16 282 läst · 543 svar
16k läst
543 svar
Skatt - allmän diskussion
"Roade" nig med att sammanställa vinterns elkostnader så här långt, det vill säga November-Februari.
Jag kan konstatera att mina fakturor på elen belastas med 39,26% i skatt och moms.
Som anställd betalade jag senast 35% i skatt på min årsinkomst. (2023)
Nu som EF försvinner i princip 50% av det jag fakturerar i skatt och avgifter.
Så lite slarvigt räknat får man lägga ut 60% i skatt på el om man har anställning och 70% om man har enskild firma. Är det världsbästa tro?
Jag kan konstatera att mina fakturor på elen belastas med 39,26% i skatt och moms.
Som anställd betalade jag senast 35% i skatt på min årsinkomst. (2023)
Nu som EF försvinner i princip 50% av det jag fakturerar i skatt och avgifter.
Så lite slarvigt räknat får man lägga ut 60% i skatt på el om man har anställning och 70% om man har enskild firma. Är det världsbästa tro?
Se det som ett skattefritt lån som du kunnat använda för att placera.P pmd skrev:
Jag själv fick "låna" 82 tusen "gratis" i 14 månader som jag skulle betala i skatt om det dragits direkt vid utbetalningstillfället, det blev en liten extra förtjänst på dom.😇
Ja för f.n vi avskaffar all skatt som JAG betalar inkl arbetsgivaravgifter, sociala avgifter , moms, punktskatter osv.
Sen får NÅN ANNAN betala det, för jag vill ju ha försvar, polis, räddningstjänst, fri skola, nästan gratis barnpassning, för att inte nämna subventionerad städhjälp, barnbidrag osv. Ja just försvar & polis måste få MYCKET mer perngar, och glöm inte den där j.vla sjukvården som är urusel...
Är det så ni som klagar på skatten resonerar?
Jag har aldrig hört nån som klagar på skatten berätta vad de vill avstå ifrån, alltså sånt som drabbar dem & inte andra.
Sen får NÅN ANNAN betala det, för jag vill ju ha försvar, polis, räddningstjänst, fri skola, nästan gratis barnpassning, för att inte nämna subventionerad städhjälp, barnbidrag osv. Ja just försvar & polis måste få MYCKET mer perngar, och glöm inte den där j.vla sjukvården som är urusel...
Är det så ni som klagar på skatten resonerar?
Jag har aldrig hört nån som klagar på skatten berätta vad de vill avstå ifrån, alltså sånt som drabbar dem & inte andra.
På 80-talet betalade jag 72% i skatt. T.om. Skatteverket ringde och frågade om jag inte hade några avdrag.F fribygg skrev:
Arbetsgivaren brukar betala in inkomstskatten till skatteverket... Det enda jag ser av inkomstskatten är siffror på lönespecen samt siffror på deklarationen. Detta är pengar jag aldrig haft. Bättre då att betala ut lönen brutto och så får arbetstagaren själv betala in skatten. Då skulle folk bli ännu mer förbannade på den höga skatten gissar jag.Z Zodde skrev:
Du har ju i vart fall 11000 (förutsatt full fastighetsavgift och public service ) att investera under året innan det ska betalas in..alla bäckar små 🤓P pmd skrev:
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Rimligt pris på FTX? 160k ex moms
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.