Magnus Filip skrev:
Det blir nog Philips system. Finns både strömställare på batteri eller med svagström.
De håller på att räkna på det och det skall inte blir dyrare är fast.

Släpper detta nu. Byggarena får fixa detta själva efter bästa förmåga.

Resulatet blir först i juni något när huset är klart. Återkommer då!
Skulle vara intressant att se hur dom har räknat på det? Men det får vi nog drömma om att få se tror jag :thinking:
 
Philips kör väl Zigbee så helt huvudlöst är det ju inte i alla fall.
 
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Philips kör väl Zigbee så helt huvudlöst är det ju inte i alla fall.
Fast dubbelt så dyrt:cool:
 
Pengar kan omöjligt vara ett problem om man väljer att gå mot strömmen i något så dyrt som elinstallationen i sitt hus.

Edit: Ok, ordvitsen var helt oavsiktlig. :seenoevil:
 
  • Älska
  • Gilla
lisaskywalker och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Pengar kan omöjligt vara ett problem om man väljer att gå mot strömmen i något så dyrt som elinstallationen i sitt hus.

Edit: Ok, ordvitsen var helt oavsiktlig. :seenoevil:
I en sommarstuga dessutom....
 
Magnus Filip skrev:
Du är många som frågar om elräkningarna på vintern och att det produceras minst på vintern och mest elförbrukning då. Många kan inte smälta att det har ingen betydelse.
Det löser sig av sig självt eftersom man säljer betydligt mer den ljusa tiden på året och de pengarna ackumuleras hos elbolaget. Vissa toppdagar säljer man fram till kl 22 på sommaren. Är man bortrest några veckor på sommaren säljs i princip allt som produceras. Var i somras som mest 210 kr på en dag i ren försäljning
Man använder de pengarna till att kvitta mot den mörka tidens elfakturor Januaris faktura var faktiskt precis 0 kr. 2022 räknar vi med överskott i sek eftersom vi har lärt oss att optimera.
Dessutom får man 60 öre per såld kWh i direkt minskad skatt. Sedan tillkommer kredit från elcertifikat.
Många frågar om hållbarheten. Har garantisedel på min 80% efter 30 år.

Fan den kommentaren åldrades inte vackert :)
https://cornucopia.se/2022/02/jamtk...-var-for-bra-for-att-overleva-nya-elpriserna/
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fan den kommentaren åldrades inte vackert :)
[länk]
Ovan gäller om man kör på termin eller kontrakt. Enkelt och bekvämt.
Det går ju alltid att växla till löpande. Eller växla emellan periodvis.
En kompis kör på löpande och det fungerar bra också. Fast han är inte lika bekväm som jag, utan mer aktiv med app m.m.

Man väljer det bästa för stunden.

Jäklar vad många är avundsjuka här och försöker trycka ned. Mest synd om Viktor & co.
Avundsjukan är Sveriges största folksjukdom? Jag har lärt mig känna vilka på lukten, efter någon minut. Eller går obesity snart om avundsjukan som Sveriges största folksjukdom. (Hittar inget bra svenskt ord) Vi är på god väg....
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Ovan gäller om man kör på termin eller kontrakt. Enkelt och bekvämt.
Det går ju alltid att växla till löpande. Eller växla emellan periodvis.
En kompis kör på löpande och det fungerar bra också. Fast han är inte lika bekväm som jag, utan mer aktiv med app m.m.

Man väljer det bästa för stunden.

Jäklar vad många är avundsjuka här och försöker trycka ned. Mest synd om Viktor & co.
Avundsjukan är Sveriges största folksjukdom? Jag har lärt mig känna vilka på lukten, efter någon minut. Eller går obesity snart om avundsjukan som Sveriges största folksjukdom. (Hittar inget bra svenskt ord) Vi är på god väg....
Avundsjuk? På vadå? Att du inte vill ha strömbrytare fast alla säger tvärt om?

När det solenergin så gör du flera viktiga missar. Du glömmer avskrivningen på anläggningen. Sen räknar du med priser som är baserade på skattelättnader eller att elbolaget är generösa. De sakerna kan förändras ganska snabbt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
Magnus Filip skrev:
Jäklar vad många är avundsjuka här och försöker trycka ned.
Med den där attityden förtjänar du ett ärligt svar. Det finns ingenting att vara avundsjuk på här, ditt resonemang ang. trådlösa brytare visar med all önskvärd tydlighet att du saknar förmågan att se mer än ett par månader in i framtiden.

Men kör på dina trådlösa brytare, det behövs dåliga exempel som avskräcker andra med liknande funderingar. Men lova att du återkopplar här om 3-4 år när saker börjar gå sönder och delar är svåra att få tag på. Sen igen om 10 år när du vill komplettera med en ny brytare och får då infon att hela ditt system måste bytas ut då det är föråldrat.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 3 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Med den där attityden förtjänar du ett ärligt svar. Det finns ingenting att vara avundsjuk på här, ditt resonemang ang. trådlösa brytare visar med all önskvärd tydlighet att du saknar förmågan att se mer än ett par månader in i framtiden.

Men kör på dina trådlösa brytare, det behövs dåliga exempel som avskräcker andra med liknande funderingar. Men lova att du återkopplar här om 3-4 år när saker börjar gå sönder och delar är svåra att få tag på. Sen igen om 10 år när du vill komplettera med en ny brytare och får då infon att hela ditt system måste bytas ut då det är föråldrat.
Känner igen snacket. Som Sally säger om dig. Finns på SVT arkiv.
 
Magnus Filip skrev:
Ovan gäller om man kör på termin eller kontrakt. Enkelt och bekvämt.
Det går ju alltid att växla till löpande. Eller växla emellan periodvis.
En kompis kör på löpande och det fungerar bra också. Fast han är inte lika bekväm som jag, utan mer aktiv med app m.m.

Man väljer det bästa för stunden.

Jäklar vad många är avundsjuka här och försöker trycka ned. Mest synd om Viktor & co.
Avundsjukan är Sveriges största folksjukdom? Jag har lärt mig känna vilka på lukten, efter någon minut. Eller går obesity snart om avundsjukan som Sveriges största folksjukdom. (Hittar inget bra svenskt ord) Vi är på god väg....

Jag jobbar ändå med att göra investeringskalkyler för energilösningar. Det innebär att jag är intresserad av teknik, energi och pengar :) Så att jag hävdar att solceller är en skakig "investering" är inget personligt, its business så att säga.

Vi bränner alla pengar på olika saker. Vill man bränna pengar på solceller istället för en annan hobby så är det så klart ok. Men skillnaden är att ingen säger att sin Buster Magnum, Cheva Impala eller HD Fatboy är en investering :)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Plejd och Zigbee kanske fungerar bättre men såhär funkar trådlös trappa med zwave. På slutet visar jag med trådad. Jag har funderat på att dra om trappan med trådat men inte orkat.[video]
Bra illustrativ video och snygga brytare" vad är det för märke och serie?
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag jobbar ändå med att göra investeringskalkyler för energilösningar. Det innebär att jag är intresserad av teknik, energi och pengar :) Så att jag hävdar att solceller är en skakig "investering" är inget personligt, its business så att säga.

Vi bränner alla pengar på olika saker. Vill man bränna pengar på solceller istället för en annan hobby så är det så klart ok. Men skillnaden är att ingen säger att sin Buster Magnum, Cheva Impala eller HD Fatboy är en investering :)
Sorry om du kanske kände dig stött, men din inledande kommentar var inte så snygg, samma mynt.
Om du jobbar med inveteringskalkyler så vet du att det är ytterst få investeringar som är "säkra" Det gäller att inflationssäkra i första hand.
Allmänt känt är att bergvärmepump sparar energi liksom tilläggsisolering. Man sparar energipengar på det varje år.

Solceller är inte min hobby på något sätt. Har förstått att i Sverige gäller det att utnyttja alla bidrag finns för att klara sig bra. Vi har fått rätt bra koll på dem och satt oss in i systemet bra. Vi får utbetalat en del pengar för olika saker, sådant många inte ens känner till. Och vi fuskar absolut inte, det går knappt ändå att fuska.
Vi kör på rätt ordentligt och lärt oss om bidrag och har det kanske som en "hobby"? Ett exempel är att vi får bidrag för en gammal stenmur på landet "fornvård" Vi håller den iordning, fast det är inget jobb alls. Mest att man tittar så det inte växer sly i den, bara att rycka bort, tar några minuter om året. Sedan måste man låta folk komma och kika på den för det är ett R på kartan. Hittills på 5 år har ingen kommit, förutom Länstyrelsen en enda gång i början. En bra affär!
Fast egentligen är jag är emot de flesta typer av bidrag förutom livsnödvädiga. Men nu bor vi i Sverige och så funkar det här, bara att anpassa sig.

Solceller är en av de få investeringar som man kan göra som verkligen genererar pengar hela tiden och 80% av kapaciteten efter 30 år och livslängd 50 år. De kommer att generera pengar ovasett om bidragen försvinner. Anser att det gäller att passa på nu när man får bidragen. Om ett antal år "måste" man ändå ha solceller och då finns inga bidrag. Solceller/energivärde på hus kommer vad jag har förstått kommer att kopplas på olika sätt till boläneräntan, skatter, osv.
Skatten och kostnaden för att köpa energi kommer inte att bli lägre i framtiden antar jag.

Ränteobligationer är ett annat säkert sätt att inflationssäkra.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Sorry om du kanske kände dig stött, men din inledande kommentar var inte så snygg, samma mynt.
Om du jobbar med inveteringskalkyler så vet du att det är ytterst få investeringar som är "säkra" Det gäller att inflationssäkra i första hand.
Allmänt känt är att bergvärmepump sparar energi liksom tilläggsisolering. Man sparar energipengar på det varje år.

Solceller är inte min hobby på något sätt. Har förstått att i Sverige gäller det att utnyttja alla bidrag finns för att klara sig bra. Vi har fått rätt bra koll på dem och satt oss in i systemet bra. Vi får utbetalat en del pengar för olika saker, sådant många inte ens känner till. Och vi fuskar absolut inte, det går knappt ändå att fuska.
Kör på och lärt oss om bidrag och har det kanske som en "hobby"
Fast egentligen är jag är emot de flesta typer av bidrag förutom livsnödvädiga. Men nu bor vi i Sverige och så funkar det här, bara att anpassa sig.

Solceller är en av de få investeringar som man kan göra som verkligen genererar pengar hela tiden och 80% av kapaciteten efter 30 år och livslängd 50 år. De kommer att generera pengar ovasett om bidragen försvinner. Anser att det gäller att passa på nu när man får bidragen. Om ett antal år "måste" man ändå ha solceller och då finns inga bidrag. Solceller/energivärde på hus kommer vad jag har förstått kommer att kopplas på olika sätt till boläneräntan, skatter, osv.
Skatten och kostnaden för att köpa energi kommer inte att bli lägre i framtiden antar jag.

Ränteobligationer är ett annat säkert sätt att inflationssäkra.
Varför är att inflationssäkra det viktigaste?

När du tar upp isolering och bergvärme i samma mening är jag av åsikten att oftast lönar det sig bara att göra det ena. Inte båda samtidigt.

Även om du får ett bidrag för något är det ju inte säkert att det lönar sig.

Hur ska solceller kopplas till bolåneräntan? Din fastighetsskatt riskerar möjligen bli högre med ”lyxen” solceller, på samma sätt som treglasfönsters eller modem värmekälla.

Jag håller med dig om att bidrag bara bör vara till dem och som inte klarar livet annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.