Alla har vi lite olika "problem", själv är jag upp på toa nästan alla nätter men jag har ALDRIG nått behov av att tända någon belysning. Är mörkerseendet verkligen så olika?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är mörkerseendet verkligen så olika?
Det kan säkert skilja men framförallt kan väl "bakgrundsljus" skilja. Viss skillnad på kolmörkret om det silar in lite ljus från någon "utebelysning" genom ett fönster eller om det verkligen är beckmörkt, Är det helsvart ser jag då absolut inget med mitt mörkerseende. Och i mitt badrum med stängd dörr är det nog tämligen nattsvart nattetid.
 
MultiMan
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så får man hoppas att det funkar den dan. :cool:
Det fungerar faktiskt i stort sett alltid, även då IKEA:s (numera) Bangalore-tekniker patchat sönder knapparna. Google = :heart:

Har en Nest Hub vid sängen som sköter allt tänkbart.
 
MultiMan
E elmont skrev:
Alla har vi lite olika "problem", själv är jag upp på toa nästan alla nätter men jag har ALDRIG nått behov av att tända någon belysning. Är mörkerseendet verkligen så olika?
Verkligen. Har rörelsesensorer som tänder både i trappan ner och inne på toaletten. Ju färre brutna lårbenshalsar desto större glädje. Finns inga fönster på toaletten, ligger centralt i huset.
 
Här är det bäckmörkt när vi sover. Så vi sover bäst. Är så ung så behöver itne kissa på natten ännu :D
 
  • Älska
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Inte är det konstigt att Sveriges befolkning blir större o större när vi rör oss för lite o det verkar vara många lata här som tkr det är jobbigt gå runt o släcka lampor
 
P ptlf skrev:
lata här som tkr det är jobbigt gå runt o släcka lampor
Lata?!? :mad: Du har uppenbarligen ingen aning om hur mycket vi sliter innan lampdjävlarna gör som vi vill! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lata?!? :mad: Du har uppenbarligen ingen aning om hur mycket vi sliter innan lampdjävlarna gör som vi vill! :crysmile:
Och att installera allt det trådlösa först!
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Inte är det konstigt att Sveriges befolkning blir större o större när vi rör oss för lite o det verkar vara många lata här som tkr det är jobbigt gå runt o släcka lampor
Inte jobbigt, bara tråkigt att gå runt och tända/släcka tror inte det påverkar så mycket av mitt omfång.:rofl: Det kompenseras av trappspring ner till snickarrummet.(y)
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Lata?!? :mad: Du har uppenbarligen ingen aning om hur mycket vi sliter innan lampdjävlarna gör som vi vill! :crysmile:
Home Assistant är som ett kaninhål(y)(y)(y)
 
  • Haha
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Jag har "smart" styrning på princip allt i huset och gillar verkligen tekniska lösningar men skulle inte välja bort de fasta installationerna vid nybygge, varje trådlös/batteridriven enhet blir en felkälla som i längden blir tröttsam.
Man kan tycka att det är en lite sak att byta några batterier men det kan bli väldigt många batterier tillslut även om man försöker köra trådat så kör bara batterier/trådlöst där du verkligen måste.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A
E Earplugged skrev:
Jag har "smart" styrning på princip allt i huset och gillar verkligen tekniska lösningar men skulle inte välja bort de fasta installationerna vid nybygge, varje trådlös/batteridriven enhet blir en felkälla som i längden blir tröttsam.
Man kan tycka att det är en lite sak att byta några batterier men det kan bli väldigt många batterier tillslut även om man försöker köra trådat så kör bara batterier/trådlöst där du verkligen måste.
Det blir nog Philips system. Finns både strömställare på batteri eller med svagström.
De håller på att räkna på det och det skall inte blir dyrare är fast.

Släpper detta nu. Byggarena får fixa detta själva efter bästa förmåga.

Resulatet blir först i juni något när huset är klart. Återkommer då!
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det blir nog Philips system. Finns både strömställare på batteri eller med svagström.
De håller på att räkna på det och det skall inte blir dyrare är fast.

Släpper detta nu. Byggarena får fixa detta själva efter bästa förmåga.

Resulatet blir först i juni något när huset är klart. Återkommer då!
Hur blir det nu ska du inte ha aluminiumkabel också då blir den framåtsyftande utopin komplett. Dags att du visar bonntölparna här var och hur skåpet ska stå.
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det blir nog Philips system. Finns både strömställare på batteri eller med svagström.
De håller på att räkna på det och det skall inte blir dyrare är fast.

Släpper detta nu. Byggarena får fixa detta själva efter bästa förmåga.

Resulatet blir först i juni något när huset är klart. Återkommer då!
Väljer man trådlösa lösningar och/eller märkesspecifika standarder så får man räkna med att det plötsligt blir omodernt, läggs ner eller inte går att bygga vidare då nya produkter inte stödjer de gamla.
Som exempel så skaffade jag mutliroomlösning för musiken i hela huset för några år sedan och lagom när jag var klar med alla rum så köpte Logitech upp systemet och la ner det.... satsade då på Sonos i hela huset och nu har Sonos uppdaterat systemet till ny generation som inte stödjer de äldsta spelarna så nu har jag fått byta hälften av utrustningen igen....
Oavsett vad du väljer så räkna med att tekniken inte kommer hålla över tid och att det då skall vara hyfsat enkelt att byta till annan standard.
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Exakt samma var det 2020 när vi funderade på integrerat solpaneltak.
Alla var emot, alla! Och det var en ny teknik.
Sedan installerade vi engerilager/batteri och alla var emot det.
Vi stod emot.

Så här i efterhand får vi inga elräkningar knappt. Kan nog gå plus ekonomiskt 2022 då vi har lärt oss hur man justerar och optimerar datorn.

En granne istallerade pool. Han kom på att man kan dra stuprörsvatten till poolen. "Alla" sa att det var kass "ingen gjorde ju så"
Funkar prima, ingen vattenkostnad, fräshast vatten av alla pooler.
Måste du då byta hela taket sen när det blir nya solceller?

Det är MYCKET finare med integrerade solceller i taket. Men vad jag har förstått så är dom mindre effektiv och dyrare. Inte någon bra lösning om man vill få det så billigt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.