När det endå spårade ur..

Handtvätt som tjänst ger jag inte mycket för, bilen blir säkerligen ren men.
För att tjäna pengar på dom där 99kr tvättarna och liknande så får det inte ta många minuter.

Det borde innebära att man antingen kör väldigt starkt avfettningmedel och eller hetvattenstvätt vilket kommer ta bort lackskyddet/vax eller försämra det avsevärt.

Sen hur ser tvättredskapet ut? Är det en svamp som redan gnuggat rent 10bilar eller har dom en tvätthandske som levt ett hårt liv under dagen? Finns det tid och pengar till nytt rent tvättvatten och schampo.

Visst kör man en dacia logan och inte bryr sig det minsta om bilen så kan det vara ett kap.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Spårar ur vidare.
Var på Biltema och köpte en flaska kallavfettning, den för 39:-. Kallavfettning som kallavfettning tänkte jag. Men det var en tämligen värdelös produkt, iaf jämfört med den jag brukar köpa på OK.
Drog på flera lager på min vita firmabil, väntade säkert en kvart, men det hände inte mycket.
Kanske är deras prickbortagare för 49:- bättre ?? Men den för 39:- var att kasta pengarna i sjön.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja, den är rent skräp.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Prickbort funkar, den i dunk har jag hört är okej också
 
Mac seriens prickbort är mest bang for the buck så att säga.

Är likvärdig många dyrare medel. Men asfaltsfläckar brukar kräva lite manuellt jobb beroende på hur lacken är.
 
S SaabNiklas skrev:
Den här kör jag med: [länk]
Grymt bra, den bästa avfettning jag har hittat hittills. Brukar dock köpa på 5l-dunk.
//Niklas
Bollnäs kallavfettning är riktigt bra med. Jävliga prickar tar man 2 ggr. Glöm inte flygrosten så har man rätt ren bil senare. Brukar köra kall, alkalisk och flygrost innan jag polerar bilar, aldrig skum =)
 
C cpalm skrev:
rskilt rent. I synnerhet inte i relation till hur mycket dyrt rengöri
K Kasc skrev:
Du skriver att du blandar ut skummedlet i behållaren. De ska var koncentrerat i den som sitter på lansen, blandningen blir när du skjuter ut medlet med vattnet direkt från maskinen.

Jag kör skumtvätt som underhåll och det blir finemang varje gång. Sen någon gång i månaden så tvättar jag den mer noggrant. Sen är det underhållstvätt det är till för, har man en riktigt ingrodd sketen bil så måste den tvättas mer noggrant.
Alla filmer jag ser på nätet, av amatörer o proffs till synes, blandar vatten o medel i skumlansens behållare. Sen ska det innan räknas ut mixen vatten o medel. Är det bara medel i lansen, så går det åt mycket stora mängder medel, även om du maxar lansens vattenflödesratt. Visst kan man fylla bara medel, men onödigt drygt mixat om jag får tycka.
 
Tack alla för svar. Det blev oerhört många svar, mer än jag pallar av att läsa :) Kul i alla fall! ...Nu har vi alla mer koll på biltvätt.
 
Dracula Dracula skrev:
Alla filmer jag ser på nätet, av amatörer o proffs till synes, blandar vatten o medel i skumlansens behållare. Sen ska det innan räknas ut mixen vatten o medel. Är det bara medel i lansen, så går det åt mycket stora mängder medel, även om du maxar lansens vattenflödesratt. Visst kan man fylla bara medel, men onödigt drygt mixat om jag får tycka.
Desto mer du du spär ut medlet desto mindre skum. Det jag har fått lära mig är att man inte ska spä ut medlet själv. Utan det sker i foamlancen..
 
Dracula Dracula skrev:
Alla filmer jag ser på nätet, av amatörer o proffs till synes, blandar vatten o medel i skumlansens behållare. Sen ska det innan räknas ut mixen vatten o medel. Är det bara medel i lansen, så går det åt mycket stora mängder medel, även om du maxar lansens vattenflödesratt. Visst kan man fylla bara medel, men onödigt drygt mixat om jag får tycka.
Har du en bra kvalitetslans så ska det inte mixas i behållaren då blir det precis som du beskriver, ett dåligt skum.
 
Mangemang Mangemang skrev:
Nej, svamp använder ingen som bryr sig om lacken, microfiber/ullhandske är det som gäller. Handskens fibrer "gömmer" smutsen och schampot minskar partiklarnas friktionsverkan mot lacken. Sen stoppar du inte ner smutsig handske i tvätthinken, utan sköljer den i en annan hink med rent vatten först. Detta är en enorm skillnad mot att dra runt smuts med en torr trasa...
Det handlar inte om tro eller åsikter, det är välkända fakta inom bilvårdsbranschen.
Har tvättat en och samma mörkblåa bil med svamp en gång var fjortonde dag i tio år och dessutom pendlat med bilen 60 mil per vecka i ur och skur. Riktigt jäkliga vintertvättar har det gått åt 3-5 svampar till en tvätt, men normalt en per tvätt. Polerat och behandlat bilen en gång per år. Lacken är jättefin och då är jag pedant. Det är dock ingen trailerqueen.

Må så vara att handske är bättre, men mycket är skrämseltaktik ifrån branschen som självklart vill sälja så dyra artiklar som möjligt och inte att du åker till Biltema och köper tio för 25 spänn. Svampen kastar jag efteråt. Handsken kör man i maskintvätt för att få ren.

Samlar man på sig ett gäng handskar, microfiberdukar och tvättar i maskin, eller hur gör alla detta rationellt?

Torkar med kraftfull lövblås numera vilket funkar jättebra och jag slipper all "tillbehörs"-tvätt.
 
Redigerat:
S Stingray468 skrev:
Har tvättat en och samma mörkblåa bil med svamp en gång var fjortonde dag i tio år och dessutom pendlat med bilen 20 mil per dag i ur och skur. Riktigt jäkliga vintertvättar har det gått åt 3-5 svampar till en tvätt, men normalt en per tvätt. Polerat och behandlat bilen en gång per år. Lacken är jättefin och då är jag pedant. Det är dock ingen trailerqueen.

Må så vara att handske är bättre, men mycket är skrämseltaktik ifrån branschen som självklart vill sälja så dyra artiklar som möjligt och inte att du åker till Biltema och köper tio för 25 spänn. Svampen kastar jag efteråt. Handsken kör man i maskintvätt för att få ren.

Samlar man på sig ett gäng handskar, microfiberdukar och tvättar, eller hur gör alla detta rationellt?

Torkar med kraftfull lövblås numera vilket funkar jättebra och jag slipper all "tillbehörs"-tvätt.
Du polerar varje år säger du. Skulle säga att du kan få ner det till vart 5:e år om du tvättar skonsammare. Och ja, jag tvättar hellre grejer som håller i flera år än slänger en massa engångsskräp jämt. Kvalitet lönar sig på alla sätt, som vanligt.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Mangemang Mangemang skrev:
Du polerar varje år säger du. Skulle säga att du kan få ner det till vart 5:e år om du tvättar skonsammare. Och ja, jag tvättar hellre grejer som håller i flera år än slänger en massa engångsskräp jämt. Kvalitet lönar sig på alla sätt, som vanligt.
Låter som att jag får köpa ett gäng handskar trots allt, så slipper jag polera, även om det bara är lätt polerande medel. :D
 
S Stingray468 skrev:
Har tvättat en och samma mörkblåa bil med svamp en gång var fjortonde dag i tio år och dessutom pendlat med bilen 60 mil per vecka i ur och skur. Riktigt jäkliga vintertvättar har det gått åt 3-5 svampar till en tvätt, men normalt en per tvätt. Polerat och behandlat bilen en gång per år. Lacken är jättefin och då är jag pedant. Det är dock ingen trailerqueen.

Må så vara att handske är bättre, men mycket är skrämseltaktik ifrån branschen som självklart vill sälja så dyra artiklar som möjligt och inte att du åker till Biltema och köper tio för 25 spänn. Svampen kastar jag efteråt. Handsken kör man i maskintvätt för att få ren.

Samlar man på sig ett gäng handskar, microfiberdukar och tvättar i maskin, eller hur gör alla detta rationellt?

Torkar med kraftfull lövblås numera vilket funkar jättebra och jag slipper all "tillbehörs"-tvätt.
Använder själv fortfarande svamp då och då, men då en våffelsvamp som är tätare, mjukare och håller med vatten och schampo än de gula du hittar på Biltema. Rusta har förövrigt riktigt bra svampar om man vill fynda. Men mestadels så är det en mikrofibervante som används, och använder även mikrofiber vid polering vaxning, fönsterputs, interiörrengöring m.m. Har en hink i garaget där alla hamnar, när den är full, så åker allt i tvättmaskinen för att sedan hängtorkas och åter läggas i hinken för rena mikrofiberdukar och vantar.

Vill man införskaffa mikrofiberhandskar så är de rätt dyra att köpa i Sverige av någon anledning. Kolla då istället på Ebay och köp en 30 stycken i ett bräde. Nästan samma kostnad som två identiska handskar här hemma i Svedala. Visst man åker på postnords ockertull, men du går ändå plus på det hela.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.