T Takläggare skrev:
"bara det värt 20-30 tusen".
Redan här kan det skära sig. Säljaren gör inte en optimistisk bedömning av värdet -han vet värdet!
Köparen däremot, kan tänka -"cab. Dragit, ömtåligt, dyra reserdelar och vem vill ha en sådan i regnsverige. Prutläge". Dvs. Man ger det bud man anser varan vara värd. Går det, så går det. Det kallas för att göra affärer. Att motparten är en lättstött bror duktig, är inte budgivarens problem.
klart det är hans problem, retar han upp säljaren så får han inte köpa varan.Staffan2000 skrev:"bara det värt 20-30 tusen".
Redan här kan det skära sig. Säljaren gör inte en optimistisk bedömning av värdet -han vet värdet!
Köparen däremot, kan tänka -"cab. Dragit, ömtåligt, dyra reserdelar och vem vill ha en sådan i regnsverige. Prutläge". Dvs. Man ger det bud man anser varan vara värd. Går det, så går det. Det kallas för att göra affärer. Att motparten är en lättstött bror duktig, är inte budgivarens problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 705 inlägg
Skogsägare
· 18 705 inlägg
Trodde länken skulle leda rätt för alla, den funkade för mig i alla fall:
Poängen är alltjämt att det finns en spridd uppfattning (naturligtvis inte hos alla, och uppenbarligen inte hos dig) att man förväntar sig en god ton och ett civiliserat beteende i förhandlingar. Det innebär att man förvisso kan bjuda klart lägre än utrop om det är vad man tycker att något är värt, men att bjuda klart under vad man själv förmodligen anser att varan är värd, och sen gärna toppa det med ett oförskämt beteende, det tycker många av oss är ett kasst och ofta ouppfostrat sätt och något vi helst inte utsätter oss för. Är det så svårt att förstå?
Jag förstår mycket väl att det kan vara ett vinnande sätt, men det stannar inte vid den enskilda transaktionen. Du kan förmodligen själv läsa svart på vitt att det får vissa att inte ens vilja sälja saker de inte längre behöver. Vi ids inte.
Men det är förstås inte ditt fel, eller någon annan skambudares. Det är vi som gör fel som inte vill slösa vår tid på att vada genom skit utan beklagar oss över det här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poängen är alltjämt att det finns en spridd uppfattning (naturligtvis inte hos alla, och uppenbarligen inte hos dig) att man förväntar sig en god ton och ett civiliserat beteende i förhandlingar. Det innebär att man förvisso kan bjuda klart lägre än utrop om det är vad man tycker att något är värt, men att bjuda klart under vad man själv förmodligen anser att varan är värd, och sen gärna toppa det med ett oförskämt beteende, det tycker många av oss är ett kasst och ofta ouppfostrat sätt och något vi helst inte utsätter oss för. Är det så svårt att förstå?
Jag förstår mycket väl att det kan vara ett vinnande sätt, men det stannar inte vid den enskilda transaktionen. Du kan förmodligen själv läsa svart på vitt att det får vissa att inte ens vilja sälja saker de inte längre behöver. Vi ids inte.
Men det är förstås inte ditt fel, eller någon annan skambudares. Det är vi som gör fel som inte vill slösa vår tid på att vada genom skit utan beklagar oss över det här.
Jag hade blockets billigaste bil(modell), bad att inte få några bud. Men trots det höll folk på o bjuda 50% vad jag begärde. Jag sålde bilen till firma som köper in bilar, de bjöd mer än alla bud jag fick och ett fåtal tusenlappar under vad jag begärt. Sjukt tråkigt när folk inte respekterar att man inte vill ha bud. Jag skulle vilja ha krav på BankID verifiering på de som kontaktar mig via blocket samt att jag får del av namnet när jag säljer. Jag kan vara utan de som inte vill identifiera sig.C cpalm skrev:
Klart folk provar att pruta ,själv e jag kass på det... är det nåt jag vill ha i ungefär rätt pris så köper jag, däremot så har jag en kompis som skambjuder, alltså typ 40-50% under utsatt pris , och många gånger så går det igenom...
Men han blev sur när nån annan bjöd 30% under hans utgångsbud på en bil som jag tyckte låg lite högt.
Har du pengarna och vill köpa men inte har nån panik så kan man göra fynd, har du inga pengar men behöver dom så är det nog många som kan sälja för fyndpris
Men han blev sur när nån annan bjöd 30% under hans utgångsbud på en bil som jag tyckte låg lite högt.
Har du pengarna och vill köpa men inte har nån panik så kan man göra fynd, har du inga pengar men behöver dom så är det nog många som kan sälja för fyndpris
Vad säger ni om detta då?
Satte ut annons om:
Tvättmaskin märke xxx, 2år gammal, mycket fint skick, 500kr.
En "dam" ringde och frågade:
Är den av märket xxx?
- Ja!
Hur gammal är den?
- 2år!
Är skicket fint?
- Ja!
Du vill ha 500kr?
- Ja!
Finns det några repor?
- Nej!
Jaha, då får jag fundera lite. (Och la på luren)
Hon köpte inte den....
Satte ut annons om:
Tvättmaskin märke xxx, 2år gammal, mycket fint skick, 500kr.
En "dam" ringde och frågade:
Är den av märket xxx?
- Ja!
Hur gammal är den?
- 2år!
Är skicket fint?
- Ja!
Du vill ha 500kr?
- Ja!
Finns det några repor?
- Nej!
Jaha, då får jag fundera lite. (Och la på luren)
Hon köpte inte den....
Här valde jag inte å svara på alla bud som inte ens låg nära , då börja dom bomba sönder mailen , tyckte jag måste svara , men svara ändå inte , kom sedan en man och köpte bilen.Staffan2000 skrev:"bara det värt 20-30 tusen".
Oftast är det ganska lättsålda bilar , finns inte i så många upplagor som en vanlig Volvo , så självklart vet man värdet på bilen , även om jag behållt den till idag 2 år efter kostar den det samma ser jag på annonser , den har gjort sitt stora fall och landat på ca + - 300 hundra även 2 år senare .
Men tycker blocket skulle göras mer som dom gjort med hyresmarknaden , man bör godkänna vem som kan söka kontakt ,få upp lite mer seriös sida igen , även jag har börjat dra mig för att annonsera där , utan förhandlar med handlare och andra istället, sista dyra saken jag sålde köpte leverantören tillbaka , han glad, jag glad , kanske skulle fått 10 tusen till via annons men betala gärna för att slippa blocket .
Samma med huset , tar inga skambud , har ett sista datum för försäljning , där efter hyrs den ut istället , man har 50 tusen skatte fritt per år vid uthyrning , lika ha det så istället .
Här tror jag att du har blivit lite purken och börjat fabulera, för ingenstans har jag sagt att det är i sin ordning att vara varken oförskämd eller hotfull. Alibabagänget ville skrämma sig till bilen. Blöjgangsterfasoner helt enkelt! Bunta ihop och slå ihjäl hela packet! Men att lägga ett bud under det värde man uppskattar varan till -hur kan det vara skamligt, när det är ett skolboksexempel på hur man blir en god affärsman? Köp billigt, sälj dyrt.Nötegårdsgubben skrev:Poängen är alltjämt att det finns en spridd uppfattning (naturligtvis inte hos alla, och uppenbarligen inte hos dig) att man förväntar sig en god ton och ett civiliserat beteende i förhandlingar. Det innebär att man förvisso kan bjuda klart lägre än utrop om det är vad man tycker att något är värt, men att bjuda klart under vad man själv förmodligen anser att varan är värd, och sen gärna toppa det med ett oförskämt beteende, det tycker många av oss är ett kasst och ofta ouppfostrat sätt och något vi helst inte utsätter oss för. Är det så svårt att förstå?
Jag "köpte" ett väldigt fint gammalt ekskåp. Priset var 3000kr. Med aningen att stora skåp är svårsålda (tack Antikrundan) bjöd jag 1000kr. Alltså ett riktigt skambud om jag uppfattat dig rätt, eftersom det var mycket lägre än utgångspriset och väldigt väldigt mycket lägre än tillvekningskostnaden och det pris jag var beredd att betala. Säljaren var uppenbarligen inte av den lättkränkta sorten, utan accepterade mitt bud med tillägget -"kommer du i morgon, så får du det gratis"! Skambud? Struntprat.
PS.
"God ton" och "civiliserat beteende" har du uppenbarligen ingen aning om vad det är, för hela ditt citerade inlägg dryper av "oförskämt beteende" och ett sällsynt "oupfostrat sätt". Infantilt
Staffan
Redigerat:
Haha det låter lite som mig , jag gjorde en röjning hemma , är företagare , men behövde röja lokalen , mycket saker av värde , skulle fått lägga många annonser , men valde att skita i annonser ,ids inte ödsla tid där, körde till återvinningen , där kommer sorteringskillen fram , kollar vad jag slänger , han va fan? vill du ha dom fråga jag , han självklart , han dök även ner i containern och hämta upp det jag redan hunnit slänga ner , så det blev en god gärning ändå.Staffan2000 skrev:Här tror jag att du har blivit lite purken, för ingenstans har jag sagt att det är i sin ordning att vara varken oförskämd eller hotfull. Alibabagänget ville skrämma sig till bilen. Blöjgangsterfasoner helt enkelt! Bunta ihop och slå ihjäl hela packet! Men att lägga ett bud under det värde man uppskattar varan till -hur kan det vara skamligt, när det är ett skolboksexempel på hur man blir en god affärsman? Köp billigt, sälj dyrt.
Jag "köpte" ett väldigt fint gammalt ekskåp. Priset var 3000kr. Med aningen att stora skåp är svårsålda (tack Antikrundan) bjöd jag 1000kr. Alltså ett riktigt skambud om jag uppfattat dig rätt, eftersom det var mycket lägre än utgångspriset och väldigt väldigt mycket lägre än tillvekningskostnaden och det pris jag var beredd att betala. Säljaren var uppenbarligen inte av den lättkränkta sorten, utan accepterade mitt bud med tillägget -"kommer du i morgon, så får du det gratis"! Skambud? Struntprat.
PS.
"God ton" och "civiliserat beteende" har du uppenbarligen ingen aning om vad det är, för hela ditt citerade inlägg dryper av "oförskämt beteende" och ett sällsynt "oupfostrat sätt". Infantilt
Staffan
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Närmast obegripligt för mig hur man kan lägga in några känslor i vanliga affärer. Vad är det för konstigt med att någon vill försöka köpa varan jag lägger ut för 10 000, för 1000kr? Vem vill betala mer än nödvändigt? Som säljare är det ju bara att tacka nej. Att bli upprörd över det är ju väldigt märkligt. Varför skulle jag sen inte sälja till samma person om han höjer budet till acceptabel nivå, bara för att han testade lågt först?
Att vara otrevlig är inte ok från någon sida, men det är en helt annan sak som inte har med låga bud att göra.
@pegasodavid Inget konstigt med det alls. Hon kanske kom på under samtalet att hon egentligen inte hade pengar över till den utgiften eller behövde räkna på det. Det är väl bättre att fundera än att säga "Jag köper" och sedan inte dyka upp (det händer hyfsat ofta). Hon kanske handlade åt någon annan som hon var tvungen att konsultera först? 500kr kan vara mycket pengar för en fattig.
Finns alltför många säljare som fått för sig att deras varor är något särskilt och alla köpare ska ställa sig i kö med mössan i handen för att kanske få ynnesten att handla av dem.
Edit: Grammatik
Att vara otrevlig är inte ok från någon sida, men det är en helt annan sak som inte har med låga bud att göra.
@pegasodavid Inget konstigt med det alls. Hon kanske kom på under samtalet att hon egentligen inte hade pengar över till den utgiften eller behövde räkna på det. Det är väl bättre att fundera än att säga "Jag köper" och sedan inte dyka upp (det händer hyfsat ofta). Hon kanske handlade åt någon annan som hon var tvungen att konsultera först? 500kr kan vara mycket pengar för en fattig.
Finns alltför många säljare som fått för sig att deras varor är något särskilt och alla köpare ska ställa sig i kö med mössan i handen för att kanske få ynnesten att handla av dem.
Edit: Grammatik
Redigerat:
Beror lite på enligt min åsikt. Säljer man via en on-line auktion som Tradera eller eBay kan väl folk lägga skambud bäst de vill. Det är ju inget som genererar något extra arbete för säljaren. Inte heller vid en normal husaffär är det väl särskilt belastande (men om någon bjuder 500 000 på en villa med ett utgångspris på 5 Mkr skulle jag inte ta det seriöst).MultiMan skrev:
Men säljer man på t.ex. Blocket är det en process där säljaren är aktivt involverad i alla bud och då är det j-kligt tröttsamt om det ringer massor med kompisar som tänker sig att göra århundradets superklipp. Då är det ju dessutom sällan frågan om budgivning i ordets vanliga bemärkelse.
Skogsägare
· 18 705 inlägg
Nej, du har tyvärr totalt missförstått mig. Jag har uttryckligen, upprepade gånger skrivit att problemet är folk som bjuder långt under värdet, och på ett aggressivt sätt, inte folk som bjuder under vad säljaren tror att något är värt. Och ja, jag har även försökt definiera värdet som ett pris säljaren skulle kunna få av en annan köpare.Staffan2000 skrev:
Jag kan förvisso hålla med om att skambud och otrevligt budsätt borde betraktas som två olika saker, men i praktiken går de ofta hand i hand.
Och beträffande ditt försök att amatörpsykologisera och värdera min sinnesstämning, tyvärr, fel där också.
God jul!