lsoderlund lsoderlund skrev:
Lackförsegling är egentligen ett onödigt ont. Polera i tre steg och lägg ett bättre vax så är du skyddad rejält och under lång tid.

Lackförsegling blir som en hinna som du hela tiden över tid måste underhålla. Gör du ett dåligt jobb vid läggningen, så kommer det synas.
Vidare är lackförsegling typ för den som kör automattvättar eller tvättar bilen med enbart skumlans och högtryckstvätt, alltså ingen ”mekanisk” tvätt utan enbart skum och vatten.

Det räcker ett tag, med är lite som om du skulle tvätta dig själv så. Någon sprutar skum och du spolas av, ren blir du inte, men renare än tidigare.
Nja, vax ger inget långvarigt skydd! Får man 6månader är det bra. Men ett vax kan vara slut på 2 månader också beroende på hur ofta man tvättar och med vilka produkter.

Lackförseglingar är inger man behöver "underhålla" Utan tvätta bilen som vanligt folk kanske bomba den med kallavfettning och oxalsyra på våren när sommardäcken åker på.


Däremot ska man kanske inte lägga ett keramiskt skydd själv om man inte har hållit på med bilvård tidigare eller har ett bra handlag med polering och lackskydd.


Min rekommendation om man inte är Anal gällande bilen är att man helt enkelt lämnar bilen varje vår för en lätt rekond och försegling typ meguiars M21.
Alternativt gör det själv.

Keramiskt i all ära, men är man inte noga med tvättproceduren så kommer man få tvättrepor och då tar det emot att polera om bilen efter 1,5år nör man har ett skydd som kostat flera tusen och "stoppar" i 3 år
 
engs
Tackar för svaren, hoppar lackförsegling på nästa bil men ska försöka vara noggrannare att vaxa bara, synnerhet på hösten.

Det där om polering i tre steg lät som man skulle behöva en maskin för, funkar biltemas lika bra som typ de som finns på bilvårdsbutiken? Dvs för underhåll av två bilar nån gång ibland, inte en hel flotta. Verkar ju vara en 5x prisskillnad…
 
engs engs skrev:
Tackar för svaren, hoppar lackförsegling på nästa bil men ska försöka vara noggrannare att vaxa bara, synnerhet på hösten.

Det där om polering i tre steg lät som man skulle behöva en maskin för, funkar typ biltemas lika bra som typ de som finns på bilvårdsbutiken? Dvs för underhåll av två bilar nån gång ibland, inte en hel flotta. Verkar ju vara en 5x prisskillnad…
Ja biltema funkar perfekt för hobbybruk. Inte vettigt att köpa en maskin för 5000 för att polera bilen en gång om året.
 
F
lsoderlund lsoderlund skrev:
Lackförsegling är egentligen ett onödigt ont. Polera i tre steg och lägg ett bättre vax så är du skyddad rejält och under lång tid.

Lackförsegling blir som en hinna som du hela tiden över tid måste underhålla. Gör du ett dåligt jobb vid läggningen, så kommer det synas.
Vidare är lackförsegling typ för den som kör automattvättar eller tvättar bilen med enbart skumlans och högtryckstvätt, alltså ingen ”mekanisk” tvätt utan enbart skum och vatten.

Det räcker ett tag, med är lite som om du skulle tvätta dig själv så. Någon sprutar skum och du spolas av, ren blir du inte, men renare än tidigare.
Extremt oklart varför man inte tvättar mekaniskt om man har ett keramiskt lackkskydd? Klart man lägger ett lackkskydd ochbden waxar med ett fett wax på det.
 
O Oskar2020 skrev:
Hej, lite info till dig som tvättar bilen hemma:

Varje år sker cirka 15 miljoner biltvättar på gatan och bidrar till att cirka 1000 ton olja och 50 ton tungmetaller hamnar i våra känsliga vattendrag, sjöar och hav. Dessa ämnen är skadliga för både människa och miljö och svåra för naturen att bryta ner.

Anders Finnson, miljöexpert på Svenskt Vatten poängterar att fultvättar framför allt skapar lokala vattenmiljöproblem.

- Vill du värna din närmaste badsjö så kan du inte tvätta bilen hemma på gatan. Tvättvattnet inklusive tvättkemikalier, olja och tungmetaller rinner rakt ut i närmaste sjö vilket förstås påverkar vattenmiljön där. Att låta bli att tvätta bilen hemma på gatan tillhör de miljöfrågor som alla bilägare kan ta tag i, säger Anders.

Om det är långt till närmsta biltvätt så passa på att tvätta bilen när du gör andra ärenden i din närmaste tätort. Om inte ens det är möjligt är rådet att tvätta bilen på en gräsplätt - och då alltid ha miljömärkt avfettningsmedel och såpa.
Vet inte hur man trollar med siffrorna här, men den smuts jag får på bilen KOMMER från naturen/vägarna så jag återlämnar den bara vid tvätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pyka och 5 till
  • Laddar…
Någon som provat Arcticleans nya foamtvätt? Klickade iaf. hem en dunk nu när King Carthurs börjar ta slut hemma.
Passande att det var rea också, sånt gillar jag 😚

https://arcticlean.se/foam-clean
 
  • Gilla
trojlee och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Någon som provat Arcticleans nya foamtvätt? Klickade iaf. hem en dunk nu när King Carthurs börjar ta slut hemma.
Passande att det var rea också, sånt gillar jag 😚

[länk]
Inte testat.

Carthurs
Biltema
Tershine

Är dom jag testat/använder. 👍
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har bara kört carthur vaxsäker men har successivt gått över till tershine på alla produkter jag använder då det känns enklare att bara kunna gå in på vilken mekonomen man vill och handla.

Nu köpte jag tershine snow foam men har inte testat än då carthur formen inte är slut än.

Dock har jag biltemas flygrost lösare då det är väldigt bra pris nör man köper dunk.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har bara kört carthur vaxsäker men har successivt gått över till tershine på alla produkter jag använder då det känns enklare att bara kunna gå in på vilken mekonomen man vill och handla.

Nu köpte jag tershine snow foam men har inte testat än då carthur formen inte är slut än.

Dock har jag biltemas flygrost lösare då det är väldigt bra pris nör man köper dunk.
Köper dunkar, så inget som tar slut bara sådär. Jag har gjort samma resa fast över till Arcticlean :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Köper dunkar, så inget som tar slut bara sådär. Jag har gjort samma resa fast över till Arcticlean :D
Hade gärna köpt fler tershine produkter på dunk då det är mest ekonomiskt att göra så, visst det kostar en slant varje gång men det gör det att tanka också.

Alkaliskt har jag en 25a lahega alfanol, den har räckt länge som tusan
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hade gärna köpt fler tershine produkter på dunk då det är mest ekonomiskt att göra så, visst det kostar en slant varje gång men det gör det att tanka också.

Alkaliskt har jag en 25a lahega alfanol, den har räckt länge som tusan
Jag nöjer mig med 5L dunkar för så ofta tvättar jag inte bilen tyvärr. Men ja jävlat vilken prisskillnad det blir med stordunk! Ta Foam Clean nu som tråden handlar om: Arcticlean 1L 149kr för literflaska, 1.399kr för 25L dunk = 56kr/Litern

https://arcticlean.se/foam-clean
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag nöjer mig med 5L dunkar för så ofta tvättar jag inte bilen tyvärr. Men ja jävlat vilken prisskillnad det blir med stordunk! Ta Foam Clean nu som tråden handlar om: Arcticlean 1L 149kr för literflaska, 1.399kr för 25L dunk = 56kr/Litern

[länk]
Bråkar alltid säga att "om man är fattig har man inte råd att köpa billigt"

Men nog svider det!

Jag försöker tvätta 1 gång i veckan men det blir nog mer varannan vecka som det tvättas, sommar som vinter. Har alla tvätt grejer på firman och även om den ligger max 3 minuter bort så blir det inte mer ofta.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
För er som vill ha lite exlusivare märke på era tvättgrejjer, släpps i höst

[länk]

[bild]
Det känns som att det är värt att testa på min C70, tvättar jag den tillräckligt många gånger blir det en Koenigsegg!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
För er som vill ha lite exlusivare märke på era tvättgrejjer, släpps i höst

[länk]

[bild]
Fönsterputs för 358 kr litern

Mitt ica maxi tar via onlinehandeln 27,8 kr litern och gör ett alldeles excellent jobb....

Samma med avfettningen, prickbort kan man få 2,5 liter för 168 kr medans hos dessa så får du 800ml för 159.

Om man inte gillar sina pengar så är det perfekt :)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.