76 062 läst · 185 svar
76k läst
185 svar
Skumtvätta bilen - det nya poppis
Hej!Rkarlsson skrev:För att bli av med all skit och beläggningar av väder och vind, att få bilen att hålla längre och inte börja rosta vilket blir ett ännu värre miljöproblem när jag blir tvingad att köpa en ny bil. Varför går du inte ut när det regnar och låter bli att duscha? Skiten rinner ju ändå av.
Som jag skrev försvarar jag absolut inte de som tvättar över en brunn. Men att beskylla biltvättarna på att vår badsjö är dålig är ett skämt rent ut sagt när problemen är kommunens egna fel med all dumpning.
håller med om att det är bra att tvätta bilen, brukar själv tvätta min e-up i hall så att den är ren. Vet ingenting om din badsjö. Tråkigt om den inte mår bra.
Jag postade info från Svenska Vatten för jag tror det är många som inte tänker på att det påverkar närmiljön om du tvättar bilen på garageuppfarten.
Hej,I iMicke skrev:
jag kan inte svara på om det är en överdrift. Jag vet inte. Hänvisade bara till en expert från Svenskt Vatten. Om han överdriver får du kolla med honom. Bra att du tycker att miljön är viktig.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 958 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 958 inlägg
Annat var det när Mercedes använde beryllium i motorerna under Mika Häkkinens tid i F1, men det förbjöds i slutet av 1990-talet.Huddingebo skrev:
...men de oljeprodukter som finns på bilen kommer ju inte nödvändigtvis från din egen bil. Typiskt är det ju partiklar från avgaser, vägar och däck som fastnar på bilen av vilka vissa är oljebaserade (det ser du ju om inte annat när du kör kallavfettning). 200gram lät lite mycket....
Fett sprids en hel del av lastbilar och entreprenadmaskiner, ibland kan man ha en stor klick spridd på bilsidan när man kört över en med framhjulet.
Kan även komma från en trasig drivaxeldamask.
Fett är ju också olja, fast i en annan form.
Kan även komma från en trasig drivaxeldamask.
Fett är ju också olja, fast i en annan form.
Det är alltid bra att läsa rapporten som hänvisas till. Dom försöker kvantifiera problemet baserat på 1000 enkätsvar.O Oskar2020 skrev:
Dom skriver i rapportens slutsats att:
Det finns många osäkerheter att ta hänsyn till när problemet med utsläpp från biltvättar, såväl gatutvätt som på etablerad anläggning, ska kvantifieras. Även Naturvårdsverket har konstaterat utmaningarna med dataosäkerhet i sina branschfakta.
Då är det tur att min uppfart lutar in med en avrinningsränna som går ut i min mark och därför växer gräset i den delen något jävulskt av alla tungmetaller som min bil släpper vid varje tvätt =)O Oskar2020 skrev:Hej!
håller med om att det är bra att tvätta bilen, brukar själv tvätta min e-up i hall så att den är ren. Vet ingenting om din badsjö. Tråkigt om den inte mår bra.
Jag postade info från Svenska Vatten för jag tror det är många som inte tänker på att det påverkar närmiljön om du tvättar bilen på garageuppfarten.
Jag har en megane diesel om du undrar i med du skriver att du har en liten up ??
Nä den har inte mått bra på 40 år så det skulle inte göra någon skillnad idag heller =) Reningsverket dumpar fortfarande.
Sidan utan skum va ju inte blöt som skumsidan va så jämförelsen va ju rätt värdelösB Bullsnah skrev:Som många tidigare sagt är skum bara att se som en förtvätt, många skum innehåller även alkalisk avfettning för att lösa trafikfilm m.m. Man måste <nästan> alltid tvätta bilen som vanligt med schampo efteråt, men fördelen är att mycket smuts då redan sköljts bort med hjälp av skummet.
Länkar ett klipp där man verkligen ser skillnaden att använda skum eller inte på en smutsig bil:
[media]
Iofs men nu handlade det om att visa hur bra den löser smuts. O då var det givande att se, hade man bara blåst av den med högtryckstvätten och sen gått på med svamp hade bilen blivit repad.M matteburk skrev:
Man hade säkerligen löst upp smutsen med en alkalisk avfettning likaså.
Fördelen med en förtvätt med skum är att den ligger kvar på lacken och i små vrår längre än vanlig avfettning så den löser upp skiten bättre eller mer smuts blir upplöst.
Då blir avspolningen enklare och om man sedan tvättar med svamp eller annat så är det mindre smuts kvar som kan repa bilen.
Detta verkar vara en lämplig tråd. Två nybörjarfrågor, har haft bil sen jag var 16 eller så, man aldrig nördat ner mig särskilt vad gäller biltvätt utöver avfettning, schampo och till äventyrs vaxning. Gick direkt från 3000:- skrotbilar till tjänstebil med byte var tredje år så har inte haft så stort behov.
Börjat få den lätt perversa läggningen att jag känner en viss tillfredsställelse av att få bort skiten och inte bara ett nödvändigt ont, så har börjat vara lite mer noggrann. fixat med flygrostborttagare osv. Måste vara ålderstecken...
Ska byta tjänstebil och har några vad jag tror är väldigt ytliga men långa horisontella repor på bakluckan. Misstänker det är något av barnen som "hjälpt till" att sopa av snö eller så.
Tänkte jag skulle försöka fixa till dessa innan bytet, om möjligt själv.
Polering har jag nog aldrig utfört vad jag kan komma på,
Fråga 1: Är det koscher att polera bara en liten bit där det behövs, eller kommer det synas skillnad så man bör / måste polera hela bilen?
Fråga 2: Om ni har en helt ny bil, skulle ni fixa med lackförsegling eller passa på att göra nått liknande, läst på lite om keramisk sådan men det verkar vara en hel massa krav på yttermiljö och renhet som kanske är svåra att uppnå om garaget är fullt i snickerimaskiner. Det är en svart metallic, om det har någon betydelse.
Målet i sådana fall är att ha en mer lättvättat bil.
Börjat få den lätt perversa läggningen att jag känner en viss tillfredsställelse av att få bort skiten och inte bara ett nödvändigt ont, så har börjat vara lite mer noggrann. fixat med flygrostborttagare osv. Måste vara ålderstecken...
Ska byta tjänstebil och har några vad jag tror är väldigt ytliga men långa horisontella repor på bakluckan. Misstänker det är något av barnen som "hjälpt till" att sopa av snö eller så.
Tänkte jag skulle försöka fixa till dessa innan bytet, om möjligt själv.
Polering har jag nog aldrig utfört vad jag kan komma på,
Fråga 1: Är det koscher att polera bara en liten bit där det behövs, eller kommer det synas skillnad så man bör / måste polera hela bilen?
Fråga 2: Om ni har en helt ny bil, skulle ni fixa med lackförsegling eller passa på att göra nått liknande, läst på lite om keramisk sådan men det verkar vara en hel massa krav på yttermiljö och renhet som kanske är svåra att uppnå om garaget är fullt i snickerimaskiner. Det är en svart metallic, om det har någon betydelse.
Målet i sådana fall är att ha en mer lättvättat bil.
Redigerat:
Är det två isolerade repor så skulle jag absolut försöka att bara polera och vaxa till dessa, speciellt om det är en tjänstebil eller bruksbil som skall säljas. Om det blir bra beror till stor del på hur ”micro repig” resten av lacken är.engs skrev:
Detta verkar vara en lämplig tråd. Två nybörjarfrågor, har haft bil sen jag var 16 eller så, man aldrig nördat ner mig särskilt vad gäller biltvätt utöver avfettning, schampo och till äventyrs vaxning. Gick direkt från 3000:- skrotbilar till tjänstebil med byte var tredje år så har inte haft så stort behov.
Börjat få den lätt perversa läggningen att jag känner en viss tillfredsställelse av att få bort skiten och inte bara ett nödvändigt ont, så har börjat vara lite mer noggrann. fixat med flygrostborttagare osv. Måste vara ålderstecken...
Ska byta tjänstebil och har några vad jag tror är väldigt ytliga men långa horisontella repor på bakluckan. Misstänker det är något av barnen som "hjälpt till" att sopa av snö eller så.
Tänkte jag skulle försöka fixa till dessa innan bytet, om möjligt själv.
Polering har jag nog aldrig utfört vad jag kan komma på,
Fråga 1: Är det koscher att polera bara en liten bit där det behövs, eller kommer det synas skillnad så man bör / måste polera hela bilen?
Fråga 2: Om ni har en helt ny bil, skulle ni fixa med lackförsegling eller passa på att göra nått liknande, läst på lite om keramisk sådan men det verkar vara en hel massa krav på yttermiljö och renhet som kanske är svåra att uppnå om garaget är fullt i snickerimaskiner. Det är en svart metallic, om det har någon betydelse.
Målet i sådana fall är att ha en mer lättvättat bil.
Lackförsegling är egentligen ett onödigt ont. Polera i tre steg och lägg ett bättre vax så är du skyddad rejält och under lång tid.engs skrev:
Detta verkar vara en lämplig tråd. Två nybörjarfrågor, har haft bil sen jag var 16 eller så, man aldrig nördat ner mig särskilt vad gäller biltvätt utöver avfettning, schampo och till äventyrs vaxning. Gick direkt från 3000:- skrotbilar till tjänstebil med byte var tredje år så har inte haft så stort behov.
Börjat få den lätt perversa läggningen att jag känner en viss tillfredsställelse av att få bort skiten och inte bara ett nödvändigt ont, så har börjat vara lite mer noggrann. fixat med flygrostborttagare osv. Måste vara ålderstecken...
Ska byta tjänstebil och har några vad jag tror är väldigt ytliga men långa horisontella repor på bakluckan. Misstänker det är något av barnen som "hjälpt till" att sopa av snö eller så.
Tänkte jag skulle försöka fixa till dessa innan bytet, om möjligt själv.
Polering har jag nog aldrig utfört vad jag kan komma på,
Fråga 1: Är det koscher att polera bara en liten bit där det behövs, eller kommer det synas skillnad så man bör / måste polera hela bilen?
Fråga 2: Om ni har en helt ny bil, skulle ni fixa med lackförsegling eller passa på att göra nått liknande, läst på lite om keramisk sådan men det verkar vara en hel massa krav på yttermiljö och renhet som kanske är svåra att uppnå om garaget är fullt i snickerimaskiner. Det är en svart metallic, om det har någon betydelse.
Målet i sådana fall är att ha en mer lättvättat bil.
Lackförsegling blir som en hinna som du hela tiden över tid måste underhålla. Gör du ett dåligt jobb vid läggningen, så kommer det synas.
Vidare är lackförsegling typ för den som kör automattvättar eller tvättar bilen med enbart skumlans och högtryckstvätt, alltså ingen ”mekanisk” tvätt utan enbart skum och vatten.
Det räcker ett tag, med är lite som om du skulle tvätta dig själv så. Någon sprutar skum och du spolas av, ren blir du inte, men renare än tidigare.