 100kg för med min bil får jag lasta 322kg eftersom det står 550kg obromsad så jag vill ju inte köpa en 500kg vagn för då tappar jag 50kg och det vill man ju inte sedan spelar det ju ingen roll om jag kör med en 500kg vagn eller 750kg jag måste ju själv ha koll så jag inte går över 550kg totalvikt på släpkärran.
 
Ninjaneb - där har du rätt, skall nog kallas bruttovikt då.
Totalvikten är just tjänstevikt + maxlast, det används när man räknar hur mycket man får dra med B-kort.
 
Börjar klarna nu..

Max släpvagnsvikt obromsat i reg beviset anger Max bruttovikt på släpet oavsett körkort o hastighet.

Släpvagnens registrerade totalvikt skall alltid ställas i relation mot dragbilens tjänstevikt, Mao har man ett släp som är är registrerat med en totalvikt på 650kg så måste bilens tjänstevikt vara minst 1300kg för att köra i 80km/h, skulle tjänstevikten vara lägre så får man bara köra i 40.
Den senare punkten måste ju vara anledningen till att totalvikten klassas ner så att fler bilar har möjligheten att använda släpet. Det stämmer åxå med vad jag hörde när jag köpte mitt släp då säljaren sa att han bara tog in max 650kg släp då 750kg var svårsålda då bara större bilar får dra dom.

Själv har jag en bil plus E kort som gör att jag aldrig direkt behövt bry mig om dessa paragrafer.

Jag skulle tro risken att åka fast är mycket större om inte relationen mellan bilens tjänstevikt och vagnens totalvikt ligger fel än att man lastat lite för tungt enligt vagnens totalvikt.
 
växelventil skrev:
Hej Tycker inte man ska krångla till det så mycket.500,650,750kg vagnar är ingen skillnad på när det gäller vikt eller axlar utan det som avgör är vad dom är inreg.för totalvikt(i alla fall med dom firmorna tikki och bendrup som jag tänkte köpa) men det står vad din bil får ha för totalvikt för obromsad släpkärra i regbeviset.Eftersom jag köpt en 650kg vagn så är tjänstevikten 228 kg och med den får jag lasta 422kg men jag får dra av 100kg för med min bil får jag lasta 322kg eftersom det står 550kg obromsad så jag vill ju inte köpa en 500kg vagn för då tappar jag 50kg och det vill man ju inte sedan spelar det ju ingen roll om jag kör med en 500kg vagn eller 750kg jag måste ju själv ha koll så jag inte går över 550kg totalvikt på släpkärran.
Vad har du för tjänstevikt på bilen?
 
Hej! Sedan tycker jag det är förvirrande det här med vinterdäck/sommardäck på släpkärra.Om man har dubbdäck på dragbilen ska det vara dubbdäck på släpkärran det är klart.Men sedan står det att om man har sommardäck,regudäck eller kör odubbat så får man köra med dubbat på släpkärran men frågan är när dom skriver sommar däck i kombination med dubbdäck på släpkärran menar dom att det är okej att köra på sommaren med dubbat på släpkärran eller menar dom att det är okej att köra med sommardäck när inte vinterväglag råder på vinter eftersom det sitter vinterdäck (dubbat) på släpkärran.
 
Nimajneb skrev:
Vad har du för tjänstevikt på bilen?
Hej 1400 och det blir 1950(550) så det verkar synka bra(har trafikkortet så för min skull så är det lungt)
 
D
Det är förbjudet att köra dubbdäck under sommaren. I "skarven" mellan vinter/sommar-däcksperioden, så är båda tillåtna och då kan man köra sommardäck på dragbilen och dubbdäck på släpet. Samma sak under vintern om det inte råder vinterväglag.
 
växelventil skrev:
Hej 1400 och det blir 1950(550) så det verkar synka bra(har trafikkortet så för min skull så är det lungt)
Då får du köra 80 med släpet då 650/1400 <0,5
 
DIY_freak skrev:
Det är förbjudet att köra dubbdäck under sommaren. I "skarven" mellan vinter/sommar-däcksperioden, så är båda tillåtna och då kan man köra sommardäck på dragbilen och dubbdäck på släpet. Samma sak under vintern om det inte råder vinterväglag.
Du rör ihop sommardäck med odubbat.

Dubbdäck får man bara ha på vintern.
Vinterdäck måste man ha på både bil o släp på vintern.
Har man dubbat på bilen så måste man ha dubbat på släpet om det råder vinterväglag.

Har man odubbade vinterdäck på bilen och åretruntdäck på släpet så slipper man tänka på dessa regler.
 
D
Nimajneb skrev:
Du rör ihop sommardäck med odubbat.
Ursäkta, men såvitt jag kan se så rörde jag inte ihop någonting.

Nimajneb skrev:
Dubbdäck får man bara ha på vintern.
Det skrev jag ju...
Nimajneb skrev:
Vinterdäck måste man ha på både bil o släp på vintern.
Det stämmer inte. Man behöver inte ha vinterdäck på bilen om det inte råder vinterväglag.
Nimajneb skrev:
Har man odubbade vinterdäck på bilen och åretruntdäck på släpet så slipper man tänka på dessa regler.
Fast nu var frågan om man hade sommardäck på dragbilen och dubbdäck på släpet...
 
Redigerat av moderator:
DYI, sorry jag menade att citera växelventil...

Betr vinterdäck på vintern så har du helt rätt i teorin men i praktiken så har ju alla bruksbilar vinterdäck på vintern.
Däremot kan det tyckas vara träligt för en normal släpvagnsbrukare speciellt i södra delarna att ha separata vinter sommardäck till släpet.
 
Hej! det jag tycker förvillar lite är det här med sommar däck är tillåtet med kombination med dubbdäck att det är okej(Jag hoppas narturligtvis att jag ska slippa behöva köpa sommardäck till min släpkärra men å andra sidan är det inga stora pengar)
 
D
Nimajneb skrev:
Däremot kan det tyckas vara träligt för en normal släpvagnsbrukare speciellt i södra delarna att ha separata vinter sommardäck till släpet.
Ja, verkligen! Därför fattar jag inte varför inte alla släpvagnar säljs med dubbfria vinterdäck. Med tanke på hur lite de flesta privata släpvagnar används, så slits ju däcken väldigt lite, så det är träligt att behöva köpa nya däck, bara för att man vill ha vinterdäck (även om man inte har för avsikt att byta dem till sommarsäsongen). Det blir ju ändå en onödig kostnad som tillverkarna gott kunde ha besparat en genom att bara montera på vinterdäck.
 
Nimajneb skrev:
Men hur kör du virke med en sådan kärra? Demonterar den hemma först?
Vid större behov tar jag alltid hemkörning, mycket enklare.
Vid mindre behov har jag vid något tillfälle kapat på brädgården och låtit det sticka ut bak.
Men du har en poäng längre last är väl det som detta släp klara sämst. Men de flesta enklare släpen är inte mycket bättre dom i mina ögon då dom ändå inte ha längden
 
DIY_freak skrev:
Ja, verkligen! Därför fattar jag inte varför inte alla släpvagnar säljs med dubbfria vinterdäck. Med tanke på hur lite de flesta privata släpvagnar används, så slits ju däcken väldigt lite, så det är träligt att behöva köpa nya däck, bara för att man vill ha vinterdäck (även om man inte har för avsikt att byta dem till sommarsäsongen). Det blir ju ändå en onödig kostnad som tillverkarna gott kunde ha besparat en genom att bara montera på vinterdäck.
Men vilka säljer inte med däck som är M+S märkta? Mitt TIKI släp kom iaf med sådana däck och dom har knappt slitits under dom åren jag har haft dom. Kan det vara så att billiga byggmarknadssläp säljs med sommardäck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.