Snyggt kök! Håller med övriga om att du bara ska försöka hitta silikon i lämplig färg att fylla fogen med. Men är panelen obehandlad, eller ska den få nån ytbehandling? Eftersom det är ett kök är det oundvikligt med stänk sånån typ av tålig ytbehandling är att rekommendera.

Jag hade nog övervägt en silikonrand mellan vägg och skiva och sedan en list för att följa den. Typ kvartsstav eller nåt, fäst i väggen. Kanten på stänkskyddet blir iofs olika bredd runt om men det lär man inte tänka på senare.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade fräst in skivan in i panelen, dvs fräst bort trä bakom bänkskivans alla delar. Resultatet blir att träpanelen går ner emot stående kant flytande. Skivan måste naturligtvis skjutas in mot vägg motsvarande.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Svaret på din fråga är nog både ja och nej. Jag vet inte exakt hur väggen ser ut, men stentillverkare har möjlighet att kontursåga stenskivor ned milimeterprecision och kan absolut ta höjd för böjda och snea väggar. Detta sliter dock mer på deras utrustning än raka snitt. Däremot vet jag inte hur möjligheten att anpassa stänkskyddet på samma vis.
Anser du att de utfört ett dåligt jobb tycker jag du kan höra med dem om det går att åtgärda. Vår skiva fick de komma tillbaks och flytta på något då den låg snett. För en dialog med tillverkaren. De borde kunna ge dig bättre svar.

• Gilla
Ickedickedoa och 2 till
  • Laddar…
Hemsk vägg, fin bänkskiva.

Jag tror inte processen för att tillverka fiberkompositskivor tillåter kurvatur.

Många hakar upp sig på väggen men är skivan det mått du beställt? Om du beställt en 600mm skiva och fått en 595mm skiva så är det väl inte helt ok? Varför saknas det då 5mm? Men om du har fått en 600mm skiva och panelen sen orsakar glipan är det ju inte skivans fel.

• Gilla
mellansorken
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
Dom kan inte såga stenen krokig, du får foga igen springan eller leva med den.

Blir lite nyfiken på firman som var där och måttade? Hade de med sig långmått och ev. upplyste om väggars olika tendens att skeva i olika riktningar?
I vilket skede var de där? Innan träpanelen och bänkskåpen sattes upp eller efter?
Som de flesta skriver: Mjukfog i bakkant

De hade med sig någon pennliknande mätare som var kopplad till någon dator. Det var just det att de inte upplyste om att det skulle bli några problem. Hade de sagt det så hade jag antingen försökt få väggen mindre vågig eller bara fått acceptera att det skulle bli en glipa. Men inget alls sades om det.
allt var uppe, panel, skåp, luckor mm.

Solrosen Solrosen skrev:
Blir lite nyfiken på firman som var där och måttade? Hade de med sig långmått och ev. upplyste om väggars olika tendens att skeva i olika riktningar?
I vilket skede var de där? Innan träpanelen och bänkskåpen sattes upp eller efter?
Som de flesta skriver: Mjukfog i bakkant

Tror att du har missuppfattat, stänkskyddet ska absolut inte gå ”in i sponten” utan bara placeras närmare panelen så att man slipper glipan. Och om man får önska så hade jag sett att bänkskivan hade varit några mm djupare längst ut för att följa väggen alternativt tryckts närmare panelen. För jag kan inte känna att det går emot någonstans, testade att dra en tumstock bakom
Ja då är jag med, du får nog såga ur panelen och försöka få in skivan mot väggen ett par mm.

Z Zachtionman skrev:
Här tycker jag problemet är att din vägg inte är rak. Bänkskivan ska givetvis vara 90° i vinkeln mellan skiva och kanten som sticker upp. Att döma av dina bilder så går det i princip inte att bygga skivan så som du önskar. Vill du ha det jämnt (och tätt) föreslår jag att du tar ner panelen och eventuellt rätar upp väggarna. Sedan upp med plywood+gips.
Ta ner panelen på den väggbiten och sala på med en skiva och återmontera panelen

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag fick specifikt frågan om jag ville ha stenskivan sågad efter väggen, eller om jag nöjde mig med ett rakt snitt. Vi valde rakt snitt då vi ändå skulle sätta kakel. Så jo, de kan såga krokigt. Dock vet jag inte hur det är med stänkskyddet då snittet är åt andra hållet.

Jag vet att väggen inte är helt rak men jag trodde att om man beställde en måttanpassad skiva så skulle den vara just anpassad efter mitt kök. Om jag hade haft en rund vägg så antar jag att man hade anpassat efter det
Tyvärr trodde du fel, trist men sant.

Sätt dit en en smal list i trä runt skivan. Det kommer bli snyggt och bättre än silikon.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Det man hade fått göra är ju ett "urtag" väggen där bänkskivan är så att man hade kunnat skjuta in bänkskiva och stänkskydd i urtaget. Då hade man kunnat få en icke existerande springa. Samtidigt gäller det att beställa några mm för stor bänkskiva i sådant fall.

Troligtvis för sent för en sådan lösning vid det här laget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.