Noll nördfaktor att skippa dosa med trådar och ”vanlig” strömbrytare i nybygge, precis noll bara väldigt hög dumfaktor.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J
D Derbyboy skrev:
Noll nördfaktor att skippa dosa med trådar och ”vanlig” strömbrytare i nybygge, precis noll bara väldigt hög dumfaktor.
Jo absolut, men tror väl att det är den som drar mest här. Inte logik.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo absolut, men tror väl att det är den som drar mest här. Inte logik.
Glöm inte bort "Imponera på bekanta och grannen faktorn"
Den är inte att underskatta ;)
 
Grannen blir svinimpad av att TS bytt plats på några strömbrytare sedan förra besöket, helt plötsligt sitter de på näst bästa platsen!

surprise surprise!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ändå att man kommer känna sig lite dum när man ska gå och lägga sig och har glömt bort vart man lagt strömbrytaren till taklampan. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror ändå att man kommer känna sig lite dum när man ska gå och lägga sig och har glömt bort vart man lagt strömbrytaren till taklampan. :crysmile:
Det är då man går till mobilladdaren som är integrerad med väggen och tar telefonen och släcker ljuset via appen :crysmile:
 
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du har inte funderat på att köra med någon typ av klappsensor för belysningen?:geek:
Kan dock uppstå problem om ni utövar steppdans och någon i sällskapet lider av epilepsi :thinking:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du har inte funderat på att köra med någon typ av klappsensor för belysningen?:geek:
Kan dock uppstå problem om ni utövar steppdans och någon i sällskapet lider av epilepsi :thinking:
Jag ser fram emot när det kommer en teknik som är baserad på telepati :cool:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag ser fram emot när det kommer en teknik som är baserad på telepati :cool:
Eller kanske empati. När huset tycker synd om dig och förstår att du vill tända lampan:thinking:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror ändå att man kommer känna sig lite dum när man ska gå och lägga sig och har glömt bort vart man lagt strömbrytaren till taklampan. :crysmile:
Just denna är rätt nice. Bara gå lägga dig med alla lampor på och säga ok Google släck alla lanpor
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Just denna är rätt nice. Bara gå lägga dig med alla lampor på och säga ok Google släck alla lanpor
Så får man hoppas att det funkar den dan. :cool:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så får man hoppas att det funkar den dan. :cool:
På första försöket? Det händer :D Men rätt nice slippa gå runt och släcka alla lampor så kan köpa säga det två gånger :p
 
Redigerat:
Men tycker att ni krånglar till det lite, är för att trådat ska finnas, men inte är det svårt att släcka hela husets trådlösa brytar/dimmers med en knapp på en enkel fjärrkontroll. Har idag ett 10-tal lampor som går på schema för att tända och släcka via trådlöst system, men jag kan med enkelhet både tända och släcka samtliga med en knapptryckning på en fjärrkontroll och även individuellt varje lampa. Och i mobilen har vi en app som jag kan göra motsvarande. Och det är ingen nymodighet då det är många år sedan vi skaffade första versionen av systemet och nu kör på den andra.
I källaren har jag vanliga brytare på allt, men kör sedan ett antal IKEA-plafonder som jag kan justera ljusfärg/styrka med via trådlöst direkt mot plafonden, men på/av gör vi där med vanliga brytare.

Så visst kan man hitta bra lösningar som fungerar både med trådlöst och även kombinationen mekanisk/trådlös brytare. Har dock inte gått vidare med röststyrning i hemmet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Just denna är rätt nice. Bara gå lägga dig med alla lampor på och säga ok Google släck alla lanpor
Det där har jag lagt som ett scenario vid dubbelklick på strömbrytaren i sovrummet. Scenariot innebär att det mesta släcks men att belysning utanför toalett och i hall går ner på låg nivå så de inte behöver tändas om någon i familjen behöver gå upp under natten.
 
J jonko skrev:
Det där har jag lagt som ett scenario vid dubbelklick på strömbrytaren i sovrummet. Scenariot innebär att det mesta släcks men att belysning utanför toalett och i hall går ner på låg nivå så de inte behöver tändas om någon i familjen behöver gå upp under natten.
JO det kan man också. Men rätt nice ligga där i sängen och bara säga åt google att stläcka alla lampor. På samma sätt som det är nice bara gå hemifrån och alla lampir släcks. Och när man kommer hem så är hallen redan tänd
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.