45 239 läst · 90 svar
45k läst
90 svar
Skulle ni acceptera denna måttanpassade bänkskiva?
Eftersom måttagning och montering ingick i köpet .andreascarlsson skrev:
Leverantören har upplysningsplikt och avrådandeplikt vilket ingår i leverantörens fackmässiga utförande.
Leverantören skulle ha varnat i samband med måttagningen och tillförsäkrat sig om att köparen
förstod varningen genom att skriva det i avtalet . Att ha granpanel på detta sätt är att skapa problem,
kan bli mögel , röta och svårt att hålla rent.
Reklamera omgående och be om rättelse , gör inget själv innan leverantören svarat och håll alltid
leverantören underrättad som måste svara inom skälig tid. Leverantören har medverkat till felet.
Har beslutat att kontakt dem och be dem komma över och titta på det. Hade jag som sagt vetat innan att det skulle bli en sådan glipa så hade jag försökt räta upp panelen.
S Spikin skrev:Eftersom måttagning och montering ingick i köpet .
Leverantören har upplysningsplikt och avrådandeplikt vilket ingår i leverantörens fackmässiga utförande.
Leverantören skulle ha varnat i samband med måttagningen och tillförsäkrat sig om att köparen
förstod varningen genom att skriva det i avtalet . Att ha granpanel på detta sätt är att skapa problem,
kan bli mögel , röta och svårt att hålla rent.
Reklamera omgående och be om rättelse , gör inget själv innan leverantören svarat och håll alltid
leverantören underrättad som måste svara inom skälig tid. Leverantören har medverkat till felet.
Vet att det skulle vara ”säkrare” att ha kakel på väggen men det skulle inte se bra ut i helhet. Resten av den öppna ytan, köket/vardagsrummet är i panel så vi har valt att ha det även i köket.
Panelen är behandlad med osmos hårdvaxolja så förhoppningsvis skyddar det en del.
Tycka vad man vill men ibland går design före det praktiska
Panelen är behandlad med osmos hårdvaxolja så förhoppningsvis skyddar det en del.
TipsSidanKaos skrev:Vet att det skulle vara ”säkrare” att ha kakel på väggen men det skulle inte se bra ut i helhet. Resten av den öppna ytan, köket/vardagsrummet är i panel så vi har valt att ha det även i köket.
Ett sätt att minska skönhetsfelet kan vara att såga ur panelen ca 15-20 mm med multisåg typ Fein ovanför bakkantlisten och sedan lägga in en trälist av samma material som panelbrädorna. Det går då att anpassa djupet så att springor och spår i faspanelen "försvinner". Enkelt jobb för den snickarhändige, kanske fixar din bänkskiveleverantör detta som goodwill. Eventuellt lägger bänkskiveleverantören i en list av samma material som bänkskivan med osynlig fog (kompositmaterial?), blir supersnyggt.
Bänkskivatillverkare kan göra bättre. Självaste bänkskivan skulle de kunnad anpassa så att det inte finns en så stor springa längst ute (max 1mm).
Den stående skivan (stänkskyddet) skulle man även montera lite sned så det inte blir så stor glipa uppe. Bättre är dock som många redan skrev att fälla den in i panelen så att vätska som rinner nerför panelen kan komma ut. Den alternativen med en trälist eller även en stenlist infällt i panelen över stänkskyddet är en bra alternativ tycker jag.
Hur som helst ska man foga med någon slags silikon.
Att panelen är behandlad med olja är bra sålänge man aldrig tvätta av den med något fettlösande medel (diskmedel eller liknande) utan bara med vatten eller ett medel som är till för oljade ytor.
Att ha en sådan panel i köket är dock sämsta valet ur praktiska synvinkel. Det finns alltid en bra alternativ som är snygg tillsammans med resten av rummet som också är praktisk.
Den stående skivan (stänkskyddet) skulle man även montera lite sned så det inte blir så stor glipa uppe. Bättre är dock som många redan skrev att fälla den in i panelen så att vätska som rinner nerför panelen kan komma ut. Den alternativen med en trälist eller även en stenlist infällt i panelen över stänkskyddet är en bra alternativ tycker jag.
Hur som helst ska man foga med någon slags silikon.
Att panelen är behandlad med olja är bra sålänge man aldrig tvätta av den med något fettlösande medel (diskmedel eller liknande) utan bara med vatten eller ett medel som är till för oljade ytor.
Att ha en sådan panel i köket är dock sämsta valet ur praktiska synvinkel. Det finns alltid en bra alternativ som är snygg tillsammans med resten av rummet som också är praktisk.
Du har fått många bra råd. Lös detta med din leverantör, tjänar inget till att hårdra vem som har rätt eller fel. Bättre att lösa det det snabbt och sedan njuta av ditt nya kök i 20-30 årSidanKaos skrev:Vet att det skulle vara ”säkrare” att ha kakel på väggen men det skulle inte se bra ut i helhet. Resten av den öppna ytan, köket/vardagsrummet är i panel så vi har valt att ha det även i köket.
När jag beställde en Silestone skiva till vårt kök så kom de och mätte upp med någon typ av 3D arm, tror de mätte upp ca 30-50 punkter och det blev helt ok med mina krav, nu var jag själv jäkligt noga och riktade upp alla väggar innan jag monterade köket, men jag hade inga krav på stenleverantören att de skulle måttpassa bänkskivan utan jag antog en skiva på 600 x ??? Vet igentligen inte vad man erbjuder eller kan kräva på en måttanpassad bänkskiva?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä tyvärr har jag inga detaljer på hur nära det blev emot väggen, men jag hade ju inte så stora krav och sedan så monterar man ju oftast kakel efter bänkskivan kommit på plats...
Sen har man ju ett gäng sådana på besök
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen har man ju ett gäng sådana på besök
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
En hantverkare kan bara upplysa om sådant som är uppenbart för hen. En vägg som buktar de här fem mm över bänkskivans längd men kom igen... ibland blir man förvånad över vad man läser. :/
I uppdraget montering av bänkskiva ingår inpassning /tätning mot vägg runtom, varför rakheten ochnorrbottenssnickaren skrev:
därmed möjlighet för en fackmässig montering och tätning ingår i hantverkarens upplysningsplikt .
En fackmässigt utförd montering av bänkskiva i våt miljö fordrar att tätningsmassa påförs skivan
som sedan trycks mot väggen och jämnas till en tät fin fog. Då träväggen är dålig som monterings-
underlag skall hantverkaren avråda och inte utföra leveransen.
Det är inget fel på skivan men undersökningen och monteringen är inte fackmässigt utförd och därmed har inte hantverkaren levererat vad som har avtalats då monteringen saknar avtalad egenskap
och det utgör ett fel i varan/tjänsten .
Genom att inte påtala olämpligheten med trävägg som monteringsunderlag har hantverkaren
godkänt underlaget och påtagit sig risken för icke fackmässig montering och bör stå sitt kast.
Tyvärr känner många hantverkare inte till sin upplysning-och avrådandeplikt när köparen är
privatperson. Skriftlig reklamation gäller.
Lägg en tunn list i framkant på bänken och glipan mellan väggen och stänkskyddet blir betydligt mindre.SidanKaos skrev:Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
Oavsett hur vattentålig du får panelen måste du ju få det tätt så att det inte kan rinna vatten bakom stänkskydd ner bakom skåpen under. Ett rejält barbiebad eller liknande från mina ungar skulle direkt leda till katastrof med den där lösningen.SidanKaos skrev:Vet att det skulle vara ”säkrare” att ha kakel på väggen men det skulle inte se bra ut i helhet. Resten av den öppna ytan, köket/vardagsrummet är i panel så vi har valt att ha det även i köket.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
ni gör ts en otjänst när ni uttalar er med sån tvärsäkerhet... speciellt när man killgissar. Ts kan ta er på orden :/S Spikin skrev:I uppdraget montering av bänkskiva ingår inpassning /tätning mot vägg runtom, varför rakheten och
därmed möjlighet för en fackmässig montering och tätning ingår i hantverkarens upplysningsplikt .
En fackmässigt utförd montering av bänkskiva i våt miljö fordrar att tätningsmassa påförs skivan
som sedan trycks mot väggen och jämnas till en tät fin fog. Då träväggen är dålig som monterings-
underlag skall hantverkaren avråda och inte utföra leveransen.
Det är inget fel på skivan men undersökningen och monteringen är inte fackmässigt utförd och därmed har inte hantverkaren levererat vad som har avtalats då monteringen saknar avtalad egenskap
och det utgör ett fel i varan/tjänsten .
Genom att inte påtala olämpligheten med trävägg som monteringsunderlag har hantverkaren
godkänt underlaget och påtagit sig risken för icke fackmässig montering och bör stå sitt kast.
Tyvärr känner många hantverkare inte till sin upplysning-och avrådandeplikt när köparen är
privatperson. Skriftlig reklamation gäller.