1 044 598 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Varför ljuger du ? 2 chaufförer jag känner riktigt bra har gått på kurs så som folk gör i sverige. De går på fortsättningskurserna med. Den ena har kört sen han fick ta körkort och är 60 bast idag.R R650 skrev:Så det är bara när utländska chaufförer kör bly som det inte är förstängt och surrat riktigt ordentligt då? Varför gör dom så stor skillnad på bly och stål tro?
Alla polska chaufförer fick ykb utskickat till sej, det alternativet hade Sverige lika gärna kunna använt men valde att skjuta på införandet av ykb men med krav på att genomgå kursen.
De hade ju inte gnällt om ykb om de hade sluppit sitta där och lyssna.
Jag kan tala om de som kör stål och alu till oss. Vi använder inte bly.
Varför surrar inte svenska chaufförer när de kör långgods från golv till tak ????? De borde ju stå något om det i ykb
Vad är ljug? När YKB infördes fanns de två alternativ att välja på, ge alla chaufförer YKB som gällde i fem år eller kräva utbildning fem år senare(?). Sverige valde det senare alternativet.Rkarlsson skrev:Varför ljuger du ? 2 chaufförer jag känner riktigt bra har gått på kurs så som folk gör i sverige. De går på fortsättningskurserna med. Den ena har kört sen han fick ta körkort och är 60 bast idag.
De hade ju inte gnällt om ykb om de hade sluppit sitta där och lyssna.
Jag kan tala om de som kör stål och alu till oss. Vi använder inte bly.
Varför surrar inte svenska chaufförer när de kör långgods från golv till tak ????? De borde ju stå något om det i ykb
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det där håller jag inte med om. Jag tycker alla sköter sig lika bra. Däremot när jag lossar öststataren med cigg i mungipan så är säkerhetstänket helt bortblåst. Dom går under gafflarna när jag har 8-10 ton last för dom ska rycka loss ett spännband som följer med ut. Man har en helt annan säkerhetskultur än i Sverige.Rkarlsson skrev:Jag kopplar det som att båda chaffisarna är jubelidioter med lös last på sina flak. Plaströret är tungt nog att döda någon bakom.
Precis som blyet lär döda chaffisen vid en tvärnit när blyet åker rakt in i hytten.
Det är katastrof bland våra lastbilschaufförer, och de jag ser missköter sig mest är våra svenska chaffisar, specifikt styckegodsbilarna.
När utlänningar kör stål så är allt förstängt och surrat riktigt ordentligt, nästan lite irriterande bra då det tar tid att surra loss allt =)
När vissa svenska chaffisar kör så står stål och rör ofta löst på flaken.
Alla dessa skojiga filmer på nätet där grejor flyger av lastbilar är ju inte direkt filmade på E6'an.
Nej jag ljuger inte. Din bristande kunskap i frågan innebär inte att andra ljuger.Rkarlsson skrev:
Prata med ditt företag i stället och be dom sluta ta in transporter som bedrivs under slavliknande förhållanden. Den chauffören som lossar hos er kommer med stor sannolikhet vara tvingad att stanna kvar i Sverige och köra under förhållanden som ingen ska behöva jobba under. Det kan vara så illa att det dröjer åtskilliga månader innan han kommer hem till sin familj igen.
Men ni kanske nöjer er med vetskapen att ni betalar 50kr milen för transporten och blundar för resten? Billigt är bra och gratis är gott.
Vill du veta mer råder jag dej att kontakta närmaste transportarbetarombud så får du säkert mer information
inte direkt filmade i eu hellerM Markarbetaren skrev:Det där håller jag inte med om. Jag tycker alla sköter sig lika bra. Däremot när jag lossar öststataren med cigg i mungipan så är säkerhetstänket helt bortblåst. Dom går under gafflarna när jag har 8-10 ton last för dom ska rycka loss ett spännband som följer med ut. Man har en helt annan säkerhetskultur än i Sverige.
Alla dessa skojiga filmer på nätet där grejor flyger av lastbilar är ju inte direkt filmade på E6'an.
Polackerna jag känner har samma lön som svenska chaufförer och kommer hem dagen efter.R R650 skrev:Nej jag ljuger inte. Din bristande kunskap i frågan innebär inte att andra ljuger.
Prata med ditt företag i stället och be dom sluta ta in transporter som bedrivs under slavliknande förhållanden. Den chauffören som lossar hos er kommer med stor sannolikhet vara tvingad att stanna kvar i Sverige och köra under förhållanden som ingen ska behöva jobba under. Det kan vara så illa att det dröjer åtskilliga månader innan han kommer hem till sin familj igen.
Men ni kanske nöjer er med vetskapen att ni betalar 50kr milen för transporten och blundar för resten? Billigt är bra och gratis är gott.
Vill du veta mer råder jag dej att kontakta närmaste transportarbetarombud så får du säkert mer information
Hur andra utländska åkerier löser sitt är inget vi kan påverka. Det är inte vi som bokar de utan leverantörerna.
Har nog bara varit med om en öststatare som inte skött sig hos oss, men de var för att han inte ville dra fram godset. Annars är alla duktiga och håller sig undan. De där med spännband och springa under gafflar är mer åt de svenska.M Markarbetaren skrev:Det där håller jag inte med om. Jag tycker alla sköter sig lika bra. Däremot när jag lossar öststataren med cigg i mungipan så är säkerhetstänket helt bortblåst. Dom går under gafflarna när jag har 8-10 ton last för dom ska rycka loss ett spännband som följer med ut. Man har en helt annan säkerhetskultur än i Sverige.
Nåja, nog om vem som är bäst.
det är samma här östats chaufförer här har samma lön som dom franska det är sån brist på chaufförer om nån betalar dåligt så bytter dom bara företag till den som betalar likaRkarlsson skrev:Polackerna jag känner har samma lön som svenska chaufförer och kommer hem dagen efter.
Hur andra utländska åkerier löser sitt är inget vi kan påverka. Det är inte vi som bokar de utan leverantörerna.
Har nog bara varit med om en öststatare som inte skött sig hos oss, men de var för att han inte ville dra fram godset. Annars är alla duktiga och håller sig undan. De där med spännband och springa under gafflar är mer åt de svenska.
Nåja, nog om vem som är bäst.
det är en gammal myt från väst chaufförer att dom från öst har lägre lön så är det inte idag när det är sån brist på chaufförer
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
Det har inget med EU att göra. Liknande problem finns runt Indien, runt Sydafrika och på många andra platser i världen. Det är väl åndå bra att EU gör ett minimum av reglering för att stävja det värsta. Jag hoppas på att levnadsstandarden för utländska chafförer förbättras rejält men i slutändan är det bara kostnadsjakten hos svenska beställare som styr det.T Troberg skrev:
Cabotage-principen finns dessutom för sjöfart och flygtrafik. Cabotage-principen möjliggör att SAS som är registrerat i Sverige kan företa flygresor från CPH till många andra länder, eller från Oslo.
Det var inte tillåtet i Sverige tills EU tvingade oss.T Thomas_Blekinge skrev:Det har inget med EU att göra. Liknande problem finns runt Indien, runt Sydafrika och på många andra platser i världen. Det är väl åndå bra att EU gör ett minimum av reglering för att stävja det värsta. Jag hoppas på att levnadsstandarden för utländska chafförer förbättras rejält men i slutändan är det bara kostnadsjakten hos svenska beställare som styr det.
Cabotage-principen finns dessutom för sjöfart och flygtrafik. Cabotage-principen möjliggör att SAS som är registrerat i Sverige kan företa flygresor från CPH till många andra länder, eller från Oslo.