27 255 läst · 9 svar
27k läst
9 svar
Skruvar till MDF
Vilken dimension ska man egentligen ha när man skruvar ihop MDF skivor.
Jag har förstått att man måste förborra i skivan som ska skruvas fast och även förborra i den "undre skivan på högkant" (det ska bli en garderob).
Jag har 16 mm skivor och blev rekommenderad 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw" men jag tycker den är för kort och jag tycker inte att skruven "fäster" ordentligt hur ska man få skivorna att sitta ihop ordentligt. Vilken dimension ska man förborra med, om jag mäter min skruv 4,5 X 30 så är ju kärnan 2,9. betyder det att jag ska ha 3 mm till en 4,5 mm skruv.
Jag har förstått att man måste förborra i skivan som ska skruvas fast och även förborra i den "undre skivan på högkant" (det ska bli en garderob).
Jag har 16 mm skivor och blev rekommenderad 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw" men jag tycker den är för kort och jag tycker inte att skruven "fäster" ordentligt hur ska man få skivorna att sitta ihop ordentligt. Vilken dimension ska man förborra med, om jag mäter min skruv 4,5 X 30 så är ju kärnan 2,9. betyder det att jag ska ha 3 mm till en 4,5 mm skruv.
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"

MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Spax har en speciell MDF-skruv, Spax-M (http://www.spax.com/gb/pdf/2/9.pdf), som funkar utmärkt vid montering av MDF. Bara lite lim och sen dra ihop, ingen förrborrning. Vet dock inte var du hittar den utanför Stockholm. Lycka till!
Finns en mycket bra skruv för MDF när man ska skruva
i kanten på en 16 mm skiva. Säljs bl.a. av Clas Ohlson
och kallas där Kopplingsskruv med art.nr: 11-1336-50
för 50 mm längd och 11-1336-70 för 70 mm längd.
50 mm längd räcker dock gott.
15:-/10 st. alt. 129:-/100 st.
Hela den här 'klossen' är hopskruvad med sådan skruv.
(Inte damen på bilden givetvis
)

för 50 mm längd och 11-1336-70 för 70 mm längd.
50 mm längd räcker dock gott.
15:-/10 st. alt. 129:-/100 st.
Hela den här 'klossen' är hopskruvad med sådan skruv.
(Inte damen på bilden givetvis

Då gör jag ett nytt försök efter att telefonen/Internet la av precis när jag hade skrivit färdigt svaret till dig och skulle skicka iväg det för snart två veckor sen. Mitt inlägg hann jag dock rätta så att texten kunde läsas.
Skruvens kärna är 4 mm. Jag borrade därför först (i kanten på en 16 mm MDF-skiva) med ett 4,2 mm borr, men det gick inte, utan fläktes. Gick sen upp till 4,5 - 4,7 och slutade på 5 mm (yttergängans diam. är 7 mm). Då går det som regel bra under förutsättning att man borrar mitt i kanten och vinkelrätt emot (jag använde en borrstyrning från Classe som har nummer 20-4826 á 139
Själva 'skaftet' på skruven kräver ett 7 mm borr och hålen måste oxå försänkas för 'kragen'.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken fästmassa och vilka skruvar till gips på lättbetong(siporex)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skruvar till gångjärn till kökssoffa-lock
Möbelsnickeri -
Skruvar har släppt till ryggstödet på toan
Badrum -
Sätta täckbricka och skruvar till handtag rakt på dörren
Fönster & Dörrar -
De två skruvarna till Purus plattan 300 multi
Vatten & Avlopp
Populärt i forumet
-
Limma stolpe?