Lösöre i en dödsbosanmälan för min mor sattes en 3:a med många antika saker och en del konst till 25tskr, av värderingman. Endast en tavla, ansågs ha signifikant värde.
Värderingsmannen sa ta det som har affektionsvärde.

Dina verktyg kan ses som din frus skor, kläder, hndväskor eller krämer anser jag. Dvs köpt för eget bruk. Dvs inte att räkna med i bodelningen.

Hur är det med kvarvarande ev studielån?

Min sambos bodelning med sitt x är inte klar efter 2,5 år. Tvisten är astronomisk men värdena är små. De har en bodelningsman från tingsrätten, denne säger att man brukar ta upp läsåret till schablonvärden, jag vill minns att det var några tusen per person.

Jag och mitt x indelade som så att vi gemensamt satte oss och uppskattade värdet på våra ägodelar. Vi summerade det totala värdet och sedan kunde vi börja fördela grejerna. Lyckligtvis blev vi inte osams om något.

Mitt råd till dig är ändå att ni försöker göra det här så fort som möjligt. Det är lätt att relationen blir sämre, särskilt om någon av er träffar en ny.

De grejer som ingen av er vill ha får ni ju sälja. Då är det ju naturligtvis den verkliga försäljningssumman som avgör.

Låter som den bodelningen kommer att bli dyr. Bodelningsman är väl en advokat. Och kostnaden går på de som bodelar.

nizzehult
Många inlägg att besvara...klumpar ihop svaren här:

Det finns inga lån förutom huslånet.

Vi har börjat "värdera" alla dyrare prylar och resonera om vem som kan tänkas vilja ha vad på ett excelblad. Det har även framkommit sånt som vi kan avyttra.
Fordonen löste vi smidigt: hon tar den dyrare och nyare bilen och jag tar resten, det går ganska precis jämnt ut.

Vi har även lite aktier och fondpapper som stigit markant i värde och det mesta står på mig. Här inser jag att man måste räkna bort halva reavinsten för att ge en korrekt värdering av detta.
Antar att denna typ av uppställning måste finnas med i bodelningsdokumenten som banken vill ha så just detta kanske det är läge att låta en fackman kontrollera. Har annars insett att det egentligen inte behövs
anlitas någon (dyr) jurist i vårt fall, det mesta går att läsa sig till och är ren formalia och själva uppdelningen av alla prylar sköter vi själva. Jag vet att banken har krav på korrekta bodelningsdokument för att lagfarter och lån ska kunna överföras.
Vad säger ni som prövat själva?

Jag kan ana av tonen här att ni som har varit med om separationer har hamnat i klinch och blivit osams om diverse egendom. Barnsaker eller smink/handväskor t ex.
Javisst, hon har mer kläder och bijouterier än mig men jag har massa verktyg som jag har samlat på mig med början ända sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar.
Vi inser båda att just verktygen blir svåra att värdera.
Och nej, hon kräver inte att bli utköpt för sånt hon vill lämna men någon slags symbolisk summa kan det ändå bli tal om för allt går ju att sälja, även om det inte blir några stora pengar.
Hon kommer att behålla möbler som gått i arv - och det tycker jag är självklart. Svårigheten blir att sätta ett värde på dem.

Ingen har sagt att det är en bra idé att hon står kvar som delägare på huset, även om det innebär att vi kan låna upp en massa pengar på det. En värdering krävs förresten ändå om man ska göra det.
Tomten ska vi försöka sälja, även om tidpunkten inte är optimal. I värsta fall samäger vi den och försöker igen till våren.

Jodå, vi måste gå igenom allt vi äger - även på lådnivå - och sen sätta något slags datum när det hon lämnat övergår i min ägo. Vi tyckte nog det var en god idé att hon skaffar boende och att vi gemensamt ser till att hon får dit allt hon behöver - även sånt som behöver köpas in - och en period efter detta är så att säga besittningsrätten till det övriga mitt. Det som köps in jämkas sen mot det jag ska lösa ut henne med.

Ja utgångsläget att vi vill hålla sams och förbli goda vänner hjälper nog till att smörja hjulen, vi ser inga problem med att fortsätta fira jul tillsammans med barnen t ex och vi håller på att boka en hotellweekend med lite event och annat senare i höst.
Låter det konstigt?

Vad gäller aktierna. Det är inte bara reavinsten som skall delas. Alla tillgångar skall delas värdemässigt. Om man håller sig till lagen, sedan kan man givetvis komma överens om ngt. annat.

Fast man bör räkna bort det som skulle avgå i reavinstskatt om de såldes nu, kanske var det du menade?

nizzehult
H hempularen skrev:
Vad gäller aktierna. Det är inte bara reavinsten som skall delas. Alla tillgångar skall delas värdemässigt. Om man håller sig till lagen, sedan kan man givetvis komma överens om ngt. annat.

Fast man bör räkna bort det som skulle avgå i reavinstskatt om de såldes nu, kanske var det du menade?
Jo, det var så jag menade.

nizzehult
H hempularen skrev:
Låter som den bodelningen kommer att bli dyr. Bodelningsman är väl en advokat. Och kostnaden går på de som bodelar.
Varför det? Vi är sams om det mesta och det man kan läsa sig till nästan all formalia som behövs göras. Jag skulle tippa att det räcker med två timmar för ett proffs att gå igenom och verifiera att de papper och kalkyler vi har producerat är korrekta. Kostnaden skulle alltså sluta på några tusenlappar. Finns även en snikverision där allt göra på nätet och då hamnar man bara på ca 1500,- men i detta fall skulle det kännas bättre att sitta med en fysisk person.
Sen går man till banken och löser allt med lagfarter och lån.
Att man låtit en jurist gå igenom räkenskaperna känns också bättre rent etiskt, ingen av oss kan därefter ställa några krav på den andre.
En fråga här: blir det lagfartsavgifter och annat dumt även om man "bara" överför fastighet(er) mellan f d äkta makar?

När min farfar och farmor gick bort körde min pappa och hans bror en smart metod för lösöret.
De gjorde 2 högar av en delmängd av lösöret som de tillsammans kom överens om blev "lika attraktiva". Sen lottade de helt enkelt vem som fick vilken hög.
Därefter gjorde de 2 nya högar, som lottades, och så vidare tills de delat upp allt lösöre.
Jag tror de ev började med att diskutera några fåtal saker med affektionsvärde som de gärna ville ha, och med ett givmilt mind-set kom överens om att, "ok om jag tar den här tavlan så får du den där kopparkitteln..."
Metoden borde funka om man är vänner, och vara billigare än att blanda in 3'e part. Ingen kan gräma sig i efterhand då båda är överens om innehållet i varje hög.

Verktyg är väl iofs inte så svåra att värdera om de är fullt funktionsdugliga? Det brukar väl vara en rätt bra andrahandsmarknad på dem, bruksvärde bör vara ungefär samma som marknadsvärde (Blocket, bakluckeloppis).

L Liteavvarje skrev:
Några som brukar vara bra på diverse när det gäller delningar och beräkningar , är enlig min erfarenhet begravningsbyrår , ring och fråga om dom kan vara behjälpliga , banker tar hutlöst betalt för sådana tjänster , den uppgift om 1500:- verkar för billigt , det man då kan fråga sig vad ingår och inte ingår , finns dom lokalt för besök att dryfta sakerna med eller är det via internet och telefon som gäller
Jag vill anmäla avvikande erfarenhet om begravningsbyråer. En bouppteckning som egentligen bara var att sammanställa bankkonton tog flera månader och kostade femsiffrigt.

hsd
Tala med banken om de ekonomiska detaljerna, det finns regler som innebär att Ni inte skattar för överlåtelse sinsemellan
Sätt ett datum då allt ska vara färdigt så slipper Ni eventuella tvister i framtiden

Jag och mitt x bodelade vår lantbruksfastighet på en bodelningsmall som vi köpte för 295 kr från någon juristfirman. Banken hade inga problem med det.

Ni behöver inte dela på något visst sätt. Ni kan komma överens om att dela okänt. Men se till att skriva ner allt ni kommer överens om!

Ett gott råd är att passa på att göra sig av med en del lösöre som man inte behöver och istället försöka få loss kapital till sådant som ni behöver. Det brukar ju bli en del eftersom man inte har dubbelt av, och som man kanske inte köper begagnat heller. Var för sig kostar inte sådant som brödrost, kaffebryggare, mikro och strykjärn så mycket, men tillsammans är det en rätt ansenlig utgift.

Att tänka på är också att den som flyttar ofta börjar med "noll" i sina lådor och skafferier. Ingen välfylld kryddhylla, inget skafferi med lite som är bra att ha, ingen "bra-att-ha-hylla" i källaren eller ens någon älgstek i frysen.

Begagnat lösöre är inte värt mer än "loppispriser", och betänk gärna att en tio år gammal TV, dator, kamera etc är i praktiken helt utan värde idag oavsett prislapp när den var ny. I ärlighetens namn är verktyg som använts i ett antal år inte heller värda så mycket, och handväskan som var modern och dyr för tre år sedan är inte alls lika modern och dyr idag.

Så länge man är överens, och så länge man inte kräver absolut millimeterrättvisa så krävs det egentligen inga jurister. Känner man sig osäker kan man alltid teckna ned vad man tror är en komplett överenskommelse och be en jurist (eller kanske en vän till familjen som är lite påläst) gå igenom att se att allt är något så när rätt räknat.

Jag vill också inflika att det inte alls är nödvändigt att någon tar över det gemensamma huset och bor kvar. Om barnen är utflugna (eller på väg) och det inte finns någon ny partner som väntar med flyttlasset redo, så kan det vara skönt för bägge att börja på ny kula i något mindre. Det kan göra det lättare att dela upp bohaget och värdera huset, eftersom det sker vid en faktisk försäljning.

Om man gör det här bra, och bägge inser att det inte är värt att gräla en hel kväll om ett våffeljärn för 200kr, så kan man komma ut hel på andra sidan. Omvänt, om det skall grälas om värdet på lövräfsan och ifrågasättas om regnmätaren är värd de 500kr som den kostade så kommer ni bägge två att bli vrak av detta.

Lycka till!

• Gilla
Fred_HL och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Som jag har skrivit tidigare så är jag en samlare av allehanda prylar och det är få saker som snabbt går att omsätta i reda pengar.
Jag vill ha kvar dem helt enkelt! Med vissa undantag och dessa är redan öronmärkta och ska ut till försäljning.

Jodå, vi har insett att den som startar från schratch behöver fylla upp en hel del småsaker som tillsammans kan bli en ansenlig summa men vi tänkte lösa det genom att hon får hämta och fylla upp ett tag efter flytten och sen avräknas detta.
Den som blir utan eller behöver får sen köpa nytt (eller beg).

Kvalitetsverktyg står sig i värde, jag har Bacho lednycklar från 60-talet som är fullt jämförbara med dagens. Men då kostar dom också en del. Men visst, det mesta som åldras sjunker drastiskt i vädre, se bara hur försäkringsbolagen resonerar efter en stöld eller brand.
Har också sett dessa mallar och dom duger gott och jag tänkte också att det mesta går att lösa utan jurister, det är bara den sista handpåläggnigen som dom skulle kunna tillföra och detta för att båda ska känna sig bekväma med att en tredje part har sagt OK så det inte uppkommer skitsnack långt senare.

Hade bostadsmarknanden sett annolunda ut kanske jag också hade funderat på att flytta men här är läget så snedvridet att det knappt går att uppbringa skäligt boende ens för pengar. Visst blir huset egentligen för stort för två men att i stället tränga ihop sig i en trea eller fyra utan varmgarage eller egen tomt och till ungefär samma månadskostnad som idag känns inte attraktivt för fem öre.

Det känns idag som det inte kommer att bli några hårda diskussioner om vem som ska ha vad och gudarna ska veta att det känns skönt, snacka om energitjuv!

• Gilla
Swetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.