Fin tanke att ordna för sin mor! Jag tror inte att man som utomstående kan sätta sig in i de personliga förhållandena!

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Till att börja med får ni väl kolla upp så att din mamma har råd att inte bara betala räntor och amorteringar, utan också drift och underhåll. Bil för att ta sig till staden och sjukvården. Vad händer när hon går i pension?

Du måste fundera på vad som händer när du bildar familj, eller får drömjobbet någon annanstans. Kommer din mamma att klara sig då?

Ytterligare ett alternativ är ju att du inte bygger ett hus nu, utan sparar ihop lite pengar så du inte behöver vara slav under bankernas bedömningar sedan.

Tack för alla svar, jag gillar att höra allas olika åsikter, vad ni än har.

Min mamma är ~50 år
Mina syskon har inte ekonomin till att låna ut till mamma, dom vill själva bygga/köpa hus

Det är viktigt att tänka på framtiden såklart men man kan inte låta den styra för mycket. Jag försöker tänka mycket på nutiden och bygga upp visioner och drömmar som jag försöker följa. Jag är seriös med bygget men vill samla på mig så mycket information som möjligt hur allt går tillväga, olika åsikter från människor och vad som kommer gå ihop ekonomiskt :)

• Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Hade ett attefallshus varit för litet för din mamma att bo i? Annars kanske det vore ett alternativ om ett år eller två när din ekonomi stärkts ytterligare. Hon kanske inte måste flytta nu på direkten.

Alternativt att du säljer huset och bygger nytt med en egen "lägenhet" i en del av huset.

Har läst ditt förstainlägg men inte alla andra så det är möjligt att detta avhandlats, ignorera mig i sådant fall. :D

B Bengt Svejdur skrev:
För att få bygga ett Attefallshus på en fastighet måste det finnas ett hus där förut.
Ett hus av attefallsstorlek är inte automatiskt ett attefallshus. Det är bara ett hus med samma storlek.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Om du vill ha pengar ska du inte sälja till din mamma. Inte bara för att du förlorar en massa - hon får inte något banklån alls om hon inte har ett rätt välbetalt fast jobb.
Att i praktiken nästan ge bort huset till mamma är fullt med jobbiga problem som inte blir roligare med åren.
Sälj så dyrt du kan istället och lös mammas boproblem på annat sätt.

mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.

• Gilla
mrmatroy och 1 till
  • Laddar…
Köp en estnisk vagn som nån av er börjar bo i, färdigbyggd och på hjul. Inte det vackraste men borde gå enkelt att sälja om det behövs. Dom är bra isolerade och finns många alternativ att välja på. Borde heller inte bli något problem med mögel eftersom det är sandwich element med endast skum och plåt. https://talotehdas.eu/talovaunu-hinnasto/

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Skulle du inte kunna köpa en villavagn som du ställer på tomten, som du kan bo i under tiden nya huset byggs? Då behöver du inte vänta på att sälja av ditt nuvarande hus utan får in de pengarna "direkt".
När huset är klart flyttar mamma in i villavagnen. Sen när ekonomin tillåter, styckar du av lite tomt till och bygger ett mindre hus till mamma. Då säljer du också villavagnen och får igen de pengarna.

• Gilla
Safireee och 1 till
  • Laddar…
Fint att du vill ha din mamma boende i närheten. Trivs ni ihop så funkar det säkert jättebra och blir det besvärligt i framtiden eller om ni får ändrade behov så kan antingen du eller din mamma välja att sälja och flytta.

Självklart så ska du inte "skänka" en avsevärd del av dina tillgångar till din mamma och därmed i förlängningen till dina syskon. Speciellt inte eftersom dina tillgångar är relativt begränsade och du är i början av livet.

Med erfarenhet av alla problem (och ofta osämja) som kan uppstå vid samägande så skulle jag personligen inte välja att sälja enbart en del av huset och själv stå kvar som delägare. Tänk på att det ofta finns andra omkring er (läs makar, syskon, syskonbarn, släktingar, ingifta släktingar och vänner) som mer än gärna uttrycker åsikter, lägger sig i eller blir osams. Bra familjerelationer kan snabbt surna så fort pengar eller fast egendom är inblandade.
Om ni trots allt skulle välja delat ägande så är det viktigt att redan från börja komma överens och skriva avtal om skötsel och kostnadsfördelning avseende drift och underhåll samt att prata igenom om hur ni vill göra om en av er vill eller behöver sälja sin del. I sista hand finns alltid "Lag om samäganderätt" att luta sig mot om man blir oense.

Jag skulle rekomendera att du istället säljer hela huset till din mamma till marknadspris (mäklarvärderingar) och låter henne skriva ett skuldebrev till dig på mellanskillnaden mellan det hon får låna i bank och marknadsvärdet.
Skriv avtal om att räntan på lånet till dig hela tiden ska vara den samma som den ränta hon betalar på lånet i banken eller i andra hand (om/när hon inte längre har kvar banklånet) kopplat till någon annan lämplig referensränta/marknadsränta och att hon kan välja att antingen betala räntan till dig eller att räkna upp lånet till dig med motsvarande belopp. På det viset så följer ni hela tiden marknadsränteläget.

Du kan inte sälja enbart huset eftersom det tillhör fastigheten, d v s det ses som "fastighetstillbehör" som stadigvarande tillhör fastigheten och det kan därför aldrig avskiljas och säljas som hus på ofri grund. Det innebär att du måste stycka av den del av fastigheten som huset står på innan det kan säljas.

Se till att ni bägge var och en sparar papper på vad din mamma varje år betalar dig i ränta och/eller med hur mycket lånet skrivs upp (och att det är en uppskrivning av just det befintliga lånet) och med underskrifter av er bägge. På det viset undviker ni framtida konflikter mellan er eller med dina syskon/syskonbarn m fl om vad som betalats, vad betalningen avser (ränta eller amortering) och kvarstående skuld.

Det är mycket viktigt att du regelbundet skaffar skriftligt bevis (minst vart 10:e år men kör t ex varje eller i alla fall vart 3:e för att inte råka glömma) på att du fortfarande hävdar din mammas skuld till dig, eftersom en skuld till privatperson som inte hävdas preskriberas efter 10 år. Skulden hävdas antingen genom
1. att hon betalar ränta till dig på lånet/skriver upp lånebeloppet eller
2. att hon skriver på att lånet fortfarande är gällande eller
3. (om mamma t ex hunnit bli dement eller emigrerat) att du med några års mellanrum skickar henne rekomenderat brev (spara kopia samt rek) där du påtalar skulden. Det gäller troligen som bevis även om reket inte skulle hämtas ut.
(Du kan läsa mer om lånepreskription på bl a Kronofogdens hemsida).

Glöm helt alternativet att din mamma ska testamentera pengar eller en större del av huset till dig än till dina syskon mot att hon får köpa huset till underpris. Ett testamente kan alltid skrivas om, t ex om du och din mamma skulle bli osams eller om något av dina syskon/syskonbarn eller andra tycker att hon köpt för dyrt av dig och börjar bearbeta henne att skriva ett nytt testamente eller väljer att bestrida testamentet när det är dags för arvsskifte. Arvstrider är besvärliga och framför allt ofta väldigt dyra.

Tänk inte heller ens tanken att skriva avtal om att din mamma ska sälja tillbaka huset till dig i framtiden eller ge det till dig som gåva i framtiden, eller något liknande, eftersom avtal och löften om framtida försäljning eller gåva av just fast egendom (med mycket få undantag) inte är juridiskt bindande enligt svensk lag.
Eller med andra ord, sådana avtal är inte ens värda pappret de är skrivna på.

Till sist för er bägges skull, tänk igenom allt noga, läs på och ta hjälp av en duktig familje- eller fastighetsjurist med att formulera avtalen mellan dig och din mamma!
Det är väl investerade pengar att slippa framtida tolkningstvister om vad som avtalats muntligt eller skriftligt utifrån egenformulerade avtal.
Allt brukar gå att lösa så länge alla inblandade (och alla runtomkring) är ense, men när man är oense så ska man ha väl formulerade och lättolkade avtal att falla tillbaka på.

Redigerat:
  • Gilla
Carolina G-F och 2 till
  • Laddar…
Jag har alltid vetat (och velat) att min pappa skulle bo bredvid mig på sin ålderdoms höst (så att säga). Tycker att svenskar generellt är dåliga på att ta hand om sina äldre. I utlandet är generationsboenden mycket vanligare (och helt självklart).

Här i Sverige är vi väldigt egoistiska, inte nog med att vi bara ser problem med generationsboende - vi ger dem heller inget av vår tid! Vi tar hellre tiden till våra eller barnens fritidsaktiviteter/intressen/kompisar.

När pappa skulle pensionera sig.. ja då fick vi leta nytt hus helt enkelt.. där möjlighet till lgh el extrahus fanns. Då köpte vi denna gård och han har egen lgh i ett separat hus.

Det är inte alltid en dans på rosor.. han är lätt uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Jag hinner inte alltid med de sysslor jag bör, men jag får lite extra kvalitetstid med min pappa… och ser man genom livet i sin helhet - har jag fått mycket av honom!

Alla har olika förutsättningar.. jag ser det som en ynnest att jag kan hjälpa honom nu.. hjälper honom med all handling (online), håller koll på att hemtjänsten sköter sig, hjälper till med tvätten, handla mediciner.. osv

Man ska ha i åtanke att om de behöver hjälp, finns hjälp att tillgå med hemtjänsten! Vi har renoverat allt med handikappvänlighet i åtanke.. vi har lämnat plats till hiss (som kommunen skulle stå för om/när den behövs).. han har städhjälp, matleverans osv.

Man står inte helt ensam med allt.. men man har tillfälle att hjälpa dem få hjälp.. (och peppa dem när de inte vill ha hjälp..)

Vi äter middag ihop nån dag i veckan kanske.. då har vi filmkväll :) trevligt.. och otvunget..

Man umgås inte varje dag hela tiden.

Hoppas din mor kan få lån, så du får en trevlig granne ;) och att allt löser sig med ditt husbygge i övrigt!

• Gilla
  • Älska
yonna och 9 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag läser allt, tack för alla svar! (y)

Just nu lutar det åt att morsan får köpa huset vad det är värt efter jag styckat av tomten. Har mailat mäklaren som värderade huset vad han trodde det skulle vara värt om jag styckar av halva! Väntar på svar..
Bra att ni tar beslutet att sälja huset i sin helhet till din mor! Bankerna själva avråder faktiskt från att man äger fastigheter tillsammans med sina föräldrar om man inte är det enda barnet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att det finns politiker som vill återinföra arvsskatten. Det kan bli dyrt då om du får ärva ett helt hus.

D DW79 skrev:
Tänk på att det finns politiker som vill återinföra arvsskatten. Det kan bli dyrt då om du får ärva ett helt hus.
Så han borde bo ihop med sin mamma och inte bygga något eget hus tänker du? Arvsskatt blir det väl ändå isåfall, för då har hon pengarna på banken....

• Gilla
vespaman
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr
Bäst är att hon hyr huset av dig enklast sen kan du bygga vad du vill
Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.

Jag hade inte sålt, men det beror nog mer på att jag inte vill har morsan till granne. Dessutom kommer du får ränna där så fort något hänt.
Att göra affärer med eller över huvud taget blanda in familjen i ekonomin är något som jag stark avråder ifrån.
Men om du trivs med din mamma så är väll det bästa.

a) Du lånar ut pengarna till henne som saknas, upprättar kontrakt etc. enligt konstens alla regler och informerar syskonen så att dom vet om det inför arvsdelning osv.
b) Att ni gemensamt äger bostaden. Du till 20-25% morsan till resten. (samma sak där, informera resten av familjen).

Troligen är väll B det som är vettigast, dels för att du då får värde ökningen, och dels för att du kan köpa loss mer procent av bostaden ifall det behöver renoveras/anpassas i framtiden, annars kommer du nog göra det gratis.

Sedan bör ju såklart din mamma betala hyra till dig, åtminstonde motsvarande dina lånekostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.