richardtenggren
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vår snickare Palle som hjälpte oss med köket använde enbart Festool vilket brukar vara bra (men dyra) grejer men hans kompanjon Måns hade en fin liten och smidig skruvdragare som heter Mafell som imponerade på mig.

Hittar inga bilder annat än de här.
Mafell är också bra men kanske ännu dyrare än Festool(?). @nanowire är väl väldigt nöjd med sin såg tex? :)

Här finns skruvdragaren;
https://3abyggdelen.se/produkt/mafell-skruvdragare-a-10-m-maximax-i-systainer-919902/
 
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Om man väljer att inkludera dom, vems fel blir det dä ? Om ett test ska vara givande bör variablerna vara bättre kontrollerade.
Det beror helt på vad avsikten är med testet.
Hade man valt en dyrare Festool som orkat så hade folk klagat på det. Hur man än gör kommer någon klaga, vilket tråden är ett tydligt exempel på.

Sittställning Forlowt skrev:
Att diskutera något som ingen sagt är onödigt och man kan möta den tomma kritiken då. Det hör inte till den sakliga kritik som är rättvist riktat nu.
?
Sittställning Forlowt skrev:
Saken med ett test är väl att man själv inte ska sitta och räkna ut en massa, testet ska visa det !? Eller har jag missat något ? :crysmile:
Om du missat något eller inte får var och en avgöra. Jag ser framför mig att önskemålet vore att testa 50 maskiner mellan 500 och 1000 kr, 50 maskiner mellan 1000 och 2000 kr och 50 maskiner som är dyrare. Eller så får vi i te läsa några test alls...

Man kan jämföra med tester som utförs åt Råd och Rön. Alla modeller är inte med där heller. Jag kan välja en modell som får lägre slutbetyg än en annan modell, trots samma pris, för att den "bättre" modellen vinner på egenskaper som jag inte bryr mig om.

Vill man ha allt serverat på silverfat och inte behöva tänka själv, ja då duger inte detta, men för mig fungerar det bra för att ge en indikation om vad jag ska titta vidare på.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Missade du vad du skrev ?
Aha, jag syftade på ditt första inlägg där du skrev att du är Boschfantast och är besvilken på att vi valde an annan modell än den du hade valt. Det var inget illa menat.

Jag har också ett gott intryck av Bosch generellt, vi har köpt flera av deras verktyg privat.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tycker att denna test visar konsumenten vikten av Ah.
Bosch har 12V 6Ah batteri. Den skulle säkert gjort stor skillnad i testerna :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror helt på vad avsikten är med testet.
Hade man valt en dyrare Festool som orkat så hade folk klagat på det. Hur man än gör kommer någon klaga, vilket tråden är ett tydligt exempel på.


?

Om du missat något eller inte får var och en avgöra. Jag ser framför mig att önskemålet vore att testa 50 maskiner mellan 500 och 1000 kr, 50 maskiner mellan 1000 och 2000 kr och 50 maskiner som är dyrare. Eller så får vi i te läsa några test alls...

Man kan jämföra med tester som utförs åt Råd och Rön. Alla modeller är inte med där heller. Jag kan välja en modell som får lägre slutbetyg än en annan modell, trots samma pris, för att den "bättre" modellen vinner på egenskaper som jag inte bryr mig om.

Vill man ha allt serverat på silverfat och inte behöva tänka själv, ja då duger inte detta, men för mig fungerar det bra för att ge en indikation om vad jag ska titta vidare på.
Om man inte tagit med en Festool i det här testet så hade det kommit inlägg av typen "Varför testar ni aldrig en Festool, den är mycket bättre".
just detta som mot argument till att detta testet är kass är löjligt.

Jag läser liknande men i det stora hela uppfattar jag det som att jag och andra tycker testet blir snevridet på grund av att man tillåter för stora variationer.

Så med dom argument för varför testet inte var särskilt bra drog du slutsatsen att man vill ha allt serverat och inte behöva tänka själv ?

Fattar inte riktigt vad din poäng är, folk klagar oavsett så det finns ingen anledning att försöka göra testet bättre nästa gång ?

Min poäng är då, viss kritik säger man bara tack till och viss kritik borde man ta åt sig.

Att testa verktyg med så stor pris variation och/eller Ah m.m gör testet intetsägande till stor del. Speciellt när man kastar in av konsument för konsumenten för vem fan har råd med festtool ?:crysmile:
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har också ett gott intryck av Bosch generellt, vi har köpt flera av deras verktyg privat.
Jag tror Marlen menar Bosch blåa sortiment, deras gröna motsvarigheter är inget vidare.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Aha, jag syftade på ditt första inlägg där du skrev att du är Boschfantast och är besvilken på att vi valde an annan modell än den du hade valt. Det var inget illa menat.

Jag har också ett gott intryck av Bosch generellt, vi har köpt flera av deras verktyg privat.

AA bara menar att jag läser inte bara att det handlar om favorit märke utan mer udda val
S sjoelund skrev:
Bosch har 12V 6Ah batteri. Den skulle säkert gjort stor skillnad i testerna :)

Oooh ja! 12v35 med 6ah skruva jag mitt 100m2 trädäck med, inte många batteri byten där inte (y)

Yepp jag e Bosch fanboy.
 
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Speciellt när man kastar in av konsument för konsumenten för vem fan har råd med festtool ?:crysmile:
Eftersom jag sett folk som skriver om sina Festool-maskiner här.på forumet, vanliga privatpersoner, så finns dem.

Av konsument för konsument är väl forumets slogan alltid?

Jag kan iallafall få ut en del av testet. Jag kan se att om jag vill ha en maskin där man kan köra långsamt med precision så är inte Ryobi någon för mig. Om jag vill ha en maskin som orkar en viss mängd skruvar innan man måste byta batteri så kan jag se om jag behöver ett 4Ah eller om det räcker med ett löttare och billigare mindre batteri.

När jag började lösa här på forumet var föraktet för 12V maskiner (10,8) rätt stort. Allt annat än 18 V och 3 Ah var leksaker. Sen kom 4 Av batterier och större och då vart 3 Ah batterierna leksaker.
Nu ser man att fler och fler uppskattar en 12V maskin. Jag kör till exempel minst 95% med den maskinen. Ett sådant här test kan visa att man faktiskt kan använda en sådan här maskin också
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Man kan återigen konstatera att smaken är som... Jag har inga synpunkter på testet i sig. Tycker det är trevligt att läsa sånt. Om inte annat så kan de som inte är vana vid skruvdragare få en liten inblick i vad man kan titta efter. Själv väljer jag nästan alltid det som passar i min egen hand, och väntar tills jag hittar den maskinen till ett bra pris.

Glad Midsommar :D
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom jag sett folk som skriver om sina Festool-maskiner här.på forumet, vanliga privatpersoner, så finns dem.

Av konsument för konsument är väl forumets slogan alltid?

Jag kan iallafall få ut en del av testet. Jag kan se att om jag vill ha en maskin där man kan köra långsamt med precision så är inte Ryobi någon för mig. Om jag vill ha en maskin som orkar en viss mängd skruvar innan man måste byta batteri så kan jag se om jag behöver ett 4Ah eller om det räcker med ett löttare och billigare mindre batteri.

När jag började lösa här på forumet var föraktet för 12V maskiner (10,8) rätt stort. Allt annat än 18 V och 3 Ah var leksaker. Sen kom 4 Av batterier och större och då vart 3 Ah batterierna leksaker.
Nu ser man att fler och fler uppskattar en 12V maskin. Jag kör till exempel minst 95% med den maskinen. Ett sådant här test kan visa att man faktiskt kan använda en sådan här maskin också
Källa: Fairlane har sett folk på forumet.

Du inser att det är konsumenter här som har klagat så din poäng igen är ?

Så i ett test av skruvdragare fick du kunskap om batterier, förstår du inte att testet faila ?..
Faila är väl att ta i men du fattar kanske ändå ? ;)
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Källa: Fairlane har sett folk på forumet.

Du inser att det är konsumenter här som har klagat så din poäng igen är ?

Så i ett test av skruvdragare fick du kunskap om batterier, förstår du inte att testet faila ?..
Faila är väl att ta i men du fattar kanske ändå ? ;)
Källa Forlowt, privatpersoner köper inte Festool?

Jag fick ut mer av testen, men för dig gav den inget. Så kan det vara.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Källa Forlowt, privatpersoner köper inte Festool?

Jag fick ut mer av testen, men för dig gav den inget. Så kan det vara.

Låt mig bryta ner det till dig och servera det på silverfat :cool:

Många konsumenter väljer bort Festool eller vet inte ens om vad det är för att det är för dyrt och tillgänglighet är inte så stor i vanliga konsument butiker.

Jag tror många här på forumet är vad jag skulle kalla "pro-sumer" och inte "consumer" speciellt dom med Festool.

När jag säger råd men jag delvis prioritera.

Du ställer högre krav på tyckadet om testet än testet själv
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Låt mig bryta ner det till dig och servera det på silverfat :cool:

Många konsumenter väljer bort Festool eller vet inte ens om vad det är för att det är för dyrt och tillgänglighet är inte så stor i vanliga konsument butiker.

Jag tror många här på forumet är vad jag skulle kalla "pro-sumer" och inte "consumer" speciellt dom med Festool.

När jag säger råd men jag delvis prioritera.

Du ställer högre krav på tyckadet om testet än testet själv
Stör det dig mycket att jag har en annan åsikt och en annan erfarenhet än dig, eftersom du ger dig på mina åsikter och mina erfarenheter på ett mästrande sätt?
 
  • Älska
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Fairlane Fairlane skrev:
Stör det dig mycket att jag har en annan åsikt och en annan erfarenhet än dig, eftersom du ger dig på mina åsikter och mina erfarenheter på ett mästrande sätt?
Nepp. Du fick motargument bara.

Stör det dig ?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Fairlane
Sittställning Forlowt skrev:
Nepp. Du fick motargument bara.

Stör det dig ?
Motargument? "Källa: Fairlane har sett folk på forumet."

Det stör mig inte ett dugg att du har en annan åsikt om testet, men när du börjar med hån, vilket väl ovanstående får tolkad som, så stör det mig. Inte för att jag är särskilt känslig av mig utan föe att jag föredrar ett forum utan sådant
 
  • Älska
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.