52 744 läst · 103 svar
53k läst
103 svar
Skulle ni sålt till morsan???
Jag läser allt, tack för alla svar!
Just nu lutar det åt att morsan får köpa huset vad det är värt efter jag styckat av tomten. Har mailat mäklaren som värderade huset vad han trodde det skulle vara värt om jag styckar av halva! Väntar på svar..
Just nu lutar det åt att morsan får köpa huset vad det är värt efter jag styckat av tomten. Har mailat mäklaren som värderade huset vad han trodde det skulle vara värt om jag styckar av halva! Väntar på svar..
Attefallshus med endast startbesked kan man endast bygga om man har en tomt där det redan finns en huvudbyggnad sedan tidigare. Således kan man inte ansöka om ett Attefallshus på en ny avstyckad tomt utan tidigare huvudbyggnad. Attefallshuset räknas då istället som en huvudbyggnad och då krävs det bygglov.Niclas Gustafsson skrev:Stycka tomten på tre delar? Sälj gamla huset, bygg nya OCH bygg ett tredje i attefalls storlek ungefär. Den lilla tomten och stugan får morsan bo i och underhållet blir minimalt. Sen om du står som ägare och hon hyr det så kan du sälja det sen och se det som en investering för framtiden och hjälpa henne på samma gång. 3000, 4000 och 1000 kvm typ.
Klart morsan ska ha ett hus, hon får betala det hon kan.mrmatroy skrev:Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.
Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr
Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.
Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.
Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.
Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?
Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.
Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Jag hade nog resonerat annorlunda än dig, skulle verkligen inte vilja ha åldrande föräldrar i grannhuset. Tänk på alla dolda förväntningar som finns på t.ex. underhåll och hjälp med saker som strular.
Har man goda ekonomiska förutsättningar kan man överväga att finansiera föräldrarnas boende men skulle inte göra det i din sits.
Mitt råd är att stycka av det gamla och sälja för så mycket du kan, och helst inte till morsan.
Har man goda ekonomiska förutsättningar kan man överväga att finansiera föräldrarnas boende men skulle inte göra det i din sits.
Mitt råd är att stycka av det gamla och sälja för så mycket du kan, och helst inte till morsan.
Hej!
Vet inget om avstyckning av tomt. Men tips för din andra fråga!
Det finns en hel del fördelar med att sälja till din mamma.
Det jag faktiskt tänker på är att du och dina syskon kan skriva ett avtal, er emellan att du får ett större arv (högre %) när er mamma går bort och bodelningen görs. Detta eftersom du nu ”förlorar” en del för att du säljer för billigt till henne. Lycka till! /Anna
Vet inget om avstyckning av tomt. Men tips för din andra fråga!
Det finns en hel del fördelar med att sälja till din mamma.
Det jag faktiskt tänker på är att du och dina syskon kan skriva ett avtal, er emellan att du får ett större arv (högre %) när er mamma går bort och bodelningen görs. Detta eftersom du nu ”förlorar” en del för att du säljer för billigt till henne. Lycka till! /Anna
mrmatroy skrev:Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.
Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.
× Jag bor nära morsan.
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Lägger till på nackdelar: x Blir singel forever. Ingen kvinna med förståndet i behåll vill bo på samma gård som svärmor.mrmatroy skrev:Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.
× Jag bor nära morsan.
Bästa svaret
Intressant fråga. Jag är 66 år, har vuxna barn. Det är otroligt generöst och omtänksamt av dig att vilja hjälpa din mamma. Ett sätt att lösa det är att du säljer ditt hus till din mamma för det pris den är värderad till 1,8 miljoner. Eftersom din mamma inte kan betala hela den summan så kan hon ha resterande belopp som en skuld till dig. Ni kan enas om att skulden ska räknas upp varje år med samma summa som är vanligt för ett bolån (topplån). I skuldebrevet kan ni skriva in att skulden inte behöver lösas in förrän hon flyttar från bostaden. OM du är säker på att du vill ligga ute med de pengarna i alla år. Tänk på att du kanske väljer att flytta, på grund av arbete, på grund av att du träffar en partner eller på grund av annat som händer i ditt liv. Så ni kan skriva in annat villkor i sådant skuldbrev, t.ex. att skulden ska betalas senast xx eller att villkoren ska omförhandlas då. Med tanke på att ni är flera syskon så föreslår jag att du tar hjälp av en advokat som kan hjälpa dig. Det är en trygghet för dig, för din mamma och för dina syskon om ni har tydligt avtal som är juridiskt hållbart. För ibland händer saker i livet som man inte har förutsett och det här med pengar - det kan skapa så mycket tråkigheter om alla berörda har olika åsikter om vad som ska gälla. Jag önskar dig och din mamma all lycka. Det är fantastiskt att få bo så nära varandra. Min dotter bor med sin familj på tomten intill min. Och det ger mig så mycket glädje i livet, så mycket vardagsglädje som jag är tacksam över varje dag.
mrmatroy skrev:Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.
× Jag bor nära morsan.
Eller så tänker man inte så egoistiskt, och VILL finnas till hands för sin åldrande förälder.T TrädgårdsBjörnen skrev:Jag hade nog resonerat annorlunda än dig, skulle verkligen inte vilja ha åldrande föräldrar i grannhuset. Tänk på alla dolda förväntningar som finns på t.ex. underhåll och hjälp med saker som strular.
Har man goda ekonomiska förutsättningar kan man överväga att finansiera föräldrarnas boende men skulle inte göra det i din sits.ä
T TrädgårdsBjörnen skrev:Jag hade nog resonerat annorlunda än dig, skulle verkligen inte vilja ha åldrande föräldrar i grannhuset. Tänk på alla dolda förväntningar som finns på t.ex. underhåll och hjälp med saker som strular.
Allt annat än att hon köper huset för marknadspris förstör ju för dig och ditt framtida bygge. Och om du gör en alternativ lösning där du står kvar som ägare eller skuldebrev etc så är det ju avhängigt att fastigheten är värd minst det i framtiden. Du får då också helt plötsligt två fastigheter som måste hållas efter.
Stå på dig och säg att du bara kan sälja till marknadspris för att dina planer ska gå i lås.
Stå på dig och säg att du bara kan sälja till marknadspris för att dina planer ska gå i lås.
attefallsstorlek sa jag. Inte attefallshus. Alltså ett litet kompakt hus på 30kvm med alla bekvämligheter men utan ett riktigt hus att ta hand om. Vad jag vet finns det väl inga hinder mot att ansöka om bygglov och sätta upp ett hus i den storleken? Sen säljer man huset till sommarstugesugen stockholmare för någon miljon eller två och har tjänat sig en hacka. Det gamla huset är ju sedan länge sålt och har finansierat det nya huset så detta blir bara bonus. Ett attefallshusliknande bygge kostar väl ”bara” ca 200000 färdigbyggt. värt som bara den! Åsså lite fin trädgårdsskulpering till mamsen och allt är prima liv.J Johan Edvardsson skrev:Attefallshus med endast startbesked kan man endast bygga om man har en tomt där det redan finns en huvudbyggnad sedan tidigare. Således kan man inte ansöka om ett Attefallshus på en ny avstyckad tomt utan tidigare huvudbyggnad. Attefallshuset räknas då istället som en huvudbyggnad och då krävs det bygglov.
Jag har en åldrande mor med dåliga höfter.Hon har opererat dem men det är fortfarande inte helt 100% funktion vilket det ju sällan blir.
Frågan är kanske främst.. hur mycket mer jobb kommer du få och kommer du mäkta med det?
Det är jättemycket jobb att ha hus och stor tomt med betydligt större fallrisk än om din mamma köper en bostadsrätt med hiss. Så tänk verkligen över hur mycket hjälp hon kommer behöva och trösklar,trappor, jämnt tomt kommer påverka hennes risker att falla.
Jag skulle inte ha ngt emot att ha min mamma som granne om hon bodde i lägenhet, hon och min pappa sålde huset innan de båda blev för krassliga och flyttade in i 55+ bostadsrätt. Väldigt tacksam för det var gräsmattor, ogräs, trappor, snöröjning etc som de inte klarade. Dessutom är majoriteten av de äldre väldigt envisa och gör saker som är uppenbar fara.
Frågan är kanske främst.. hur mycket mer jobb kommer du få och kommer du mäkta med det?
Det är jättemycket jobb att ha hus och stor tomt med betydligt större fallrisk än om din mamma köper en bostadsrätt med hiss. Så tänk verkligen över hur mycket hjälp hon kommer behöva och trösklar,trappor, jämnt tomt kommer påverka hennes risker att falla.
Jag skulle inte ha ngt emot att ha min mamma som granne om hon bodde i lägenhet, hon och min pappa sålde huset innan de båda blev för krassliga och flyttade in i 55+ bostadsrätt. Väldigt tacksam för det var gräsmattor, ogräs, trappor, snöröjning etc som de inte klarade. Dessutom är majoriteten av de äldre väldigt envisa och gör saker som är uppenbar fara.
Laglotten är bara 50% av arvslotten så hon kan fortfarande testamentera bort hälften.
Efter att hon köpt huset kan hon skänka en del av ”sitt” hus som motsvarar vad du förlorade när du sålde till underpris, givet att du kan få tillräckligt för att göra banken glad. Isf måste upprätta ett gåvobrev av vilket framgår att gåvan inte utgör förskott på arv. Annars kommer gåvan ändå räknas av vid en framtida bouppteckning.
Både dessa uppläggen kräver så klart att du pratar med dina syskon för att undvika framtida konflikter.
Efter att hon köpt huset kan hon skänka en del av ”sitt” hus som motsvarar vad du förlorade när du sålde till underpris, givet att du kan få tillräckligt för att göra banken glad. Isf måste upprätta ett gåvobrev av vilket framgår att gåvan inte utgör förskott på arv. Annars kommer gåvan ändå räknas av vid en framtida bouppteckning.
Både dessa uppläggen kräver så klart att du pratar med dina syskon för att undvika framtida konflikter.