Hejsan!
Hade ett byggöretag här för exakt fyra år sedan att lägga om trall som vilar på ett stort betongfundament. En del av detta bestod i en utbyggnad ovanför en betongsockel och krävde därmed pelare som står på sockeln.
Dessa pelare gjordes av 95x95 tryckt virke som står i rostfria stoplskor MEN skruvarna som fäster stolpskorna har nu rostat av. När jag kikar på den variant de använde så är det en betongskruv ECS-C (C4) vilket är min fråga till forumet om ni anser att det var en lämplig skruv att ha i sötvatten (sjö).
Bifogar bild på konstruktionen samt skruvarna.
Har ni samtidigt tips på hur jag kan göra om detta så det håller vore jag tacksam. Tillägas att pelarna vintertid också är utsatta för is. (Vattnet ligger ofta ovanför sockeln)
Hade ett byggöretag här för exakt fyra år sedan att lägga om trall som vilar på ett stort betongfundament. En del av detta bestod i en utbyggnad ovanför en betongsockel och krävde därmed pelare som står på sockeln.
Dessa pelare gjordes av 95x95 tryckt virke som står i rostfria stoplskor MEN skruvarna som fäster stolpskorna har nu rostat av. När jag kikar på den variant de använde så är det en betongskruv ECS-C (C4) vilket är min fråga till forumet om ni anser att det var en lämplig skruv att ha i sötvatten (sjö).
Bifogar bild på konstruktionen samt skruvarna.
Har ni samtidigt tips på hur jag kan göra om detta så det håller vore jag tacksam. Tillägas att pelarna vintertid också är utsatta för is. (Vattnet ligger ofta ovanför sockeln)
Produkter som diskuteras: "betongskruv"

Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Bauhaus har ju en liten guide och de listar inte scenariot att skruven sitter mer eller mindre i vattnet som i det här fallet men det blir ju i alla fall rätt uppenbart att C4 var fel. Eller ja det är ju uppenbart för skruven är av men det borde varit uppenbart för den som skruvade också, i förväg.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/Trallskruv guide_HR.pdf
https://rostfri.nu/products/betongskruv-a4?_pos=1&_sid=8ba696213&_ss=r
https://www.bauhaus.se/media/pdf/Trallskruv guide_HR.pdf
Det verkar finnas, googlade bara betongskruv A4, finns massor.AXS skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://rostfri.nu/products/betongskruv-a4?_pos=1&_sid=8ba696213&_ss=r
Produkter som diskuteras: "gängstång"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Tack för svar hittills. Jag är rätt medveten om att det är rostfritt A4 som gäller. Har byggt lite trallgolv själv i närhet till vatten (+20m) och även där tog jag det säkra före det osäkra och valde A4 trallskruv.
Jag tänkte mest i detta fallet försöka få er syn på om inte ett seriöst byggföretag själva borde känna till detta då man skruvar i vatten?
Jag tänkte mest i detta fallet försöka få er syn på om inte ett seriöst byggföretag själva borde känna till detta då man skruvar i vatten?
Många i det seriösa företaget vet någ det men är tveksam till att alla i produktionen gör det!T Tom S skrev:Tack för svar hittills. Jag är rätt medveten om att det är rostfritt A4 som gäller. Har byggt lite trallgolv själv i närhet till vatten (+20m) och även där tog jag det säkra före det osäkra och valde A4 trallskruv.
Har kontaktat byggfirman två gånger via mail men inte helt oväntat får jag inget svar. Vet någon hur det förhåller sig med reklamationsrätt. Vid lite Googling hittar jag på konsumentverket:
Du kan reklamera fel som gäller arbete på fast egendom, mark och byggnader i 10 år.
Detta låter ju som att mitt ärende skulle falla inom, eller?
Du kan reklamera fel som gäller arbete på fast egendom, mark och byggnader i 10 år.
Detta låter ju som att mitt ärende skulle falla inom, eller?
Tyvärr behöver det inte ens vara under vatten för att skruv av typen C4 ska rosta av ihop med tryckimpregnerat virke.T Tom S skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
Tryckvirke är väldigt aggressivt mot kolstålskruvar så det enda som gäller är antingen varmförzinkade skruvar eller hellre rostfria A2/A4. Tycker jag.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"

Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Håller med men nu var ju inte ens dessa skruvar i kontakt med virket utan skruvades direkt enbart genom stolpskon på bilden och ner i betongen.ClasseClas skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ren betong under tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Mura under befintlig betongmur/grundmur?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan vårt garages betongplatta gå under dolda fel?
Grund & Markarbeten -
Vilken fästmassa och vilka skruvar till gips på lättbetong(siporex)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Reparation av plastfolie under betongplatta
Byggmaterial & Byggteknik