j.erkers
R Rkarlsson skrev:
/... /
Östersjön har Stora enso som pumpar ut kemikalier i havet (de kanske slutat idag? /... /
Vilket Storaenso? Och ja, jag är helt övertygad om att så inte sker idag. Jag tror dessutom inte att de någonsin "pumpar ut kemikalier i havet" utan vad jag tror du menar är att de - liksom många andra (alla?) - tidigare lät orenat avloppsvatten lämna anläggningen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Någon som har tips på bra sprayflaska för avfettning?
Du skall kolla hos de företag som säljer produkter för just biltvätt. Det skiljer på om det är för kallavfettning eller alkalisk/syra. Titta på packningen, du vill förmodligen ha FPM/Viton/EPDM eller liknande.
 
R Rkarlsson skrev:
-När bönderna gödslar så går överflödet rakt ut i sjön. På sina ställen så bubblar de av gaser. Sjön är så illa att kommunen inte lägger ut badbryggor längre pga algblommningen och man badar på egen risk. X antal hundar har dött vid hundbadet pga det.
- Brandmännen i vår by tvättar brandbilar och privata bilar utanför stationen vilket rinner rakt ner i en brunn.
Nu tvättar jag själv hemma till stor del på grusplan. För rejäl "dra på avfettning så det stinker"-tvätt åker jag till tvätthall och kör den manövern där och fintvättar klart hemma.

Men jag måste kommentera dina två punkter ovan. Bönder gödslar inte mer än nödvändigt. Gödsel kostar pengar. INGEN bonde vill hälla pengar i sjön. Det är mer eller mindre noga beräknat. För små lantbruk kör man "tillräckligt, men inte mer" och för stora lantbruk som har lite bättre maskiner så gödslas det beroende på var på fältet man är medelst GPS-styrning osv.

Brandmännen, är du säker på att de inte har en egen brunn med oljeavskiljare?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Vilket Storaenso? Och ja, jag är helt övertygad om att så inte sker idag. Jag tror dessutom inte att de någonsin "pumpar ut kemikalier i havet" utan vad jag tror du menar är att de - liksom många andra (alla?) - tidigare lät orenat avloppsvatten lämna anläggningen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/har-pumpas-svarta-doden-rakt-ut-i-vattnet/

Hoppas det inte är så idag. Men det var väl försent ändå. Ja de var med stor sannolikhet inte ensamma. Avlopp eller kemikalier är skitsamma anser jag.
Och släpper inte båtarna fortfarande ut sin skit på internationellt vatten?

tensiden tensiden skrev:
Nu tvättar jag själv hemma till stor del på grusplan. För rejäl "dra på avfettning så det stinker"-tvätt åker jag till tvätthall och kör den manövern där och fintvättar klart hemma.

Men jag måste kommentera dina två punkter ovan. Bönder gödslar inte mer än nödvändigt. Gödsel kostar pengar. INGEN bonde vill hälla pengar i sjön. Det är mer eller mindre noga beräknat. För små lantbruk kör man "tillräckligt, men inte mer" och för stora lantbruk som har lite bättre maskiner så gödslas det beroende på var på fältet man är medelst GPS-styrning osv.

Brandmännen, är du säker på att de inte har en egen brunn med oljeavskiljare?
Det är ren fakta att bönderna som har förbud att odla nära vattendragen in i sjön får nu odla nära inloppet i sjön så att gödsel rinner ner i inloppet i sjön så att sjön blir övergödd. De vill säkerligen inte att deras skit ska ner i vattnet, men om du får vara så pass nära så att du inte kan hindra det så går de rakt ut i sjön, som rinner vidare till under Åhus rakt ut i havet till sist. Hela ån ett par mil är så fruktansvärt nerskitad och äcklig att jag hade inte badat där. Paddlade den mesta sträckan för 3 år sen.
Det finns rätt mycket artiklar om den skitsjön och det har lagts ner miljontals kronor genom åren men de löser aldrig det. Jag har helt slutat bada i sjön då det går inte längre pga den extrema algblommningen och gaserna som dyker upp lite överallt och massor med döda fiskar.

Brandmännen som har sin station 200 meter från mig låter sitt vatten rinna ner i en vanlig dagvattenbrunn och har gjort så länge jag kan minnas sen barnsben.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Angående tvättsvanpar eller handskar så är väl det viktigaste att de har riktigt öppna porer som absorberar smutsen.
Billigare svampar/handskar har fler slutna porer eller en mer sluten struktur och skrapar mera smutsen på ytan.

Svampen/handsken sköljer man sjukt noga i rikliga mängder vatten.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
O Oskar2020 skrev:
Varje år sker cirka 15 miljoner biltvättar på gatan och bidrar till att cirka 1000 ton olja och 50 ton tungmetaller hamnar i våra känsliga vattendrag, sjöar och hav. Dessa ämnen är skadliga för både människa och miljö och svåra för naturen att bryta ner.
Självklart ska man vara miljövänlig, men är verkligen de där siffrorna rimliga?

Det finns ca 5 miljoner personbilar i Sverige. Tvättas verkligen varje bil hemma tre gånger per år? Jag tvivlar på att snittbilen ens tvättas tre gånger per år oavsett plats.

1000 ton olja per år skulle innebära tvättutsläpp på 200 gram olja per bil ifrån hemmatvättandet. Skulle det vara så mycket olja på bilen så skulle det droppa olja vid varje tvättillfälle.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Självklart ska man vara miljövänlig, men är verkligen de där siffrorna rimliga?

Det finns ca 5 miljoner personbilar i Sverige. Tvättas verkligen varje bil hemma tre gånger per år? Jag tvivlar på att snittbilen ens tvättas tre gånger per år oavsett plats.

1000 ton olja per år skulle innebära tvättutsläpp på 200 gram olja per bil ifrån hemmatvättandet. Skulle det vara så mycket olja på bilen så skulle det droppa olja vid varje tvättillfälle.
och 50 ton tungmetaller motsvarar 10 gram per bil och år. Jag förstår inte vart dessa 10 gram tungmetaller per bil sitter fast. 3,3g tungmetaller per tvätt skulle bara det vara extremt svårt för bilen att bära. Min bil är fortfarande otvättad efter vintern, 3,3g gods i form av smuts finns inte på bilen. Möjligen om man tittar i dess underrede att man kan hitta något skrymsle, men bilen ser ut att vara fri från smutsansamlingar även där.

Jag tvättade frugans bil häromdagen och den hade inte heller den några 3g smuts på sig.

Den enda grunden till tungmetaller i någon grad på en bil skulle kunna vara asfalt som fastnat på lacken, men inte heller det hade fruns bil i någon större mängd. Ett tjugotal "flugskitar" var allt som fanns på den.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
och 50 ton tungmetaller motsvarar 10 gram per bil och år. Jag förstår inte vart dessa 10 gram tungmetaller per bil sitter fast. 3,3g tungmetaller per tvätt skulle bara det vara extremt svårt för bilen att bära. Min bil är fortfarande otvättad efter vintern, 3,3g gods i form av smuts finns inte på bilen. Möjligen om man tittar i dess underrede att man kan hitta något skrymsle, men bilen ser ut att vara fri från smutsansamlingar även där.

Jag tvättade frugans bil häromdagen och den hade inte heller den några 3g smuts på sig.

Den enda grunden till tungmetaller i någon grad på en bil skulle kunna vara asfalt som fastnat på lacken, men inte heller det hade fruns bil i någon större mängd. Ett tjugotal "flugskitar" var allt som fanns på den.
Jag skulle gissa/tro att de tittar på hur mycket "skit" som hamnar i vattnet hos en biltvättsanläggning, där spolning av underrede o.dyl ingår, och sedan extrapolerar att lika mycket skit kommer från bilarna som tvättas hemma (Men som väldigt sällan om ens alls, blir spolade undertill)
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Självklart ska man vara miljövänlig, men är verkligen de där siffrorna rimliga?

Det finns ca 5 miljoner personbilar i Sverige. Tvättas verkligen varje bil hemma tre gånger per år? Jag tvivlar på att snittbilen ens tvättas tre gånger per år oavsett plats.

1000 ton olja per år skulle innebära tvättutsläpp på 200 gram olja per bil ifrån hemmatvättandet. Skulle det vara så mycket olja på bilen så skulle det droppa olja vid varje tvättillfälle.
ja, är man miljöexpert på Svenskt Vatten vet man förhoppningsvis vad man pratar om. Du kan gå in på deras hemsida
 
R Rkarlsson skrev:
Gör de alltid på min uppfart från vår till höst. Mitt vatten rinner ut i min trädgård.
Men sen skall du få höra om vår sjö som våra dagvattenbrunnar rinner ut i. Jag försvarar inte att man tvättar med giftiga kemikalier över en brunn, men att skölja av ser jag inga problem med. Skiten på bilen hade likväl runnit ut.
Nåväl vår kära badsjö.
- Ligger massvis med ammunition från förr kvar, granater, skott. Det sägs att det låg en stridsvagn i den djupaste delen där allt dumpades (11 meter)
- Våra avlopp gick rakt ut i sjön för en del år sen, nu går liten del ut fortfarande. På 80 talet så guppade avföring runt.
-När bönderna gödslar så går överflödet rakt ut i sjön. På sina ställen så bubblar de av gaser. Sjön är så illa att kommunen inte lägger ut badbryggor längre pga algblommningen och man badar på egen risk. X antal hundar har dött vid hundbadet pga det.
- Brandmännen i vår by tvättar brandbilar och privata bilar utanför stationen vilket rinner rakt ner i en brunn.

Så de som "fultvättar" är nog till stor del inte det stora problemet. Men en liten.
Östersjön har Stora enso som pumpar ut kemikalier i havet (de kanske slutat idag?)

Den dagen det ens finns en tvätthall i vår kommun där vi får tvätta med egna grejjer till ett mycket lågt pris så kan jag tänka mig att tvätta bilen där. Men aldrig innan.
hej, om skiten ändå rinner av när det regnar, varför tvättar du bilen då?
 
O Oskar2020 skrev:
hej, om skiten ändå rinner av när det regnar, varför tvättar du bilen då?
För att bli av med all skit och beläggningar av väder och vind, att få bilen att hålla längre och inte börja rosta vilket blir ett ännu värre miljöproblem när jag blir tvingad att köpa en ny bil. Varför går du inte ut när det regnar och låter bli att duscha? Skiten rinner ju ändå av.
Som jag skrev försvarar jag absolut inte de som tvättar över en brunn. Men att beskylla biltvättarna på att vår badsjö är dålig är ett skämt rent ut sagt när problemen är kommunens egna fel med all dumpning.
 
O Oskar2020 skrev:
ja, är man miljöexpert på Svenskt Vatten vet man förhoppningsvis vad man pratar om. Du kan gå in på deras hemsida
Nej tack, jag kan tänka alldeles utmärkt själv.
Tycker du själv att 200 gram olja per bil enbart ifrån hemmatvättandet låter rimligt?

Jag tycker själv att miljö är väldigt viktigt, men att hålla på och överdriva skadar bara.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Var kommer 200 gram olja ifrån ?? Jag har ingen olja på utsidan av min bil, och det var nog minst 30 år sen jag ägde en bil som läckte olja (ägde en Ford när jag hade en psykisk svacka för många år sen)
Vist, jag smörjer gångjärnen till dörrarna nån gång om året, och det kan väl hända att man tvättar bort lite av den oljan, men det blir gissningsvis på sin höjd 1 gram per år.
Märklig siffra.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Oljan som modernare motorer förbrukar åker ut delvis förbrända genom avgasröret.
Inga nya motorer utvecklas med tex bly och andra tungmetaller i lager etc. Så var alla tungmetaller skulle komma ifrån är den bra fråga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.