Mycket åsikter här, och det tackar man för. Det flesta verkar vilja att jag ska köpa Thulesläpet ovan, eller ett bromsat.

Men, Thulesläpet är avfärdat som möjlighet då det var sålt. Bromsat är inte aktuellt då det verkar dra iväg ekonomiskt vid införskaffandet. Krav är alltså också att jag skall kunna köpa det på fredag, så jag kan åka från Stockholm till landet med grejer på.

Så, vad säger då hjärntrusten om detta:
https://www.blocket.se/stockholm/Erbjudande_Vecka_26_Fogelsta_FS_750U_nat_80cm_69513527.htm

Obromsat, höga grindar och diverse annat lull, dryga 15k. Det borde väl åtminstone vara över grön Bosch-nivå? (Nu har jag trots ganska mycket användande av en PSR 14,4 inte lyckats döda den, men pappas PCM är iaf klart sämre än Kapexen.)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E
Nu har jag inte tittat på Fogelsta men det Bauhaus säljer är inte värda ett skit och tyvärr utifrån bilderna på det länkade Fogelsta verkar det vara samma tillverkare?

Bauhaussläpet är popnitat och inte hopskruvat, tunn skiva som bågnar om man går på den och ger ett allmänt smäckigt intryck, stänkskärmarna är även de popnitade om jag inte minns fel.

Varför inte hyra ett släp istället tills du hittar ett bra begagnat? Hyr det över helgen eller så länge du nu tycker dig behöva det. Du kan hyra ett bra släp väldigt många gånger för kostnaden av att köpa ett dåligt. ;)
 
har du tagit i både EU släp samt bromsade släp och sett skillnaden?

EU släp är ju leksaker i jämförelse, men släpet ovan är väl i övre skiktet av EU-släpen iaf. om man inte tar ett bromsat släp och reggar om till EU-släp så man får ett gediget. Kanske finns nån tillverkare som säljer sådana nya, har inte sett några dock.
 
Bra idé Elektra
 
Lite mer åsikter: Hade också satsat på en släp med lite mer kvalitet.

Är du säker på att du behöver grindarna? Personligen tycker jag bara de är bra när man lastar löv möjligtvis. Annars är de mest i vägen och ser till att saker fastnar vid avlastning. Jag kör utan grindar och har kompletterat med ett nät, det tycker jag funkar väldigt bra. Kan man släppa grindarna så händer väldigt mycket med priset, de tycks vara svindyra.
 
hsd
Fogelstasläpet är bra dock inte lika gediget som deras bromsade
Jag har använt ett sådant och det är bra
Glöm inte vinterdäck, man kan kanske få med ett par billigt...
 
Bromsade Thule har 5/112, samma hålbild som Audi/Mercedes och där kryllar det ju av beggade vinterhjul
 
Jag har både ett obromsat EU-släp, fogelsta och ett bromsat 1000kg släp, tranesläpet med kapell. Dessa lirar inte i samma division, det är inte ens samma sport. Men så har jag dom för helt olika ändamål också. EU-släpet har jag istället för takbox. Med fyra ungar och en VW caddy så behövs det extra lastutrymme i bland, men det är inga tunga grejer. Takbox på 1,8m hög bil är inget kul. För detta ändamål är EU-släp med kåpa utmärkt, liksom för att köra tomma pappkartonger till tippen. Sedan upphör det utmärkta.

Allt som har med bygg att göra, utom de lättaste soporna, åker tranesläpet. Betänk att en gipsskiva som exempel väger ca 25kg. Det blir ganska snabbt tungt. Kapell är en utmärkt ersättare för både kåpa och grindar, och lättare att ta bort vid behov. Jag skulle heller inte köpa ett släp under 3m flaklängd för byggmateriel. Det är för svårt att lasta virke på kortare släp.

Ett bromsat släp som används och körs med rejäl last då och då håller sig i bra skick vad avser bromsar. Sist jag besiktigade mitt stora släp så undrade de hur mycket tid jag skruvat när visarna låg precis över varandra hela vägen upp. Inte ett dugg - jag har kört ved.

Vad gäller 10 tum hjul och vinterväglag så försökte jag kolla upp detta när jag köpte lilla släpet. Jag hittade inget entydigt, men det verkade i alla fall inte vara ok ihop med dubbat på bilen. Hur det lirar med odubbat var mer oklart. Jag körde lite med lånade obromsade släp innan jag köpte bromsat, men med maxlast i vinterväglag så var jag med om en mycket otrevlig upplevelse i en rondell, så sedan slutade jag med det.

Så för att jämföra med verktygsdiskussioner - att köra byggmateriel på EU-släp av bra eller dåligt märke är som att klyva långa brädor med sticksåg - det spelar ingen roll om det är en festol, alla cirkelsågar oavsett märke skulle göra jobbet bättre eftersom det i alla fall är rätt verktygstyp.

Satsa på ett begagnat bromsat släp. Du bör kunna hitta ett vettigt för drygt 10000 om du letar ett tag. Jag har för mig att jag gav 15000 för mitt med kapell och vinterdäck, på firma. Använder du det så lite att bromsarna rostar ihop så kanske det är bättre att hyra.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
hsd
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller
 
  • Gilla
1337
  • Laddar…
...Och läser vi lite längre upp på samma sida:
-----------------------------------------
Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel.
--------------------------------------------
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Tack @Music Man för tipsen, framförallt det senare ser mycket intressant ut.

Jag tittar bakåt i tråden där folk faktiskt svarade på ursprungsfrågan, och förstår poängen med att man ska ha ett kraftigare beggat istf ett nytt och smäckigt. I den andan torde väl även denna vagn hålla måttet, om man skulle vilja ha nytt?
https://trailercenter.se/produkt/fogelsta-l750u-med-hog-grind/
 
jonmo jonmo skrev:
Tack
Jag tittar bakåt i tråden där folk faktiskt svarade på ursprungsfrågan, och förstår poängen med att man ska ha ett kraftigare beggat istf ett nytt och smäckigt. I den andan torde väl även denna vagn hålla måttet, om man skulle vilja ha nytt?
[URL]https://trailercenter.se/produkt/fogelsta-l750u-med-hog-grind/[/URL]

Där har du en vinnare om du verkligen inte vill ha bromsar.

Och ang, 10" hjulen behöver man inte ha vinterdäck "[COLOR=#ff4d4d]om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten[/COLOR]" så fort det händer nått lär försäkringsbolagen peka på just detta och vara ovilliga till full ersättning.

Mina vänner med 10" hjul kör med dubbade däck på vintern
 
jonmo jonmo skrev:
Tack @Music Man för tipsen, framförallt det senare ser mycket intressant ut.

Jag tittar bakåt i tråden där folk faktiskt svarade på ursprungsfrågan, och förstår poängen med att man ska ha ett kraftigare beggat istf ett nytt och smäckigt. I den andan torde väl även denna vagn hålla måttet, om man skulle vilja ha nytt?
[länk]
För de pengarna hade jag ändå köpt ett bromsat alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Jaha hörni, som man frågar får man svar, som det brukar heta. Verkar som jag genom @Music Man s försorg imorgon kommer hämta en bromsad Thule Trailergruppen L751 med nätgrind, årsmodell 2013, nyservad, nybesiktigad, sommar+vinterdäck. Återkommer i frågan när det har blivit verklighet.

Tack alla för input!
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.