1 014 843 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Gillar riktiga rails men det nya påfundet som inte har öppningar under sig så det inte går att surra fast nått direkt i rails gillar jag inte alls. Men även de är bättre än helt utan då friheten är större.
Ja, det var ju du som köpte min takbox...harry73 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takbox-pa-autobahn.320696/page-5#post-3162855
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 254 inlägg
Såg en för någon dag sedan men kunde tyvärr inte ta en bild men då lastningen var den sämsta jag någonsin sett måste jag ändå skriva av mig.
På, vad jag tror är, en 90-väg hamnar jag bakom ett släp som kör i knappt 40 km/h i mittenfilen. Varningsblinkers är förstås på även om de knappt är synliga p.g.a. släpets utstickande lass.
Lasset bestod utav vad som verkade vara en blandad kompott av reglar och plank och ovanpå dessa låg det halvstora spånskivor eller liknande. Om det fanns någon surranordning så var det väl gömt men med tanke på hur mycket lasset guppade törs jag påstå att det inte satt ett endaste spännband på det släpet.
För att göra saken ännu värre var reglarna/plankorna några dm längre än släpet vilket gjorde att föraren vikt ner den bakre "väggen" på släpet.
På, vad jag tror är, en 90-väg hamnar jag bakom ett släp som kör i knappt 40 km/h i mittenfilen. Varningsblinkers är förstås på även om de knappt är synliga p.g.a. släpets utstickande lass.
Lasset bestod utav vad som verkade vara en blandad kompott av reglar och plank och ovanpå dessa låg det halvstora spånskivor eller liknande. Om det fanns någon surranordning så var det väl gömt men med tanke på hur mycket lasset guppade törs jag påstå att det inte satt ett endaste spännband på det släpet.
För att göra saken ännu värre var reglarna/plankorna några dm längre än släpet vilket gjorde att föraren vikt ner den bakre "väggen" på släpet.
Detta borde väl ge böter? Jag hoppas egentligen på indraget körkort.
Tänk om dom tappas på motorväg eller 90 väg och sen kommer en motorcykel körandes.. Kan gå riktigt dåligt
Tänk om dom tappas på motorväg eller 90 väg och sen kommer en motorcykel körandes.. Kan gå riktigt dåligt
Polisen borde stå oftare utanför byggvaruhusen. Det där är inte enbart slarv med lastsurrningen som skapar säkerhetsrisker även färdljus, bromsljus och blinkers är avskärmade av den nedfällda lemmen. Även detta är ett brott, kanske inte lika allvarligt som att inte surra lasten....
Nedfällda lämmen ja, mitt släp har ingen spärr för att hindra att den faller av ifall den är nedfälld så antingen tar man bort den eller har den uppåt och fastspänd. Lånade ut mitt släp en gång åt någon som inte förstått detta så när släpet återlämnades saknades baklämmen. Jag blev väl inte alltför upphetsad men lånaren blev väldigt spak och gick efter vägen han kört och hittade den efter nån kilometer i diket. Gissningsvis hade den väl ramlat av mitt på vägen och nån hade stannat och slängt den i diket.
Jag lånade en vagn och tappade så klart lämmen som någon körde över så det blev att köpa en ny, 1200:- dyr hyra för en dag.... efter det så köpte jag en egen vagnV Ville_Vessla skrev:Nedfällda lämmen ja, mitt släp har ingen spärr för att hindra att den faller av ifall den är nedfälld så antingen tar man bort den eller har den uppåt och fastspänd. Lånade ut mitt släp en gång åt någon som inte förstått detta så när släpet återlämnades saknades baklämmen. Jag blev väl inte alltför upphetsad men lånaren blev väldigt spak och gick efter vägen han kört och hittade den efter nån kilometer i diket. Gissningsvis hade den väl ramlat av mitt på vägen och nån hade stannat och slängt den i diket.