Lycka till.

Se bara till att kärran inte få stå för länge utan koppla på den med jämna mellanrum och låt bromsarna få jobba så du gymnastiserar dem. q
 
Hur ofta rekommenderar ni att man ska rasta kärran. En gång i månaden?
 
Viktigast är att rasta den med last och under förhållanden där bromsarna får jobba. Höstens vedkörning på krokiga roslagsvägar brukar hålla mina bromsar i trim. Att ligga och nöta i 80 på stora, raka landsvägar och knappt bromsa ger inte så mycket. Jag tror mer på några rejäla körningar om året än att bara ta ut kärran då och då utan last.
 
Ok, låter bra. Själva anledningen till att köpa släpet är att vi precis köpt det efterlängtade fritidshuset, så det finns en närmast oöverskådlig mängd byggsopor att köra de närmaste åren.
 
Ett riktigt ockerpris på Thulen i annonsen i det första inlägget, 16 400 kr! En helt ny kostar 18 000 på sina håll, med grindar.

Den obromsade varianten går att få för 15 000 ny med grindar.
 
F
jonmo jonmo skrev:
Många bra svar här, men jag är inte helt övertygad ändå om att jag behöver gå upp till bromsat. Visst är det överkomligt att betala några hundra om året i skatt, men jag har gärna så få rörliga delar som möjligt. Men nu vet jag hur alla som frågat om ett Meec-verktyg känner sig när jag ofelbart föreslår ett Festool-dito istället. :)

Vad säger ni om Tiki-släp med 13"-hjul då? Känns bättre än ett från Bauhaus. För 13000 kan man då få ett nytt med grindar. Vinterdäck känns som överkurs, jag får samla skiten på hög och köra järnet på vårkanten.
[länk]
Alla tipsar om att köpa bromsat, frågan är om dom har renoverat bromsar varje vår? Är man inte extremt frekvent brukare av sitt släp så är det inte alls dumt med obromsat. Visst, det skjuter på och man får rulla in med avslag för att inte elda upp bromsarna med last men använder man sitt släp varannan månad är det lätt värt att slippa bromshelvetet.

Visst saknar jag bromsat släp ibland men det är inte en bromsad 750 eller 1000kg kärra utan en jävla bäst som lastar 2500kg. Vanlig skitkörning med lite förlorad självkänsla klarar jag utmärkt på min obromsade kärra.

Ang TIKI.. jag har en obromsad tippbar TK-trailer mad flak för byggskivor. Kvalitetsmässigt är den överlägsen TIKI. Min far har om jag inte minns fel 4st TK och 3st SM-släpet och enligt honom är TK ren skit jämfört med SM. Så mitt tips är obromsat SM med grindar.
 
  • Gilla
Lolight och 3 till
  • Laddar…
Jag har aldrig upplevt saknad av bromsar. Fogelsta L750U har jag. Hur stadigt som helst. Släpet kör allt från sten till löv.
Att man inte kan köra byggmaterial på ett obromsat släp är också ett märkligt påstående, trams rent av.
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alla tipsar om att köpa bromsat, frågan är om dom har renoverat bromsar varje vår? Är man inte extremt frekvent brukare av sitt släp så är det inte alls dumt med obromsat. Visst, det skjuter på och man får rulla in med avslag för att inte elda upp bromsarna med last men använder man sitt släp varannan månad är det lätt värt att slippa bromshelvetet.

Visst saknar jag bromsat släp ibland men det är inte en bromsad 750 eller 1000kg kärra utan en jävla bäst som lastar 2500kg. Vanlig skitkörning med lite förlorad självkänsla klarar jag utmärkt på min obromsade kärra.

Ang TIKI.. jag har en obromsad tippbar TK-trailer mad flak för byggskivor. Kvalitetsmässigt är den överlägsen TIKI. Min far har om jag inte minns fel 4st TK och 3st SM-släpet och enligt honom är TK ren skit jämfört med SM. Så mitt tips är obromsat SM med grindar.

Hej
Det där håller jag inte med om. Jag har ett mellanklass-släp. 4p twin XL 1300 kg. Jag använder det 1 gång i månaden ungefär. Lite mer på vintern när jag fraktar snöskotrar. Det är årsmodell 2007. Aldrig rört bromsarna och alla besiktningar går det rätt igenom. Däremot har jag fått sprickor i underredet pga att man är för lat för att släppa på lufttrycket när man kör tomt. Släpet blir väldigt studsigt och påfrestningarna stora. En brasklapp dock att det inte rullar så mycket på saltvägar vilket säkert är bra för broms vajrar/backar/trummor.
Min övertygelse är att man aldrig kan ha för stort släp(eller altan eller TV för den delen). Det som möjligen styr är att vikter på släp och bil tvingar en att uppgradera körkort eller vidta andra åtgärder. Använd presentpengarna och skjut till själv om du har möjlighet och köp ett bromsat släp med rejäla plyfa, kraftiga lämnar och riktiga flaklås. Om du sköter om det räcker det ett helt liv och när du flyttar in på hemmet kan barnbarnen ta över det.
/LOB
 
Jag upplever inte heller bromsarna som något problem på mitt släp som står utomhus hela tiden.

Jag har ett bromsat Gisebo 750kg släp årsmodell 1990 och efter 20 år så fick jag lov att renovera bromsarna för första gången. Sen så fick jag punktering p.g.a. torrsprickor på ett av sommardäcken efter 25 år, och då var det fortfarande 5 mm kvar av däckens mönster. Då kan ni bilda er en uppfattning av hur mycket eller lite som släpet används under alla dessa år.

Men samtidig så innebär avsaknaden av bromsar att det finns en sak mindre som kan gå sönder, och det är alltid positivt.

Ett annat allmänt tips om släpvagnar, varför ska alla besiktiga dessa på våren när de har stått stilla under hela vintern? Det är mycket bättre att besiktiga dem på hösten då de har använts under sommaren och allt fungerar.
 
F
D Donald-Duck skrev:
Jag upplever inte heller bromsarna som något problem på mitt släp som står utomhus hela tiden.

Jag har ett bromsat Gisebo 750kg släp årsmodell 1990 och efter 20 år så fick jag lov att renovera bromsarna för första gången. Sen så fick jag punktering p.g.a. torrsprickor på ett av sommardäcken efter 25 år, och då var det fortfarande 5 mm kvar av däckens mönster. Då kan ni bilda er en uppfattning av hur mycket eller lite som släpet används under alla dessa år.

Men samtidig så innebär avsaknaden av bromsar att det finns en sak mindre som kan gå sönder, och det är alltid positivt.

Ett annat allmänt tips om släpvagnar, varför ska alla besiktiga dessa på våren när de har stått stilla under hela vintern? Det är mycket bättre att besiktiga dem på hösten då de har använts under sommaren och allt fungerar.

Tveksam, har haft två biltransport, ett vanligt släp + en båttransport samtidigt. Upptill det konstruerat och tillverkat egna typat biltransportsläp i liten serie, haft uthyrning i mindre skala. Jämfört med obromsat så är det ett oändligt skruvande med bromsar. Det jag vill säga är att i viktklassen 750kg så hade jag inte befattat mig med bromsar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Vårt obromsade släp, en Heppu 750, kostade 8', är nu 13 år gammalt, still going strong. Använt extremt flitigt under vår byggtid, alltifrån gipsskivor, reglar till dörrar. Suveränt!Att man inte får åka mer än 40kvm gör inte ett skit.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tveksam, har haft två biltransport, ett vanligt släp + en båttransport samtidigt. Upptill det konstruerat och tillverkat egna typat biltransportsläp i liten serie, haft uthyrning i mindre skala. Jämfört med obromsat så är det ett oändligt skruvande med bromsar. Det jag vill säga är att i viktklassen 750kg så hade jag inte befattat mig med bromsar.
Jag som bara använder mitt släp några gånger om året, och som bara lastar några hundra kilo som mest, upplever inte bromsarna som några problem. Men jag skulle absolut klara mig med ett obromsat släp istället, och skulle jag köpa ett släp idag så skulle det antagligen bli ett sådant.

Du säger att du upplever att bromsarna slits. Då är frågan, slits dem för att du helt enkelt använder släpet och därför också bromsarna mer, slits dem för att du oftast lastar betydligt tyngre än vad jag gör, har det att göra med kvaliteten på kärran? Eller med andra ord, hur mycket mindre jobb skulle du ha om du hade en obromsad biltransport istället.

Frågan är retoriskt ställd, för jag vet mycket väl att det inte finns några obromsade kärror med totalvikt som överstiger 750 kg, Och det är jag mycket tacksam för när man tänker på trafiksäkerheten. Jag kan hålla med om att småkärror som knappt används mycket väl kan vara obromsade, för då slipper man reparera bromsarna. Men å andra sidan så är det inte alls mycket jobb att underhålla bromsar som aldrig slits ut, och då kan det lika gärna få vara bromsar på kärran.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hsd
F fsn skrev:
Alla tipsar om att köpa bromsat, frågan är om dom har renoverat bromsar varje vår? Är man inte extremt frekvent brukare av sitt släp så är det inte alls dumt med obromsat. Visst, det skjuter på och man får rulla in med avslag för att inte elda upp bromsarna med last men använder man sitt släp varannan månad är det lätt värt att slippa bromshelvetet.

Visst saknar jag bromsat släp ibland men det är inte en bromsad 750 eller 1000kg kärra utan en jävla bäst som lastar 2500kg. Vanlig skitkörning med lite förlorad självkänsla klarar jag utmärkt på min obromsade kärra.

Ang TIKI.. jag har en obromsad tippbar TK-trailer mad flak för byggskivor. Kvalitetsmässigt är den överlägsen TIKI. Min far har om jag inte minns fel 4st TK och 3st SM-släpet och enligt honom är TK ren skit jämfört med SM. Så mitt tips är obromsat SM med grindar.
Jag har renoverat bromsarna på mitt Bålstasläp, gick utan problem och när jag beställde delarna fick jag utmärkta tips från Bålstasläpets resevdelsavdelning :D
Då var släpet 30 år gammalt så det lär dröja till nästa reparation :cool:
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
F
D Donald-Duck skrev:
Jag som bara använder mitt släp några gånger om året, och som bara lastar några hundra kilo som mest, upplever inte bromsarna som några problem. Men jag skulle absolut klara mig med ett obromsat släp istället, och skulle jag köpa ett släp idag så skulle det antagligen bli ett sådant.

Du säger att du upplever att bromsarna slits. Då är frågan, slits dem för att du helt enkelt använder släpet och därför också bromsarna mer, slits dem för att du oftast lastar betydligt tyngre än vad jag gör, har det att göra med kvaliteten på kärran? Eller med andra ord, hur mycket mindre jobb skulle du ha om du hade en obromsad biltransport istället.

Frågan är retoriskt ställd, för jag vet mycket väl att det inte finns några obromsade kärror med totalvikt som överstiger 750 kg, Och det är jag mycket tacksam för när man tänker på trafiksäkerheten. Jag kan hålla med om att småkärror som knappt används mycket väl kan vara obromsade, för då slipper man reparera bromsarna. Men å andra sidan så är det inte alls mycket jobb att underhålla bromsar som aldrig slits ut, och då kan det lika gärna få vara bromsar på kärran.
Jag har inte sagt att bromsarna slits jag påstår att bromsarna är en sak som sitter där som kan strula, fastnar, hugger, tar ojämnt. Och det är inget större problem att fixa men i jämförelse till antalet användartimmar så är det mycket tid som går till bromsar känns det som. Är det då nån som överväger 750 bromsat respektive obromsat och skall hämta två gipsskivor på Hornbach och åka till tippen ett dussin gånger med löv och häck-klipp under nästkommande 10-års period så ser jag noll och ingen nytta med bromsat släp och dom eventuella problem det kan medföra. Det räcker så bra så med undermålig eldragning och kass kontaktering.
 
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Det verkar finnas många släp-connoisseurer här. Jag har ett sånt som omnämns i inlägg 16, och det fungerar förträffligt för mig. Jag har haft mitt i mer än 10 år. Aldrig några konstigheter. Men så håller jag mig till lagliga hastigheter och överlastar inte släpet. Dessutom kan jag backa med det. Bra att öva på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.