M maria01 skrev:
vad dom heter spelar ju ingen roll eller?
Vem är proffs?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Priset säger en hel del men även en viss kvalitet skillnad men framförallt prestanda skillnad.

Ett bra exempel är väl egentligen skruvdragare dom testet handla om. 12v15 är mer konsument och 12v35 är mer proffs.

Ännu bättre exempel är gsr 120-li vs 12v35 dom är tänkta att fylla 2 olika hål i marknaden.

Ang vinkelslipar så finns det också en hel del olika.
Gws 18v-li vs gws/x 18v 15sc.

Finns det en dyrare variant än den billigare så skulle jag säga att principen är att den billigare är mer konsument.
12V15 kom några år före 12V35 ska tilläggas.
35an är borstlös men båda är bra maskiner, jag villhövde 35an och då fick 15 flytta in och bli stationerad i källaren. :oops::geek:
 
Sittställning
FredrikR FredrikR skrev:
12V15 kom några år före 12V35 ska tilläggas.
35an är borstlös men båda är bra maskiner, jag villhövde 35an och då fick 15 flytta in och bli stationerad i källaren. :oops::geek:

AA precis nu kommer det e ny våg av "ny innovation"
Nu ska allt bli borstlöst och sen biturbo på varje modell så det av vissa Bosch finns det till och med 3 steg skulle jag säga
 
Sittställning Forlowt skrev:
Priset säger en hel del men även en viss kvalitet skillnad men framförallt prestanda skillnad.

Ett bra exempel är väl egentligen skruvdragare dom testet handla om. 12v15 är mer konsument och 12v35 är mer proffs.
Okay, så först var 12v15 proffs alternativet och sen kom 12v35 och då blev 12v15 konsument och 12v35 proffs? Låter som du hittar på nu.

Sittställning Forlowt skrev:
Finns det en dyrare variant än den billigare så skulle jag säga att principen är att den billigare är mer konsument.
Okay, så om man inte köper det dyraste alternativet inom alla kategorier så köper man i grunden en produkt tänkt för kosumenter?

Frågar man Bosch är jag övertygad om att de kommer säga att deras blå serie är tänkt för hantverkare/proffs medan grön är tänk för kosumenter. Att det finns olika kvalité till olika pris inom vardera kategori ser jag inte som konstigt, ibland är det inte bara priset som är avgörande för hur en maskin fungerar under vissa omständigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
AA precis nu kommer det e ny våg av "ny innovation"
Nu ska allt bli borstlöst och sen biturbo på varje modell så det av vissa Bosch finns det till och med 3 steg skulle jag säga
Biturbo är ju enbart på 18V, än så länge men visst finns det variationer inom det blå segmentet.
 
Redigerat:
I grunden tror jag på att det handlar om att produkter ska uppnå en viss kvalité för att vara lämplig för kommersiellt jobb vilket samtliga blå Bosch bör vara. Att det sen finns ett stort span av olika kvalitér där till olika priser beror på vilken miljö maskinerna utsätts för och vilka övriga krav som finns.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S snowjim skrev:
Okay, så först var 12v15 proffs alternativet och sen kom 12v35 och då blev 12v15 konsument och 12v35 proffs? Låter som du hittar på nu.



Okay, så om man inte köper det dyraste alternativet inom alla kategorier så köper man i grunden en produkt tänkt för kosumenter?

Frågar man Bosch är jag övertygad om att de kommer säga att deras blå serie är tänkt för hantverkare/proffs medan grön är tänk för kosumenter. Att det finns olika kvalité till olika pris inom vardera kategori ser jag inte som konstigt, ibland är det inte bara priset som är avgörande för hur en maskin fungerar under vissa omständigheter.

Jag snackar om motsvarighet, alla segment uppdateras. Så det är inget hittepå. Bosch kan inte sälja samma 3 modeller i 20 år dom måste uppdateras.

Det fanns en modell före 12v15 osv osv osv osv osv.

Argumentet kvarstår 12v15 blir inte ersatt av 12v35 dom täcker olika delar av marknaden.

Detta gäller alla märke och i princip alla prylar i hela världen man gör mindre förändringsr för att sälja nytt skit.


Marknaden är inte svart eller vit det finns en stor grå zon där man också vill sälja detta gör Bosch genom att täcka ett stort spann av kvalitet och prestanda från grön till blå ...
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag snackar om motsvarighet, alla segment uppdateras. Så det är inget hittepå. Bosch kan inte sälja samma 3 modeller i 20 år dom måste uppdateras.

Det fanns en modell före 12v15 osv osv osv osv osv.

Argumentet kvarstår 12v15 blir inte ersatt av 12v35 dom täcker olika delar av marknaden.

Detta gäller alla märke och i princip alla prylar i hela världen man gör mindre förändringsr för att sälja nytt skit.


Marknaden är inte svart eller vit det finns en stor grå zon där man också vill sälja detta gör Bosch genom att täcka ett stort spann av kvalitet och prestanda från grön till blå ...
Men proffsmaskin avgörs väll ändå inte av senaste tekniken? Det måste ju handla om att kvalitén uppnår en rimlig gräns för kommersiellt jobb vilket oftast innebär daglig användning. Powertools för konsument marknaden är så gott som aldrig anpassad för att köras dagligen.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
S snowjim skrev:
Men proffsmaskin avgörs väll ändå inte av senaste tekniken? Det måste ju handla om att kvalitén uppnår en rimlig gräns för kommersiellt jobb vilket oftast innebär daglig användning. Powertools för konsument marknaden är så gott som aldrig anpassad för att köras dagligen.

Skrev jag det ?

Det finns svin många Bosch blå skruvdragare med varierande kvalitet. Det finns en anledning till att snickare köper den dyrare än att köpa den billigaste på Bauhaus kampanj. Det är verkligen inte samma kvalitet även om det är Bosch blå.

Slutsats, Bosch blå är inte samma kvalitet rakt igenom.

Det finns mycket pengar att tjäna på att sälja "proffs" verktyg och folk tror dom köper det något av det bästa. Det behöver bara vara tillräckligt bra.

Ett super gott exempel på detta är ikke märkes kläder vs märkes kläder.

Jag skulle definitivt säga att det finns Bosch blå som borde vara grön.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Skrev jag det ?

Det finns svin många Bosch blå skruvdragare med varierande kvalitet. Det finns en anledning till att snickare köper den dyrare än att köpa den billigaste på Bauhaus kampanj. Det är verkligen inte samma kvalitet även om det är Bosch blå.

Slutsats, Bosch blå är inte samma kvalitet rakt igenom.

Det finns mycket pengar att tjäna på att sälja "proffs" verktyg och folk tror dom köper det något av det bästa. Det behöver bara vara tillräckligt bra.

Ett super gott exempel på detta är ikke märkes kläder vs märkes kläder.

Jag skulle definitivt säga att det finns Bosch blå som borde vara grön.
Ffa. skiljer väl prestandan.

Jämförelsen med kläder haltar väl lite?
Märkeskläder är märkeskläder, kopior eller icke märkeskläder är det inte.
Blå Bosch är deras Professionell serie, där dom lämnar 3 år garanti vilket du inte får om du köper grönt tex. (y)
 
Sittställning
FredrikR FredrikR skrev:
Ffa. skiljer väl prestandan.

Jämförelsen med kläder haltar väl lite?
Märkeskläder är märkeskläder, kopior eller icke märkeskläder är det inte.
Blå Bosch är deras Professionell serie, där dom lämnar 3 år garanti vilket du inte får om du köper grönt tex. (y)

Absolut haltar säker lite men en liten poäng gjord ändå.

Klart det är deras professional serie, i den finns det "doppa tårna" modeller.

Men jag är inte emot Bosch, jag är bara inte en slav under deras marknadsföring.... Eller Jo det är jag vem försöker jag lura, har typ hela deras sortiment...
;)
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
...
Bosch Professional har just nu 7 st 18v skruvdragare på marknaden enligt deras hemsida. De som har lägst specification är GSB/GSR 18V-55(28-55Nm, 0-1800v/min), menar du att de borde legat som gröna maskiner och ska inte användas på daglig basis? Eller var går gränsen?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning
S snowjim skrev:
Bosch Professional har just nu 7 st 18v skruvdragare på marknaden enligt deras hemsida. De som har lägst specification är GSB/GSR 18V-55(28-55Nm, 0-1800v/min), menar du att de borde legat som gröna maskiner och ska inte användas på daglig basis? Eller var går gränsen?

S snowjim skrev:
Bosch Professional har just nu 7 st 18v skruvdragare på marknaden enligt deras hemsida. De som har lägst specification är GSB/GSR 18V-55(28-55Nm, 0-1800v/min), menar du att de borde legat som gröna maskiner och ska inte användas på daglig basis? Eller var går gränsen?
Nu prata jag om Bosch blå som helhet.

Marknadsföring - tror du på allt som skriver om sina produkter ?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning
FredrikR FredrikR skrev:
Ffa. skiljer väl prestandan.

Jämförelsen med kläder haltar väl lite?
Märkeskläder är märkeskläder, kopior eller icke märkeskläder är det inte.
Blå Bosch är deras Professionell serie, där dom lämnar 3 år garanti vilket du inte får om du köper grönt tex. (y)

Snubblade över detta när jag bläddra efter rabattkant.

Måste vara ett riktigt proffs verktyg med 5 års garanti

(Skämt)
 
  • Gul och svart skruvdragare 18V Falke med specifikationer och pris på en webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reklambild för Falke skruvdragare med texten "5 års garanti" och specifikationer listade nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Snubblade över detta när jag bläddra efter rabattkant.

Måste vara ett riktigt proffs verktyg med 5 års garanti

(Skämt)
För den oinvigde som kollar fort ser det nästan ut som en DeWalt.. :crysmile::rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.