galento
F fiskbuggaren skrev:
Verkligen. Folk med släp som saknar lastnät borde skämmas.
Ja att spänna fast lasten är ju en självklarhet. Åkte bakom en bil med
släp en gång på mc,n då denne tappade en sj pall :rolleyes::rolleyes:

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Fast det är ju som sagt bra att folk kastar skräp där det ska kastas. Bättre vore nog med kontroller (och vägning) vid utfarten från t ex Bauhaus. Då hade vi kanske sluppit t ex pajasen med listerna hängande på sidan för ett par inlägg sedan.
Ja, men de är ju bra om de har något att kasta när de kommer till återvinningscentralen.

Fick köra slalom mellan sopsäckar på vägen en gång. Kom ikapp ett gäng baltiska byggarbetare med en pickup fullastad (eller den var fullastad när de började färden) med säckar på flaket. Körde fram till dem när de svängde in till ÅVC och talade om att de hade tappat grejer på vägen.
Lämpligt nog så förstod de inte alls vad jag försökte säga...

• Gilla
ParPettersson och 1 till
  • Laddar…
Jag hivade av en bra hög med isolering på vägen 500 meter före ÅVC för några år sen... hade lagt en gipsskiva ovanpå och spänt ner. En störtskur på vägen blötte ner gipsskivan så den vek sig av fartvinden. Men jag plockade i alla fall upp skiten efter mig :D.

• Gilla
Bassesme och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja att spänna fast lasten är ju en självklarhet. Åkte bakom en bil med
släp en gång på mc,n då denne tappade en sj pall :rolleyes::rolleyes:
Jag kör också mc, och ibland så gasar man lite extra för att komma förbi när man ser att lastsäkringen har en del att önska.
Lastbilar med grus och sten på flaket ligger jag långt bakom, eller långt före.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Förra året när jag köpte mursten på Byggmax så sa personalen till mig att dom trodde dom sett allt...
Jag rullade in med husvagnen och lastade i den på väg hem från campingplatsen!
...kan lugna er med att det inte var så många stenar MEN det var lite trångt där inne med husvagn efter.

• Haha
Myckling
  • Laddar…
Mikael_L
Husvagnar brukar väl ofta knappt ha någon tillåten lastvikt alls ...?

Fick du in 5 st mursten, eller ...? ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Husvagnar brukar väl ofta knappt ha någon tillåten lastvikt alls ...?

Fick du in 5 st mursten, eller ...? ;)
Det saknades några för att jag skulle bli klar så det var något sådant...
Har ca 250kg lastvikt men det skulle nog behövas mer ibland, speciellt när man handlar på vägen hem.
Tur ölen var slut i alla fall!

Mikael_L
Lösningen är ju att lasta en del i bilen också ... :)

• Gilla
Atom
  • Laddar…
S
P-plats P-plats skrev:
Det saknades några för att jag skulle bli klar så det var något sådant...
Har ca 250kg lastvikt men det skulle nog behövas mer ibland, speciellt när man handlar på vägen hem.
Tur ölen var slut i alla fall!
Har du vägt vagnen med semesterpackning?

Mikael_L
Personligen är jag inte så jättebekymrad över måttlig överlast.
Man får vara medveten om det och helt enkelt köra mycket försiktigare på flera plan.
Köra långsamt på guppiga vägar, för att inte skada lager, axel, draganordning osv. Sånt som är dimensionerat för en någorlunda vettig körning på någorlunda släta vägar. Där får man anpassa fart och påkänningar både om det blir omåttligt guppigt eller om det är överlast.

Köra långsammare och mer uppmärksamt på bra vägar, dels för att man får längre bromssträcka, större risk för att ekipaget kommer i okontrollerbart läge, dels för att lager ska inte få rotera lika snabbt med hög last, värmen ökar.

Nu snackar jag alltså inte hemsk överlast, utan bara att passera gränsen något.

Om folk använde hjärnan lite mer så skulle det vara mindre problem ute på vägarna, jag brukar bli lite smått förvånad när jag kommer i 100 eller 110 knyck på motorvägen, och blir omkörd av bilar med släp, ibland riktigt stora kåpsläp.
Hur tänker dom? Tror dom verkligen att deras Audi A6 beter sig likadant med 1200 kg släp och stort vindfång, kopplat bakom ...?

• Gilla
Bygger i betong och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du vägt vagnen med semesterpackning?
Efter det så typade jag upp husvagnen för körkortet hade jag inte haft kvar länge om jag blivit stoppad.
Nu kanske risken att bli vägd liten men jag är rädd om körkortet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Personligen är jag inte så jättebekymrad över måttlig överlast.
Man får vara medveten om det och helt enkelt köra mycket försiktigare på flera plan.
Köra långsamt på guppiga vägar, för att inte skada lager, axel, draganordning osv. Sånt som är dimensionerat för en någorlunda vettig körning på någorlunda släta vägar. Där får man anpassa fart och påkänningar både om det blir omåttligt guppigt eller om det är överlast.

Köra långsammare och mer uppmärksamt på bra vägar, dels för att man får längre bromssträcka, större risk för att ekipaget kommer i okontrollerbart läge, dels för att lager ska inte få rotera lika snabbt med hög last, värmen ökar.

Nu snackar jag alltså inte hemsk överlast, utan bara att passera gränsen något.

Om folk använde hjärnan lite mer så skulle det vara mindre problem ute på vägarna, jag brukar bli lite smått förvånad när jag kommer i 100 eller 110 knyck på motorvägen, och blir omkörd av bilar med släp, ibland riktigt stora kåpsläp.
Hur tänker dom? Tror dom verkligen att deras Audi A6 beter sig likadant med 1200 kg släp och stort vindfång, kopplat bakom ...?
Ligger mycket i det du skriver.
Reglerna är dock mycket konstiga och onödigt krångliga.
Själv tycker jag inte det skulle finnas så många varianter av körkort, BE för att få köra släp och ev. skulle man få köra lätt släp på B.

En bilist som borde hyrt ett släp istället..
Bil överlastad med stora trädstammar som sticker ut bakifrån bagageluckan på en landsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med.
Men det är inget direkt fel, även om det ser lite konstigt ut.

Såtillvida inte maxlasten överskrids förstås.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Fjädringen var helt i botten... Med baksätet fällt, har en suddig bild vid omkörningen...

Korvgubbe
Jag blev faktiskt stoppad av polisen på väg hem från bygghandeln här om dagen. Hade tre reglar surrade på takräcke, och ett litet täckt släp bakom. Körkort- och nykterhetskontroll sa konstapel och brydde sig inte ett strunt om något annat. Fort gick det sen var statistiken ifylld och jag fick åka vidare, blev nästan lite sur över hur lite de brydde sig om allt utom nykterheten...

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.