Som det verkar nu ser det ut som om TS ensam ska bära kostnaden för det mamman inte kan finansiera. Så kan man ju göra, och som andra skrivit lösa det med ett skuldebrev. Gott så.

Men syskonen kanske också kan chippa in lite om någon ska göra det. 100 tkr per person är kanske lättare att avstå än 300 tkr för TS, exempelvis. Om alla har möjlighet att bidra lika slipper man ju också den frågan vid ett framtida arvsskifte.

Å andra sidan, är TS 26 är kanske mamman inte lastgammal heller. Det är mycket begärt att stötta ens föräldrar ekonomiskt decennier in och ut.

• Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bra sätt att frigöra mer pengar!
Bygger man det mindre (billigare) först kan man rent av flytta in där själv under tiden nya stora huset byggs och sälja gamla huset, så är lånen betalda.

Fast jag skulle nog dela 2000 kvm till gamla huset, 1500 till nya lilla och 4500 till nya stora. Då kan ytterligare tomter delas av framöver om man vill.
För att få bygga ett Attefallshus på en fastighet måste det finnas ett hus där förut.

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Stycka tomten på tre delar? Sälj gamla huset, bygg nya OCH bygg ett tredje i attefalls storlek ungefär. Den lilla tomten och stugan får morsan bo i och underhållet blir minimalt. Sen om du står som ägare och hon hyr det så kan du sälja det sen och se det som en investering för framtiden och hjälpa henne på samma gång. 3000, 4000 och 1000 kvm typ.
Du får ju inte bygga ett attefallshus på en obegyggd tomt

mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.

Hej! Har svårt att se problemet!
Behåll huset, skriv hyreskontrakt, kom överens med dina syskon om ägandet sälj av gamla huset, du och dina syskon som ägare och att de ställer upp som medlånebetalare (sänker räntan!) och fastställ hyran inom gränsen för skattefritt som du kan ta ut för att mor ska få bostadsbidrag vilket i sin tur ger dig amortering till lånen. Utan att du åker på en skattesmäll
Allting i hela snurren om vem som äger är ju kanske inte så noga! Bra att syskonen kan vara med banken sänker räntan (det är ju småpengar i stora hela delat på alla) finessen är att mor får bo billigt bra och dina syskon är med samtidigt som ägandet tar slut i samband med att mor flyttar!
En annorlunda utväxling med syskonen med betalningsansvar för lånen utan att behöva betala för något, vara delägare, % Krävs en duktig jurist för att skriva ihop allt utan att glömma något! Lösen vid hyresavtalets slut ej att förglömma!

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Låna ut x hundra tusen till henne för stadslåneränta +1% amorteringsfritt (som banken inte måste veta om då du inte tagit inteckning). I arvet får du då tillbaka allt...

• Gilla
Erik Fröberg
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Dock "låser jag inne" massa pengar som jag inte kommer kunna få ut förrens morsan går bort.. Men det kanske är en smäll man får ta..
Nja visst kommer du inte åt pengarna fören din mamma går bort men du äger ju dock 30% av fastigheten som då förhoppningsvis är värd mer än den är i dag. Se det som en investering

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
M Majmildred skrev:
Lägger till på nackdelar: x Blir singel forever. Ingen kvinna med förståndet i behåll vill bo på samma gård som svärmor.
Jag är en kvinna som bor på övervåningen i en släktgård med min man och barn, medan mina svärföräldrar bor på bottenvåningen. Det är visserligen ett väldigt stort hus med separata ingångar, men det ska erkännas att jag inte visste vad jag gav mig in på när vi flyttade dit! :rofl: Bland lantbrukarfamiljer är det inte så ovanligt med generationsboende - kanske TS kan hitta en partner som är lika naiv som jag var?

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 8 till
  • Laddar…
Om du tänker i andra banor så kanske det finns annan lösning. Du måste ju inte nödvändigtvis stycka fastigheten i 2 lika stora delar 8000 kvadrat kan ju bli ex. 2000 till mamma och 6000 till dig då blir den fastigheten billigare. Eller så bildar du 3 eller 4 tomter som kan säljas nu eller i framtiden. Dock bör du ju kolla vad detaljplanen tillåter men en tomt på 2000 är ju även det ganska stort.

• Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Jungfrun1 Jungfrun1 skrev:
Eller så tänker man inte så egoistiskt, och VILL finnas till hands för sin åldrande förälder.
Borde kanske nyansera mitt inlägg. Tyvärr har jag ett par exempel i min närhet där omvårdnad av föräldrar äter upp personens eget liv. Självklart ska man finnas till för sina föräldrar om möjlighet finns OCH man vill. Det jag inte skulle sätta mig i är att ha en förälder som är beroende av mig redan i unga år.

Jag vill hellre orka sätta guldkant på tillvaron för mina föräldrar än att "bara" sköta det grundläggande.

• Gilla
Jungfrun1 och 3 till
  • Laddar…
Gör det! Om inte din mamma är sån att hon gärna lägger näsan i blöt, du måste kunna sätta gränser för henne annars kan det bli jobbigt. Har haft både svärförälder och svåger boende på tomten och det gick bra, dessutom ingår ju då förhoppningsvis gratis passning av ev. framtida barn ;)

Se till att ha alla avtal nedskrivna i detalj, man vet aldrig vad som händer och muntliga avtal är inte mycket värda om det blir bråk.

• Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
Karlia
Jag sade till min pappa (f - 36) senast ikväll att han är välkommen att bo hos mig den dagen det inte fungerar att bo hemma längre. Det kommer han aldrig vilja göra, att jag överhuvudtaget kunde säga det berodde på att han pratade om hur en hiss skulle kunna installeras i huset.

Kan och vill du ha din mamma i närheten så gör vad du kan för att det ska fungera.

• Gilla
  • Älska
yonna och 3 till
  • Laddar…
Det diskuteras mycket i tråden vad som händer vid TS' mammas död. Men med tanke på TS' ålder är detta förhoppningsvis långt bort, mamman är gissningsvis någonstans mellan 46 och 66 år gammal, så hon bör vara i arbetsför ålder, de dåliga höfterna till trots. Det underlättar för mamman att få lån, pensionärer är inga favvokunder för nya bostadslån.
Det är inte ens säkert att detta blir mammans sista bostad, hur många av er 50-åringar här inne bor i ert livs sista bostad ;)?

Menar du allvar med planerna, @mrmatroy, är det många saker att diskutera. Arv kanske inte är det första ämnet! Snarare hur du ska kunna stycka av och sälja ditt gamla hus till mamma och finansiera bygget av ditt nya hus.
Mamma bör också skriva huset som sin enskilda egendom, om hon skulle träffa en ny kärlek.
(Jag förutsätter att du och din mamma har en sund relation, så att detta kan fungera för er båda.)

• Gilla
anna2 och 1 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Nu vet jag inte hur många syskon du har, men minst en.
Kan inte barnen till din mamma ta ett lån. Enkelt senare vid årsskiftet.

B Bengt Svejdur skrev:
För att få bygga ett Attefallshus på en fastighet måste det finnas ett hus där förut.
K Kjol skrev:
Du får ju inte bygga ett attefallshus på en obegyggd tomt
Once again. Inte vad jag skrev. Ett hus i attefallsstorlek. Alltså 30kvm med alla bekvämligheter. Självklart får man söka bygglov..

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sälj för vad du behöver och hon klarar av och reglera resten med juridiska dokument och dialog med syskonen så detta tas hänsyn till vid arvet.
Det är en ynnest och hedersvärt av dig att ta hand om din mamma så, och hennes höfter kommer imte bli bättre. Däremot kommer du bli mer engagerad i hennes liv ju äldre hon blir, där du kommer få utföra tjänster till henne då hon inte längre orkar själv, fixa elementen, klippa gräset, åka och handla, skotta snö osv. Min man är i den situationen just nu och det är rätt slitsamt ibland eftersom hon nu är van vid det och har svårt att be samhället om hjälp.

Å andra sidan, vad fint att ha mamma nära. När du inte längre än singel kan hon hjälpa er med barnbarn, passa hus, katten och vattna blommor mm.

Blev glad av att läsa ditt inlägg ❤

• Gilla
  • Älska
yonna och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.