55 871 läst · 321 svar
56k läst
321 svar
Skilsmässa och bodelning efter 30 år, behöver råd. Särskilt gällande lösöret.
Jag tänkte att man kunde utgå från schablonvärden och sen dra av marknadsvärdet för det som hon vill ha med sig. Särskilt om hon vill börja om från början och då kanske tar med sig ett fåtal lite större grejer. Tror det är vanligt att folk underskattar kostnaden av att köpa nya grillspett/adventsljusstakar/reservproppar eller vad man nu har som ligger och skräpar i lådorna.
Om ni är överens i på alla punkter , så behöver ni inte betala någon jurist för papper ,
bara ni sätter er ner och går igenom vad är vad , vem som ska ha vad och nedtecknar det ,
inga märkvärdiga texter behövs , bara att det finns någon text
Ex hon får bil XX jag får bil XX , sedan resten är en smaksak vad som den ena vill ha eller behöver , det behövs inte ens det , bara ett papper på att ni var och en har erhållit från det gemensamma boet , i överenskommelse enligt uppteckning ,denna dag och ingen av oss kommer att komma i efterhand med krav om något mer + underskrifter , kanske med något vittne som läst allt och varit närvarande vid edra undertecknanden
bara ni sätter er ner och går igenom vad är vad , vem som ska ha vad och nedtecknar det ,
Ex hon får bil XX jag får bil XX , sedan resten är en smaksak vad som den ena vill ha eller behöver , det behövs inte ens det , bara ett papper på att ni var och en har erhållit från det gemensamma boet , i överenskommelse enligt uppteckning ,denna dag och ingen av oss kommer att komma i efterhand med krav om något mer + underskrifter , kanske med något vittne som läst allt och varit närvarande vid edra undertecknanden
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Jo men så är det. Ibland har man ropat in en "fyndlåda" på en auktion som har varit fylld med allehanda bråte men börjar man summera allt detta och vad det skulle ha kostat om man var tvungen att inhandla det så drar det iväg rejält...sen är det kanske så att mycket i lådan är ointressant, typ 90% är väl en vanlig tumregel men då räcker det med att bara några prylar går att använda om man nu har gett några ynka tior för alltihopa.
Jag tänker att hon får flytta och därefter under en kortare period hämta med sig det hon behöver och sen drar vi ett streck där och säger att det räcker. Kan det funka tro?
Jag tror även att det skiljer mellan könen; kvinnor vill gärna starta upp ett nytt liv med nya prylar som inte är förknippade med sitt gamla liv medan män har mindre problem med detta.
Fatta hur mycket fotografier och egna filmer det har blivit med åren vara säkert hälften är i pappersform. Stökigt att dela på sånt...sen ska försäkringar och abbonemang avslutas och/eller flyttas över....suck.
Jag tänker att hon får flytta och därefter under en kortare period hämta med sig det hon behöver och sen drar vi ett streck där och säger att det räcker. Kan det funka tro?
Jag tror även att det skiljer mellan könen; kvinnor vill gärna starta upp ett nytt liv med nya prylar som inte är förknippade med sitt gamla liv medan män har mindre problem med detta.
Fatta hur mycket fotografier och egna filmer det har blivit med åren vara säkert hälften är i pappersform. Stökigt att dela på sånt...sen ska försäkringar och abbonemang avslutas och/eller flyttas över....suck.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Ja kanske för lösöret men jag tror att banken kräver en formell bodelning för att ordna med lånepapper och annat och dessa ska då vara skrivna på ett visst sätt för att gälla och vara juridiskt korrekta. För detta så "duger" de tjänster/avtal som kostar från 1500,- på nätet och då går dom också igenom det man har summerat och kontrollerar allt innan man går till banken.L Liteavvarje skrev:Om ni är överens i på alla punkter , så behöver ni inte betala någon jurist för papper ,
Jag tänker skapa ett enkelt excelblad där vi listar upp alla prylar som är värda över en tusenlapp eller så. Även där det är självklart vem som de facto äger eller brukar vad (min cykel, hennes cykel osv).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Om hon tycker att det är okej så är det okej. Du borde ha den här diskussionen direkt med henne i stället för här i forumet. Om ni på var sitt håll har tänkt färdigt på hur ni ska göra och har kommit fram till olika sätt så kan det ju bli ett rejält gräl när ni sen ska försöka enas i stället för att ni båda öppnar lite planlöst och långsamt kan jämka ihop er.nizzehult skrev:
Så ska man nog inte generalisera, det är nog mer individuellt och kanske hänger ihop med hur det kommer sig att man går åt varsitt håll.nizzehult skrev:
Lista saker som har ett marknadsvärde och/eller som hon inte kan ta med sig, t.ex.
Volvo V70 70.000 kr
Maskiner och verktyg i garaget: 20.000 kr
Trädgårdsredskap: 2.000 kr
När det gäller husgeråd får ni helt enkelt dela upp delarna efter bästa förmåga. Det är orimligt att du ska ersätta henne för adventsljusstakar och en begagnad utomhusgrill som hon lämnar kvar.
Jag gissar att ni har några kubikmeter barnkläder och leksaker som sparats till kommande barnbarn. Ska du ersätta henne för dessa också? Helt orimligt enligt mig.
Volvo V70 70.000 kr
Maskiner och verktyg i garaget: 20.000 kr
Trädgårdsredskap: 2.000 kr
När det gäller husgeråd får ni helt enkelt dela upp delarna efter bästa förmåga. Det är orimligt att du ska ersätta henne för adventsljusstakar och en begagnad utomhusgrill som hon lämnar kvar.
Jag gissar att ni har några kubikmeter barnkläder och leksaker som sparats till kommande barnbarn. Ska du ersätta henne för dessa också? Helt orimligt enligt mig.
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
För mig låter det jättekonstigt. Hon vill lämna kvar en massa troligen värdelösa saker hos dig för hon har inte plats, och så vill hon dessutom bli utköpt förr dessa saker. Finns det något som hon verkligen vill ha och har ett visst värde så kan hon väl ta med sig det i alla fall. Blir det för mycket kan hon ju hyra en magasinsplats (t ex hos dig).
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Alternativt ringa någon hjälporganisation som kommer och hämtar, och säger tack dessutom.T Thomas_Blekinge skrev:
T.ex. Erikshjälpen, IM, Emmaus, Amnesty...
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det normala när det gäller lösöre, är att man delar på det man vill ha till nollvärde, så länge det inte handlar om en äkta Picasso eller liknande. Finns det stora serier av känd design, så får man också uppskatta något värde.
När det gäller fastigheter, bostadsrätt osv. Så måste man formalisera det med ett bodelningsdokument, som skall ligga till grund för ändring av lagfart, ägarregistrering för bostadsrätt, övertagande av lån osv.
När det gäller fastigheter, bostadsrätt osv. Så måste man formalisera det med ett bodelningsdokument, som skall ligga till grund för ändring av lagfart, ägarregistrering för bostadsrätt, övertagande av lån osv.
Medlem
· Hallands
· 39 inlägg
..inköpsvärdet är helt oväsentligt, hon vill inte ha sängen men vill ha betalt för den..
..säg att hon får ta vad hon vill ha, till sig själv inte sälja, ge allt husgeråd tex. som kompensation för tex verktyg.
Är ni bra vänner så låt henne stå kvar på huset och köp ngt till henne tillsammans så slipper ni värdering nu och får låna 3-4ggr så mkt tillsammans som var och en tillsammans. Sälj tomten som kontantinsats till hennes boende.
..säg att hon får ta vad hon vill ha, till sig själv inte sälja, ge allt husgeråd tex. som kompensation för tex verktyg.
Är ni bra vänner så låt henne stå kvar på huset och köp ngt till henne tillsammans så slipper ni värdering nu och får låna 3-4ggr så mkt tillsammans som var och en tillsammans. Sälj tomten som kontantinsats till hennes boende.
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Detta verkar inte vara helt igenomtänkt. Om ni ska separera så behövs det ett Clean cut, annars dras ni framöver med dispyter.
Välj vad du vill ha och ta med det, jag väljer vad jag vill ha, resten säljs eller slumpas.
Välj vad du vill ha och ta med det, jag väljer vad jag vill ha, resten säljs eller slumpas.
Den köpta sommarstugetomten som inte är bebyggd ännu. Står i inlägget.MissMuffet skrev:
Börja sälja av sakerna ni inte ska ha kvar redan nu, sätt in pengarna på ett gemensamt konto och dela dem sedan? Nu kan ni ta saker och ting lite pö om pö medan ni fixar övriga papper och funderingar.
Det är inte kul att ha för mycket kvar om man har "hamstrat lite för mycket" genom åren.. men det är jättesvårt att göra sig av med vissa saker. Därför kan det vara skönt att börja och ta lite i taget (rensa ett rum i taget)
Värdet är aldrig som man föreställt sig och definitivt inte som vid inköp!
Det är inte kul att ha för mycket kvar om man har "hamstrat lite för mycket" genom åren.. men det är jättesvårt att göra sig av med vissa saker. Därför kan det vara skönt att börja och ta lite i taget (rensa ett rum i taget)
Värdet är aldrig som man föreställt sig och definitivt inte som vid inköp!
Och oavsett om ni är överens. Om någon bor kvar i gemensamt hus/sommarstuga sätt en sista dag i bodelningsavtalet för när den andre ska ha hämtat prylarna och att om så inte har skett tillfaller de den part som har dem i besittning.
Jätteviktigt oavsett vad ni muntligen säger så du inte åker på i efterhand att behöva förvara hennes prylar år ut och år in (vet av erfarenhet, mitt ex kom ett år efter allt var klart och ville ha något som var kvarglömt. Den gången gick jag henne till mötes eftersom jag själv hade noll intresse av prylen men tänk om jag råkat slänga sen i någon städning?)
Jätteviktigt oavsett vad ni muntligen säger så du inte åker på i efterhand att behöva förvara hennes prylar år ut och år in (vet av erfarenhet, mitt ex kom ett år efter allt var klart och ville ha något som var kvarglömt. Den gången gick jag henne till mötes eftersom jag själv hade noll intresse av prylen men tänk om jag råkat slänga sen i någon städning?)