15 124 läst · 543 svar
15k läst
543 svar
Skatt - allmän diskussion
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 646 inlägg
Finns det någon bra tillsyn över några skolor? När Rosengårdsskolans högstadium i Malmö lades ner 2013 hade extrema 70 % av eleverna inte gymnasiebehörighet.P pmd skrev:
Vi ska förstås inte underskatta hur dåligt elevunderlag påverkar, men när kommunen misslyckas med sina skolor (som man gjorde i Malmö) finns inte ens någonstans att fly om man ska vara helt underkastad dess småpåvar.
Ja, och offentlig skola för alla har vi haft i närmare 200 år. Att det inte finns en effektiv tillsyn är förstås en skam.P pmd skrev:
Ja.P pmd skrev:
Jag förstår att du antyder att alla inte kan välja av olika skäl: oengagerade föräldrar, långt till alternativen, påstådd bortsortering av problematiska elever osv., men alla har möjlighet att välja, ja. Att vi har olika förutsättningar i livet och att även våra (eller i barns fall, föräldrarnas) övriga val också påverkar gör inte i sig att möjligheten att välja försvinner.
Gott så.P pmd skrev:
Lycka till i din kamp. Uppenbarligen har du så många med sig att de behövt rebrandas till det könlösa regioner redan.P pmd skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 037 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 037 inlägg
Den behöver inte vara fel som förklaringsmodell på populationsnivå även om den inte stämmer på dig.H heimlaga skrev:
Samtidigt har du ju nu berättat att du både haft ryggproblem och varit utbränd. Det är ju inte ovanligt men låt oss säga att detta inträffar för en ung människa och tar månader och år att komma tillbaka ifrån. Det kan vara mycket negativt för att klättra i den sociala hierarkin. Utbildning som inte blir av, sociala nätverk som inte byggs, frånvaro från arbetsplatsen så att man blir förbigången av sina generationskamrater. Det ger samma negativa effekt som barnafödande har gett för kvinnor.
Det finns bra uppstartsbidrag/lån att söka, både på Sverige & EU-nivå om man ex. vis. behöver köpa verktyg/maskiner till nystartat bolag. Så det är inget hinder skulle jag säga.H heimlaga skrev:Jag råkar händelsevis ha arbetat upp mig från långvarig bidragstagare till frilansande timmerman på skattebok med egna verktyg i Finland vilket i mångt och mycket motsvarar enmansföretagare i Sverige.
Vanligen fullbokad minst ett halvt år framåt.
Jag kan säga att skulle jag inte ha haft litet hjälp från föräldrarna skulle det här ha varit omöjligt utan grov kriminalitet.
Hjälpen handlar i rena pengar om under 5000 euro men tack vara den hjälpen räckte det med småkriminalitet för att komma igång.
Samtidigt talas det om att bidragen bör sänkas för att motivera folk att arbeta.
Sanningen är att när de sociala myndigheterna har pressat en till en nivå där man inte får äga verktyg, inte har råd med ordentliga vinterkläder, och visserligen får äga en gammal bil men inte får ha den trafikförsäkrad och inte får besiktiga den och inte får köpa reservdelar då är det svårt att komma igång.
Jag känner till fall där folk som har varit där och lyckats få en anställning har tvingats säga upp sig eftersom de inte har haft råd att pendla till arbetet.
Allt man försöker göra bestraffas obönhörligen. Den som får utkomststöd får inte äga någonting samtidigt som varje utgift granskas och kontrolleras. Han man egendom värd över 300 euro då tas stöder bort tills egendomen är såld och uppäten. Sådan är lagen. Om man däremot anpassar sitt liv till myndigheternas krav i minsta detalj och lever som passiv egendomslös bidragstagare kan man leva ganska bra på det. Det är en fälla för den flitige och där sitter man tills man dör!
Motsvarande fälla lär finnas i Sverige också!
Dock tycker jag att det är konstigt att frilans/-eget bolag inte är vanligare inom vissa brancher. Inom IT där jag befinner mig är det relativt vanligt, medans jag aldrig har hört talats om en frilansande butiksanställd. Såklart inte lika lukrativt om man har en relativt låg inkomst, men varför betala skatt när man inte måste?
Dessutom blir det bara enklare och enklare att starta eget aktiebolag, aktiekapitalet på 25000 är lägre än någonsin inräknat inflationen, finns bra enkla verktyg för bokföring, mest troligt förenkling av 3-12 reglerna nästa år osv.
Fler egenföretagare tror jag är en bra lösning, och då inte bara för "höginkomsttagare", utan gör det till en norm att man får välja att vara anställd eller frilansande konsult med stabila konsultavtal.
Han skriver iallafall underhållande, om än rätt politikst vinklat.P pmd skrev:
Jo, jag säger inte genetiken inte har betydelse för hur bra sprinter eller tänkare man är, men jag tror fullt och fast på att den chans man får i det om man föds till en familj som kan erbjuda möjligheter till skolgång och förebild har en otroligt stor betydelse. Jag tror den betydelsen är ännu mycket större i tex USA eller än mer riktigt fattiga länder. Föds du så då får chans och möjlighet till utbildning och jobb har det större betydelse än om du är lite smartare än medel.P pmd skrev:
USA är väl möjligheternas land, i det att det går att lyckas om man vill. Men alla har nog inte förutsättningar för att komma i en position där man kan lyckas. I Sverige är det mer mellanmjölk, de flesta har en större chans att få det hyggligt, men iallafall för löntagare är det svårt att "lyckas" (i det att man skapar sig en rikedom på lönearbete). Däremot har jag förstått att Sverige för de som driver företag eller får sina pengar genom investeringar är relativt lågt beskattat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
Med grundavdrag osv så försvinner lite skatt. Men du kan ju inte ha mycket i tjänstepension tex om du bara har 17 procent skattL lat skrev:
enbart allmän pension = fattig
Jodå, även tjänstepension.. Ligger en bra bit över den genomsnittliga pensionen i Sverige.AndersMalmgren skrev:
Och det är väl ändå inte så att du ser ned på de som verkligen är fattiga...?
Renoverare
· Stockholm
· 18 692 inlägg
De har ju oftast sig själva att skylla, utbildning osv. så jo, fattiga ser jag ned på.. Lata bidragstagare. Finns extremt få undantag till den regeln.L lat skrev:
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Skatt - allmän diskussion
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad tar Lantmäteriet för att ändra en fastighetsgräns?
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Jämför din bolåneränta
Tomtyteavgift
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.